Hur lång är livslängden på en ssd gentemot En vanlig mekanisk hdd?

Permalänk
Medlem

Hur lång är livslängden på en ssd gentemot En vanlig mekanisk hdd?

Har försökt sökt i forumet utan någon större tråd om det jag undrar.

Googlade lite men alla påstod olika teorier.

Så nu undrar jag hur lång livslängd kan jag förvänta mig innan minnescellerna börjar bli dåliga med normal användning per dag?

mvh

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Vila i frid

Kika på garantin. T.ex. Intel har allt från 3 till 5 års garantin - vilket är mer än de flesta har på sina mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Fast garantin är ju bara hur länge de kan garantera att den fungerar, jag har mekaniska diskar från 95 hemma som fortfarande snurrar på fint

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Det finns ingenting i en SSD som kan "gå sönder" på samma sätt som i mekaniska diskar. SSDs är såpass nya att ingen haft dem i drift tillräckligt länge för att man ska kunna veta säkert. MEN, kretsarna har en livstid i antal överskrivningar, en siffra som är skyhög. Jag TROR (jag kan ha väldigt fel), att det rör sig om att du ska skriva över disken 10 ggr (~ 1TB skrivet) om dagen i 5 år innan de lägger av. Och det enda som händer(ska hända) då är att datan inte kan tas bort/skrivas över, den sitter permanent i chippen.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeroGamer:

Det finns ingenting i en SSD som kan "gå sönder" på samma sätt som i mekaniska diskar. SSDs är såpass nya att ingen haft dem i drift tillräckligt länge för att man ska kunna veta säkert. MEN, kretsarna har en livstid i antal överskrivningar, en siffra som är skyhög. Jag TROR (jag kan ha väldigt fel), att det rör sig om att du ska skriva över disken 10 ggr (~ 1TB skrivet) om dagen i 5 år innan de lägger av. Och det enda som händer(ska hända) då är att datan inte kan tas bort/skrivas över, den sitter permanent i chippen.

Du har tyvärr väldigt fel angående skrivmängden. Enligt din beräkning skulle en normalstor SSD klara 1825TB, vilket inte ens Intels MLC enterprisemodeller (som 710) med massor av extrakapacitet och specialklassade kretsar gör (dock i närheten för 300GB-varianten).

Som exempel klarar min 300TB Intel 320 30TB enligt Intel (ju större disk, desto fler skrivningar klarar de pga fler kretsar). Alltså 30TB totalt över sin livstid Intel-länk.

Då anses Intel ändå som en av de absolut bästa gällande livslängd, men är också väldigt konservativa i sina siffor, så disken kan antas klara klart mer, vilket praktisk erfarenhet visas. Testet görs dock med värsta tänkbara belastning, 100% 4KB random writes. Det ger ändå en indikation vad en SSD med 25nm MLC-teknik garanterat klarar. En 80GB drive garanteras endast 10TB total skrivning.

Andra tillverkare är inte bättre, snarare tvärtom.

Det finns också de som testat hur mycket skrivningar diskarna klarar innan de dör och det varierade stort mellan märken och modeller, så visst har det testats av "vanliga" användare. Har tyvärr inte forumlänken dit, men diskarna fick bl a problem att hålla kvar datan (och även bli oåtkomliga) när de började bli utslitna, så någon garanti för datan finns inte. Backup gäller som alltid, oavsett bakomliggande teknik.

(För övrigt kan sägas att min Intel 320 fortfarande är precis som ny sedan i november då den inköptes. Dator är precis lika rapp fortfarande, märker ingen skillnad mot nyinstallation. Inga blåskärmar, inget krångel, mycket nöjd. 100% hälsa enligt toolbox men enbart 2,08TB skrivet pga mina optimeringar.)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

...
Andra tillverkare är inte bättre, snarare tvärtom.
...

Mnja, nog tycker jag att Samsung är de som klarar sig bäst här:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

1.7PiB and counting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Mnja, nog tycker jag att Samsung är de som klarar sig bäst här:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

1.7PiB and counting..

