Permalänk

Skol laptop klockning

Hej, ska klocka min skollaptop då den är riktigt skit piss endå så. Kan någon länka någon bra processor klock program?

Permalänk
Entusiast

Jag skulle avråda dig ifrån det. Laptops har inte kylning dimensionerad för överklocking, och du har antagligen inte en "överklockningssnäll" processor i den. Och sist men inte minst, man brukar överklocka processorer i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag skulle avråda dig ifrån det. Laptops har inte kylning dimensionerad för överklocking, och du har antagligen inte en "överklockningssnäll" processor i den. Och sist men inte minst, man brukar överklocka processorer i bios

Jag instämmer, det är inte det smartaste att försöka överklocka en laptop, särskilt inte om du inte har någon aning om hur du gör för att klocka!

Permalänk
Medlem

Kan du använda en kylplatta med fläkt??????

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk

Beror på vad som sitter för CPU i laptopen, vissa går ju att hårdclocka, att man typ löder om dom på något sätt.

Jag skulle dock avråda dig från att clocka en laptop om du inte kan ett smack om OC

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

ne tänkte bara se om man kan klocka den lite för den är grymt seg det är en intel i2 duo processor

Permalänk
Medlem

och sen riskerar att pajja skolans dator som du sedan måste ersätta?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ströbröd:

ne tänkte bara se om man kan klocka den lite för den är grymt seg det är en intel i2 duo processor

Sätt i en SSD istället, det gör mer för prestandan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du kan inget om detta, håll dig borta.

Permalänk
Skrivet av AddeezZ:

Du kan inget om detta, håll dig borta.

Kan lite men jag har program på min main dator för detta och visste inte hur jag gör på en utan dessa program då dom följde med när jag köpte datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ströbröd:

Kan lite men jag har program på min main dator för detta och visste inte hur jag gör på en utan dessa program då dom följde med när jag köpte datorn

Jag råder dig att göra vad som helst utom OC.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ströbröd:

Kan lite men jag har program på min main dator för detta och visste inte hur jag gör på en utan dessa program då dom följde med när jag köpte datorn

Fattade inte ett skit men jag avråder dig från att göra detta då den ändå inte kommer bli mycket "snabbare" av en överklockning, det gör bara spel snabbare om ens det på en skoldator...Om du har skivan till operativsystemet kan du ju dock installera om det och det kan ge en prestandaskjuts

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

en tumregel. klocka via program kommer aldrig sluta bra. det är bios som gäller.
har du inte erfarenhet vad överklockning gör ens på en stationär( då vi pratar om 24/7 klockningar som är stabila inget annat) så skall du hålla dig väldigt långt ifrån överklockning på laptops. som du redan fått svar på innan i tråden - laptopkylningen är mer eller mindre underdimensionerad för stock klock- oc utan tillgång till kylplatta eller andra fysiska kylåtgärder. NEJ NEJ NEJ. mest troligt är bioset låst och om du på något sätt skulle få upp en minimal klock kommer det bara synas om du kör benchmarks då det antagligen är för lite minne och hårdisk/ar som är aldeles för sakta

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är lönlöst att försöka överklocka laptopprocessorer pga begränsad kylning. Oftast går det inte heller pga att BIOS på laptop saknar överklockningsalternativ. Ta Newklear's förslag, ersätt med en SSD istället. Man kan få en dubbelkärnig atom att kännas rask med en SSD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ströbröd:

ne tänkte bara se om man kan klocka den lite för den är grymt seg det är en intel i2 duo processor

Fimpa onödiga program, optimera disken eller ännu heldre tryck i en SSD om du har möjlighet till det med skolans regler etc.

Sitter i skrivande stund med min MBA med C2D 1,4GHz 2GB ram och liten "seg" SSD. Både OSx och Win7 flyter på finfint, kan till och med köra LoL och Diablo3 på denna datorn med låga inställningar.

Disken är en jättebov på upplevd prestanda i billiga laptoppar, tror inte en klockning av din processor hade gett dig nämnvärt bättre prestanda, mer troligt sämre prestanda pga throttling vid övertemp.

Optimera mjukvaran i den istället, ta bort skit som inte behövs, se till att du har så få bakgrundsprocesser som möjligt och om du kan/får, byt till en SSD som systemdisk i den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Vad går du för linje? Alltså, vad gör du på den som kräver processorprestanda?
Core 2 duo är generellt ganska snabba om vi inte pratar om någon slags ulv variant.

Permalänk
Medlem

Kontakta Datoransvarig och fråga han kan säkert. Annars sätt i en ssd.
Här är en bra. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Jag gissar på att den har SATA gränssnitt.

Överklocka inte annars!!!!!!

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

För de här nyare moderkorten där man har viss åtkomst till UEFI via specialprogrammen som följer med så fungerar det bra.

Dock är det ju rekommenderat att köra "old school" givetvis. Dessutom ska man läsa på allting INNAN man gör något.

Men ifall det är ens egna saker så får man väl såklart göra vad som helst med dem ifall man nu har råd.

SKOLdatorer rekommenderar jag er dock EJ att pilla med då ni har fått dem för just en uppgift, SKOLARBETE.

hehe jo stämmer bra med UEFI. själv står man kvar vid den gammla härliga bios ocn fortfarande då dom flesta 775-1366 riggarna man haft inte har fungerat något vidare bra med oc program i sig
dock är 1155 väldigt bra på detdär även om man är fast på oldschool varianten

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

setFSB är väl det enda jag känner till som kan fungera, med lite tur. Laptops är inte "gjorda" för att klockas. Se till att du vet vad du gör innan du börjar!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather