CPU Integrerad grafik behöver onboard grafik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

CPU Integrerad grafik behöver onboard grafik?

Hej! Jag är på väg att köpa saker till mitt första datorbygge. Jag har googlat och kollat en del videos (NCIX.com på YouTube), och tror nu att jag är redo att börja plocka ihop delarna. men så stöter jag direkt på problem. Jag ska bygga en dator som fungerar ganska bra i spel, och också för att kunna filma en del, så jag ska ha ett grafikkort.

Men om det finns integrerad grafik på min CPU, är jag då tvungen att ha grafik på mitt moderkort, då jag ändå inte kommer använda den? och finns det andra nackdelar med att ha grafik på CPUn, som att den blir segare eller så? Tacksam för svar!

EDIT: såg att jag gjort det lite otydligt jag SKA köpa ett grafikkort även om det blir CPU med grafik eller inte. Jag funderar inte heller på att klocka, vill inte krångla med sånt och paja garantin och sånt, feg som man är

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2012

Grafikdelen på en CPU är oftast mycket sämre än t.ex dom flesta grafikkort. Jag skulle rekomendera ett grafikkort för den bästa spelupplevelsen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av FamousDonkey:

Grafikdelen på en CPU är oftast mycket sämre än t.ex dom flesta grafikkort. Jag skulle rekomendera ett grafikkort för den bästa spelupplevelsen

Haha om du läste hela förra inlägget hade du sett att jag ska ha ett eget grafikkort blir nog ett nVidia Geforce GTX550Ti men måste man ha grafik på moderkortet om det finns på CPUn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av HyperMan:

Haha om du läste hela förra inlägget hade du sett att jag ska ha ett eget grafikkort blir nog ett nVidia Geforce GTX550Ti men måste man ha grafik på moderkortet om det finns på CPUn?

Nej, t.ex. ett p67 moderkort har ingen grafik. Fast kom ihåg att om du ska köpa en klockbar Ivy Bridge CPU så ska det vara ett moderkort med z77 för att det ska fungera out-of-the-box. Sandy Bridge fungerar bra med p67 eller z68 och även z77.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H