Vad många ska feltolka de testerna då. Det betyder inte att alla de andra i tabellen slutat fungera utan bara att de inte hunnit längre. Det är dessutom inte slumpmässiga 4KB-skrivningar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Vad många ska feltolka de testerna då. Det betyder inte att alla de andra i tabellen slutat fungera utan bara att de inte hunnit längre. Det är dessutom inte slumpmässiga 4KB-skrivningar.

Tabellen med diskar som slutat funka finns på förstasidan. Samsung:en ligger i en klass för sig och fortsätter att ha en snitthastighet på 300MBps. De andra sjunker fortare.

Nä, men eftersom man kör samma test där det ändå är slumpmässiga skrivningar och 50% är under 120KB så blir det ändå ett test som man kan använda för att jämföra SSD:ar angående just livslängd. Endast 4K-skrivningar ska ändå ses som ett ytterst specialfall ämnat för SQL-servrar med flera 10-100-tals användare, knappast något som är relevant för "gemene datoranvändare" när man letar efter en SSD som ska hålla länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Tabellen med diskar som slutat funka finns på förstasidan. Samsung:en ligger i en klass för sig och fortsätter att ha en snitthastighet på 300MBps. De andra sjunker fortare.

Nä, men eftersom man kör samma test där det ändå är slumpmässiga skrivningar och 50% är under 120KB så blir det ändå ett test som man kan använda för att jämföra SSD:ar angående just livslängd. Endast 4K-skrivningar ska ändå ses som ett ytterst specialfall ämnat för SQL-servrar med flera 10-100-tals användare, knappast något som är relevant för "gemene datoranvändare" när man letar efter en SSD som ska hålla länge.

Gemene användare skriver inte 1.7PB heller så livslängden kommer bero på andra faktorer. Sen är "Endast 4K-skrivningar" är inget specialfall utan en standardmetod för att mäta tålighet hos SSDer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

I C Men med "vanlig användning" så lär den iaf hålla kvar datan bra i minst 3 år hoppas jag ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av mfm:

Gemene användare skriver inte 1.7PB heller så livslängden kommer bero på andra faktorer. Sen är "Endast 4K-skrivningar" är inget specialfall utan en standardmetod för att mäta tålighet hos SSDer.

Vilka faktorer tar en 4k-only benchmark fram som inte ett slitagetest med varierande filstorlek visar? Och vilka andra faktorer skulle det vara än just att skriva x antal gånger till alla block?

(ja, de dyrare intel/samsungdiskarna kommer utan problem att hålla för genomsnittsanvändaren i tre år. T.o.m. min numera tre år gamla ocz vertex jobbar på bra, numera förpassad till en laptop dock.. Fast där har jag nog haft tur)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

I C Men med "vanlig användning" så lär den iaf hålla kvar datan bra i minst 3 år hoppas jag ?

Vid "vanlig användning" bör man kunna räkna med att cellerna klarar minst 2000 skrivningar vilket innebär att man kan skriva halva disken kapacitet/dag i 10 år utan problem, nöjer man sig med 5 års livslängs så bör man klara av att skriva hela diskens kapacitet/dag...och detta är en konservativ beräkning, testerna på xtremesystems tyder på att de flesta modeller klarar åtminstone 3000 skrivcykler innan de ger upp. När intel specifierar sina diskar till att klara minst en viss mängd skrivningar så är det under absolut värsta tänkbara användarmönster och är långt ifrån vad man kan åstadkomma som normalanvändare.

Sedan finns det som alltid ingen garanti för att en disk håller trots detta, men väljer man en vettig ssd (crucial, intel och troligen även samsung) så har dessa diskar bättre returstatistik för diskar i åldersspannet 6mån-1 år än en genomsnittlig vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem

Snackade me en bekant som driftat stora serveranäggningar i över 35 år.
Dom har provat SSD (Intel, Sandforce) och han säger dom slits ner på ett år i deras miljö. Visst finns garanti och backup men det är alltid ett jälla jobb när grejer skall bytas. Då är "fuldisk" (SATA) mer pålitliga.

