USB 3.0-portar som knasar (ASUS P8Z77-V PRO)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

USB 3.0-portar som knasar (ASUS P8Z77-V PRO)

Goddagens! Kände att det var dags att be om hjälp angående detta problem då jag börjar störa mig lite på det.

Det är nämligen så att jag har ett P8Z77-V PRO-moderkort från ASUS, och det funkar för det mesta galant, men när jag stoppar in mitt USB-minne (Corsair Flash Voyager) så blinkar det till i några sekunder, datorn gör "ny enhet"-ljudet men sedan slutar det blinka, och enheten kommer inte upp som en läsbar enhet i Den här datorn. Den blinkar 3-4 gånger med jämna mellanrum lite då och då. Samtidigt så funkar USB-minnet alldeles utmärkt i mina USB 2.0-portar precis bredvid. Det knasigaste är att jag kan koppla in min telefon i USB 3.0-portarna och läsa av informationen på den, så det verkar som om att jag kan köra USB 3.0-enheter i USB 2.0-portar samtidigt som jag kan köra USB 2.0-enheter i USB 3.0-porten, men inte USB 3.0-enheter i USB 3.0-portar.

I enhetshanteraren så dyker det upp en USB Mass Storage Device under Universal Serial Bus Controllers när jag kopplar in USB-minnet, men trycker jag uninstall står den och tuggar i ett par hundra år, ungefär. Någonting som även kan vara värt att nämna är att om jag har USB-minnet inkopplat i USB 3.0-portarna under tiden som jag startar datorn så fastnar den i "press xx to enter bios setup"-skärmen och jag kan inte röra något, men om jag tar ut USB-minnet så hoppar det igång igen och jag kan fortsätta köra som vanligt. Även om jag inte har USB 3.0-minnet inkopplat när jag startar datorn och går in i BIOS och kopplar in det då istället så fryser biosskärmen fram tills att jag tar ut usb-minnet igen.

Är det någon som har någon aning om vad detta beror på? Kan det vara värt med en BIOS-uppdatering, tro?

edit: formaterade precis om USB-minnet till FAT32 från NTFS, nu kan Windows inte ens installera drvirutinerna till den utan står och tuggar i all oändlighet istället.

edit igen: nu installerade den klart drivrutinerna men det blir ändå samma problem, fast nu står det faktiskt att enheten inte kan starta.

People look at me like I'm a little strange, when I go around talking to squirrels and rabbits and stuff.

Fostex TH-x00 | Fostex TH-x00 Ebony | Sennheiser HD650 | Grace Design M9xx

Speldator i7 6700k @ 4.5GHz | NH-D15S | STRIX GTX 1080 | ASUS Z170M PLUS | 950 PRO 512GB | TEMJIN TJ-08E | Vengance DDR4 16GB @ 2800MHz | RM550X Streaming/serverdator(ish) i7 3770k @ 4.6GHz | PH-TC14PE | STRIX GTX 980 Ti | ASUS P8Z77-V PRO | massa ssder och hdds | H440 EnVyUs Edition | Vengeance 16GB DDR3 @ 1600MHz | RM750X