Vad betyder bokstäverna i namnet på intels processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007

Vad betyder bokstäverna i namnet på intels processor?

Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad bokstäverna betyder i intels processorer.

Syftar då på "K" "P" "S" "T" och helt utan nån följande bokstav efter modellen av processor.

Undrar med om det fins någon av dom som går kallare än dom andra, har på plan i framtiden sätta bytta en mycket tyst burk.

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007

Tack för det snabba svaret med vad menas exakt med "Performance optimized lifestyle" och "Power optimized lifestyle".

"K" är till för klockning då om jag inte har helt fel.

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av azezl:

Tack för det snabba svaret med vad menas exakt med "Performance optimized lifestyle" och "Power optimized lifestyle".

Den ena nr1 bryr du dig inte om strömförbrukning, med den andra gör du det.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av azezl:

Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad bokstäverna betyder i intels processorer.

Syftar då på "K" "P" "S" "T" och helt utan nån följande bokstav efter modellen av processor.

Undrar med om det fins någon av dom som går kallare än dom andra, har på plan i framtiden sätta bytta en mycket tyst burk.

K - upplåst multipel, högre tdp
S - Låg tdp, oklockbar
T - Jättelåg tdp, oklockbar

P vet jag inte..

HTPC - Mac Mini Mid 2011
Ljud- Pionner VSX-417, Dynavoice F-6, Dnavoice C-4, Dynavoice S-4
UnRaid 6 Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 8GB RAM, 9TB HDD + 120GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av azezl:

"Performance optimized lifestyle" och "S" är processorer med lägre frekvens för att få ner strömförbrukningen och värmen, och "Unlocked", "K" betyder att multipliern är upplåst för överklockning.

"T" har jag ingen aning om vad det är.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007

Perfect, då är det en T eller en S jag ska ha Tack för den snabba hjälpen!

Crummy laptop DeLux!