Därmed inte sagt att hobbyanvändare har samma problem. Därmed inte heller sagt att amatörerna inte har problem, se alla dessa ständigt återkommande trådar om SSD, rena soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vid "vanlig användning" bör man kunna räkna med att cellerna klarar minst 2000 skrivningar vilket innebär att man kan skriva halva disken kapacitet/dag i 10 år utan problem, nöjer man sig med 5 års livslängs så bör man klara av att skriva hela diskens kapacitet/dag...och detta är en konservativ beräkning, testerna på xtremesystems tyder på att de flesta modeller klarar åtminstone 3000 skrivcykler innan de ger upp. När intel specifierar sina diskar till att klara minst en viss mängd skrivningar så är det under absolut värsta tänkbara användarmönster och är långt ifrån vad man kan åstadkomma som normalanvändare.

Sedan finns det som alltid ingen garanti för att en disk håller trots detta, men väljer man en vettig ssd (crucial, intel och troligen även samsung) så har dessa diskar bättre returstatistik för diskar i åldersspannet 6mån-1 år än en genomsnittlig vanlig hårddisk.

Mycket intressant läsning känner mig lugnare nu.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Snackade me en bekant som driftat stora serveranäggningar i över 35 år.
Dom har provat SSD (Intel, Sandforce) och han säger dom slits ner på ett år i deras miljö. Visst finns garanti och backup men det är alltid ett jälla jobb när grejer skall bytas. Då är "fuldisk" (SATA) mer pålitliga.

Därmed inte sagt att hobbyanvändare har samma problem. Därmed inte heller sagt att amatörerna inte har problem, se alla dessa ständigt återkommande trådar om SSD, rena soppan.

Kör man MLC i server miljö är man väl knappast smart, så jag undrar ju lite över hur han som driftat stora serveranläggningar kan ha förbisett att det finns SLC som är till för servrar. SLC hade hållt i 10år på deras servrar om dom sliter ner en MLC på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Kör man MLC i server miljö är man väl knappast smart, så jag undrar ju lite över hur han som driftat stora serveranläggningar kan ha förbisett att det finns SLC som är till för servrar. SLC hade hållt i 10år på deras servrar om dom sliter ner en MLC på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att Intel inte visste vad de gjorde när de bytte från SLC till MLC i en av deras enterprise-modeller? Just 710 var en ersättning för SLC-baserade X25-E. Utveckla gärna ditt resonemang.

710 för datacenter

Anandtech test av 710

"The Intel SSD 710 delivers nearly the same endurance as SLC-based NAND SSDs, yet utilizes the higher capacity and more cost-effective MLC NAND. It achieves write endurance out-of-the-box of up to 1.1 Petabytes (PB) and comes in 100-Gigabyte (GB), 200GB and 300GB capacities. Targeted for I/O-starved applications, the Intel SSD 710 achieves a 4K random write performance of up to 2,700 input/output operations per second (IOPS) and 4K random read performance of up to 38,500 IOPS across the full span of the drive, making this a suitable replacement to an SLC SSD or multiple enterprise-grade hard disk drives (HDD). In addition to performance, the Intel SSD 710 can replace many power-consuming HDDs with a single SSD to help reduce data center energy costs."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Förmodligen längre än vad du tänker använda disken. Såvida du inte råkar ut för uppdateringsproblem Har själv kört på utan några som helst problem med SSD i snart 2 år. Fungerar perfa. Skulle aldrig gå över till vanlig Volvo disk när den går som en Ferrari

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Så du menar att Intel inte visste vad de gjorde när de bytte från SLC till MLC i en av deras enterprise-modeller? Just 710 var en ersättning för SLC-baserade X25-E. Utveckla gärna ditt resonemang.

