CPU-temperaturer och eventuell överklockningspotential.

Permalänk
Medlem

CPU-temperaturer och eventuell överklockningspotential.

Har just knackat ihop min nya burk och kört prime95 i en timme för att se så att allt står rätt till.

Max tempen är alltså i 100% load. Kollade till burken lite då och då och de gånger jag kolla låg den på 58-60 grader på alla kärnorna dock är max reggat 65-67.

Jag kör med Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som cpukylare.

Har nu lite frågor:

  1. Är tempen normala?

  2. Finns det någon potential för att klocka?

  3. När ska man börja bli orolig för tempen?

  4. Hur pålitliga är temp progsen jag använt?

Tack på förhand

Så här ser mina temps ut:

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Hej!

1. Temperaturerna ser normala ut. Min 3570K håller liknande (Något lägre) temperaturer med en dubbelfläktad Hyper 212 Plus vid stock klock.

2. Jag ser inte på bilden vilken processormodell du har, men om det är den upplåsta 3570K så finns det absolut överklockningspotential.

3. Intel säger att den absolut högst tillåtna temperaturen är 105 grader celsius, men det brukar rekomenderas att man inte låter sin varmaste avläsning (Ofta "Package" temperaturen) överstiga cirka 85 grader celsius.

4. Jag upplever dem som mycket pålitliga eftersom de läser av processorns egna sensorer, och inte moderkortets. Moderkortsmjukvara visar enligt min erfarenhet ofta mycket snällare temperaturer än vad som är verkligt vad gäller processorn.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Hej!

1. Temperaturerna ser normala ut. Min 3570K håller liknande (Något lägre) temperaturer med en dubbelfläktad Hyper 212 Plus vid stock klock.

2. Jag ser inte på bilden vilken processormodell du har, men om det är den upplåsta 3570K så finns det absolut överklockningspotential.

3. Intel säger att den absolut högst tillåtna temperaturen är 105 grader celsius, men det brukar rekomenderas att man inte låter sin varmaste avläsning (Ofta "Package" temperaturen) överstiga cirka 85 grader celsius.

4. Jag upplever dem som mycket pålitliga eftersom de läser av processorns egna sensorer, och inte moderkortets. Moderkortsmjukvara visar enligt min erfarenhet ofta mycket snällare temperaturer än vad som är verkligt vad gäller processorn.

Låter bra att det ser ok ut.

CPUn är en 3570k. När man börjar klocka åker tempen uppåt relativt snabbt?

Vad innebär packagetemp är det hela CPUns temp?

Tack för snabbt svar.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Det är framför allt när man höjer Volten som temperaturerna kan skjuta i höjden. Om du ska överklocka så se testa först hur mycket du kan höja turbomultipeln och köra stabilt utan att höja volten.

Jag är ärligt talat inte helt säker på vad Package temp innebär, men jag antar precis som du skriver att det rör sig om någon form av helhetstemperatur.

Visa signatur

Save Scummer!