Permalänk

Server för hemmet

Tjena!

Jag vet att det finns många trådar om server för hemmen men alla situationer är olika så jag valde att skapa en ny tråd.

Ska bygga en server i denna låda:
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Behöver inte så mycket hjälp med specs osv utan mer hur jag ska tänka och så har jag även en mängd frågor jag hoppas jag får svar på.

Lite background... jag har en macmini hemma som jag kör de mesta på.
Crashplan för backup
Plex server för media
Torrent client med webgränssnitt och ett bashskript för att packa upp.

Jag körde även en webserver (MAMP) men jag skämdes för mycket över den lösningen så jag tog ned den.

Tanken med nybygget är att jag vill få upp en stabil och grym apache med php, sql osv samtidigt som jag även har servern för backup (med RAID, superviktigt!), Plex server och torrentclient. Macminin har för liten hårddisk och ingen RAID, plus att jag fortfarande kör OS X på den och jag orkar inte hålla på och pilla med linux på den. Har sett många trådar om folk som har problem med det.

Har gått runt och tänkt lite på hur jag ska lösa detta på bästa sätt. Är inte jättestort fan av att lämna massa portar öppna (med massa unknown säkerhetshål) till alla tjänster jag tänker köra. Undrar om man kanske kan köra allt oviktigt på en annan user, och så kör man apache på en någon annan user. Men de är förmodligen inte tillräckligt.

Nästa tanke har vart att jag kanske ska virtualisera webservern och köra backup, torrent och plex i windows.

Hur tycker ni jag ska lösa detta problem på bästa sätt? tanken är att jag kommer använda servern för mindre produktionsgrejer och vill gärna lära mig mer om säkerhet.

Apachen kommer vara någon linux dist. Har erfarenhet av arch och ubuntu (desktop). Hade jag kört på nu hade de blivit arch men jag har bara kört arch som desktop maskin. Har ni något bättre förslag och isåfall varför?

Har ni några som helst frågor så kommer jag försöka vara snabb som tusan på att svara.

Vänliga hälsningar,
Marc

Permalänk
Medlem

Är det bara du som kommer använda den?
Ett alternativ kan ju vara att VPNa in för att komma åt tjänsterna i så fall.

Om inte linux är helt främmande så tycker jag en enkel installation av ubuntu eller valfri dist skulle räcka. Windows server 2008 R2 är inte heller helt fel om du är mer bekväm med windows.

Vill du gå lite mer all-in så bygg en ESXi host. Öppnar upp dörrar för att kunna labba mer när man bara kan slänga igång en ny VM när man vill prova något. Där skulle du även kunna köra en virtuell brandvägg (även om en fysisk ofta rekommenderas) för att lära dig mer om säkerhet.

Permalänk
Medlem

Vill i vanlig ordning slå ett slag för N40L Microserver med Linux/FreeBSD samt Raid-z!