710 för datacenter

Anandtech test av 710

"The Intel SSD 710 delivers nearly the same endurance as SLC-based NAND SSDs, yet utilizes the higher capacity and more cost-effective MLC NAND. It achieves write endurance out-of-the-box of up to 1.1 Petabytes (PB) and comes in 100-Gigabyte (GB), 200GB and 300GB capacities. Targeted for I/O-starved applications, the Intel SSD 710 achieves a 4K random write performance of up to 2,700 input/output operations per second (IOPS) and 4K random read performance of up to 38,500 IOPS across the full span of the drive, making this a suitable replacement to an SLC SSD or multiple enterprise-grade hard disk drives (HDD). In addition to performance, the Intel SSD 710 can replace many power-consuming HDDs with a single SSD to help reduce data center energy costs."

Du svarade själv på din fråga, 710 är billigare och "nästan" lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Kör man MLC i server miljö är man väl knappast smart, så jag undrar ju lite över hur han som driftat stora serveranläggningar kan ha förbisett att det finns SLC som är till för servrar. SLC hade hållt i 10år på deras servrar om dom sliter ner en MLC på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Var i mitt inlägg säger jag vilken typ (SLC, MLC) dom kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Var i mitt inlägg säger jag vilken typ (SLC, MLC) dom kör?

Du skrev inga detaljer alls så inlägget var typ värdelöst. Utan att veta vilken disk, vilken användning och vilka inställningar kan det lika gärna vara fel bakom spakarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Lite sen i denna tråd men vill göra ett inlägg då jag själv satt o funderade lite på hur länge en SSD "håller". hittade detta intressant test på ssd-diskar, det är SSD-diskar för vanligt bruk som inte kostar skjortan.

http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endura...
http://techreport.com/review/27062/the-ssd-endurance-experime...

Permalänk
Medlem

Necro tråd, men samtidigt ett väldigt relevant ämne

Skrivet av hölmiz:

Fast garantin är ju bara hur länge de kan garantera att den fungerar, jag har mekaniska diskar från 95 hemma som fortfarande snurrar på fint

Ja, men på den tiden var HDD kvalitet.
Köper du Enterprise klassade diskar idag så ja... de kan hålla längre än budget SSDer. Men vad jämför vi då?
Om vi tittar 2012 vs idag så ser man ju hur kvalitén på HDD från 2012 bara dök till inget. Fler och fler problem, fler och fler dåliga modeller. Så du kan mycket väl ha haft rätt med 2012s "utgångspunkt" men idag stämmer den verkligen inte.

Som @MultiMan var inte på så måste har de begränsad livslängd. Men dock har de avsevärt mer liv än många tror.
Här är lite intressant läsning: (Som @tosiaba också länkat ser jag nu)
http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endura...
Vi pratar flera 100TB även på de sämsta enheterna på marknaden.

btw @Multiman tom Intel 335 som "bara har 22TB garanti" pallade 200TB utan problem.
Men som du sa, det är vad tillverkaren garanterar att de ska klara.
2012 hade man fortfarande inte en aning om vad de faktiskt klarade, så man satte väldigt konservativa mål.

Skrivet av boomhowler:

Mnja, nog tycker jag att Samsung är de som klarar sig bäst här:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

1.7PiB and counting..

Heh... att Samsung är kung här.. är ingen tvekan.
Jag följde den tråden när den avgjordes och det som sker är att efter 6PB ca så måste han stänga av den, varpå den dör.
Problemet att dataretension eller så inte har testats, alls på den tiden. Den kan mao ha varit dödsdömd lååångt innan.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...
Och då var det senaste givna: Samsung 830 256GB Day 261
(PiB) 6.22

Men du får nog titta på nyare leksaker om du ska jämföra idag
http://blog.innovaengineering.co.uk/

850 PRO 1TB disk... Dog efter 7PB, eller 40x+ av sin garanterade mängd.
Tog dem 9 månader att ens döda den...
Det viktiga är dock att all data retention tester lyckades, inga kritiska fel, läs eller annat skedde och all data var 100% rätt lagrad fram till den bara... dog. Och den dog rätt nära botten av sin livslängdsmätare också, så den stämmer rätt bra den med (dvs SMART lär ha skrikit högt innan).

Att 830 var en sju helvetes bra disk är ingen tvekan, men ärligt... 7PB på en 1TB disk är helt okej

Enda jag vet Intel gjorde bra med "sina" diskar är X-25 som är typ... odödlig.
Dock är den extremt tidig generation jämfört med dagens.

@93Clocker (och till nya som är intresserade):
Så vad är slutsatsen.
Äldre HDD håller bra, och kan mycket ofta hålla 5-10 år tom. Idag är HDD för konsumenter en budget produkt och håller där efter. Du får räkna med 2-3 års livslängd normalt, 5 år är sällsynt men finns. Enterprise klassade diskar är av en helt annan rang och kan nog hålla 5 år utan problem, men jag tvivlar på att en 1TB+ lär hålla 10år, ens i denna klass.

Som dock @zeroGamer var inne på så finns där i en SSD inget som kan gå sönder av rörliga delar. De slits istället av skrivning av data. Så vid normal användning bör de med dagens bättre diskar hålla i 5+ år utan problem. Med de bästa på marknaden (fortfarande konsument nivå) så kan du lätt få 10+ år i teorin ur dessa, kanske tom 20+ år.
Jag har SSDer hemma från 2008 som fungerar än, och de säger 70-80%+ liv kvar, så tekniskt sett är det inga problem, så länge det är kvalitet produkt bakom.

Problemet med SDDer idag är "självurladdning av cellerna". Ett problem som plågar budget diskar med 2D NAND och påverkar deras läshastighet kraftigt. Detta är en anledning varför man inte bör lagra saker på en SSD som är avstängd under längre tid.

Dock är där ett "men".
SSDer går sönder varje dag ändå, pga saker som strömavbrott, läs fel på kritiska strukturer av data (metadata), eller andra saker, så tro inte att de är oförstörbara för det. Det jobbar man idag som SSD tillverkare hårt på att fixa, då skadad metadata pga tex strömavbrott är ett av de största anledningarna till brickad SSD idag. Och med tanke på desto sämre och sämre NAND tillverkarna använder så blir det värre och värre, både pga det tar längre tid att programmera cellerna (mer känsliga för strömavbrott), men även pga cell urladdning och div andra problem sker när allt blir så smått.

TL:DR
Så vad ska man tänka på då.
Budget, billigaste skräp HDD vs SSD är det nog lite krona/klave vem som går sönder först. Om HDD sitter i en bra miljö, utan vibrationer, väl kyld osv så har den bra chans att hålla. En ssd bryr sig inte om vibrationer och de klarar högre temp (de tom trivs i lite högre temp), men de behöver stabil spänning och kontrollerade avstängningar. Om båda dessa budget diskar får vad de vill så kan båda hålla bra över 3+ år om man har lite tur. Om båda sätts i miljö som är skadlig för dem så kan båda dö väldigt snabbt. I en laptop tex (som ju har batteri mot strömavbrott) är inget annat än SSD att tänka på, då vibrationerna lär snabbt döda HDDn.

Om du tar bästa konsument HDD vs konsument SSD så vinner SSDn utan tvekan. Både för många bättre SSDer har betydligt bättre skydd mot strömavbrott mm från bla kondensatorer och andra säkerhetsfunktioner för att inte det ska ske, samt att de har bättre NAND. Dock har hårddisken fortfarande samma mekaniska slitage och vibrations problem, något man inte kan komma runt, utan endast förbättra lite. Här pratar vi som sagt ca 5 år för en HDD idag, men lätt 5-10 år för en SSD, så länge du inte medvetet skriver den till döds så klart.

För ren lagring är HDD dock kung, både sett till pris och till data hållning. Budget SSDer (och USB minnen) ska du aldrig arkivera saker under längre tid på. Bättre SSDer med bra NAND klarar det något år eller så utan problem, men HDD kan ofta lagra det i flera år utan problem. (Syftar då på avstängd arkiv lagring)