Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

4 gb är helt ok så länge.

Enligt sweclockers så drar deras testsystem med ett 7850 255 w vilket är på gränsen för ditt 300 w nätagg med låg verkningsgrad. Jag tror att det ändå ska fungera då de har 16 gb ram och en mycket mer strömhungrig processor. Ett annat alternativ är ett Radeon 7770 vilket endast drar 222 w under load i samma system. http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870... Ett Radeon 7850 kostar runt 2000 kr och ett Radeon 7770 runt 1000 kr båda bör kunna köra minecraft och bli en rejäl boost till din dator.

------------
Kan säga att om han vill lira farming sim med lite större kartor och mer mods så kan man skippa 7770 omgående
Sure, ifall han vill hålla priset nere till det ursprungliga, men ett 6850 eller ett 6870 presterar mycket bättre än 7770 som t o m presterar sämre än 5770 vilket är rätt uselt så ditt 7770 är faktiskt ett lite sämre råd till att köpa då föregångaren som är rätt gammal presterar bättre än de korten

Vidhåller, 6850 eller 6870 plus ett nätagg, det hamnar långt nedanför de t o m 3k han kunde tänka sig spendera och erfarenheten vis då jag spelat med det i spelen han nämner och det fungerar bra dessutom
Han hamnar t o m runt 2 tusen om han tar ett 6870 från sapphire plus nätagg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784824

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Grejen jag tror att alla försöker att säga till dig TS är att det aldrig är värt det att köpa en färdig märkesdator, förutom om man inte är helt säker på att man bara ska använda den till FB-spel och surfande.
Det är ALLTID mer värt det i längden att bygga ihop en dator som man har i delar, och som har delar av blandade märken. Då vet man lite mer exakt vad man får också.

Mitt tips till dig är att kör på den datorn tills du inte står ut längre, och sedan tar du i ordentligt med kanske 8k-9k och köper en dator som håller för det mesta i några år.

Man bör inte köpa en märkesdator men sitter man på en får man göra det bästa av situationen. Att köpa ett nytt grafikkort kan hålla liv i datorn ett par år till och ge TS möjligheten att bygga ihop ett riktigt bra system nästa gång. Ibland får man jobba med vad man har...

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Man bör inte köpa en märkesdator men sitter man på en får man göra det bästa av situationen. Att köpa ett nytt grafikkort kan hålla liv i datorn ett par år till och ge TS möjligheten att bygga ihop ett riktigt bra system nästa gång. Ibland får man jobba med vad man har...

---------------
Håller med dig
Spelen han kör är inte krävande sålänge man inte kör som mig som är halvt knäpp ^^
Han kommer klara sig mycket bra med att uppgradera lite, där håller jag med dig till fullo och dessutom sparar han pengar, om ett par år köper han en beggad processor till den där burken om moderkortet lever fortfarande och fortsätter köra ännu fler spel

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Kan säga att om han vill lira farming sim med lite större kartor och mer mods så kan man skippa 7770 omgående
Sure, ifall han vill hålla priset nere till det ursprungliga, men ett 6850 eller ett 6870 presterar mycket bättre än 7770 som t o m presterar sämre än 5770 vilket är rätt uselt så ditt 7770 är faktiskt ett lite sämre råd till att köpa då föregångaren som är rätt gammal presterar bättre än de korten

Vidhåller, 6850 eller 6870 plus ett nätagg, det hamnar långt nedanför de t o m 3k han kunde tänka sig spendera och erfarenheten vis då jag spelat med det i spelen han nämner och det fungerar bra dessutom
Han hamnar t o m runt 2 tusen om han tar ett 6870 från sapphire plus nätagg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784824

6870 är ett snabbare kort än 7770 (även 6850 är snabbare.) Fördelen med ett 7770 är att det är extremt strömsnålt. Får man plats med ett riktigt nätagg i chassit? I sådana fall kan ett 6870 och ett nytt nätagg vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

6870 är ett snabbare kort än 7770 (även 6850 är snabbare.) Fördelen med ett 7770 är att det är extremt strömsnålt. Får man plats med ett riktigt nätagg i chassit. I sådana fall kan ett 6870 och ett nytt nätagg vara ett bra alternativ.

-------------
Jo, jag har bytt i en såndär burk, det krävdes lite meck och med lite skicklighet får man i ett ickemodulärt om man inte är som mig, lite bekväm av sig och rekommenderade kunden modulärt för att släppa förbi den lilla luft som finns därinne i den
Men, känner man nån duktig hemmapulare eller har en bra datorbutik i närheten som inte är dyra så fixar de det lätt iallafall
Det hade kanske klarat sig med ett 7770 utan nätaggsbyte men det lär säcka ihop efter ett tag och risken är då att nätdelen tar med sig mer saker om man har otur

Men ptja, nu har TS några bra alternativ från oss iaf här att fundera på som är bra, ditt är inte heller dåligt men ett beggat 5770 kanske kunde vara ett alternativ?
Har sett en del på tradera och här på marknaden på sistone också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Inte för att låta otrevlig eller något, men om du vill uppgradera något på datorn kan du lika gärna köpa dig en ny, den där datorn är inte gjort för spel! Endast internet användning i stort sett.
Tror inte ens ett dedicerat grafikkort får plats i den där lilla burken (om nu moderkortet har stöd för det dvs).

okey..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Du ska kanske inte lyssna på en av de med minst koll i en två sidors diskussion...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Grejen jag tror att alla försöker att säga till dig TS är att det aldrig är värt det att köpa en färdig märkesdator, förutom om man inte är helt säker på att man bara ska använda den till FB-spel och surfande.
Det är ALLTID mer värt det i längden att bygga ihop en dator som man har i delar, och som har delar av blandade märken. Då vet man lite mer exakt vad man får också.

Mitt tips till dig är att kör på den datorn tills du inte står ut längre, och sedan tar du i ordentligt med kanske 8k-9k och köper en dator som håller för det mesta i några år.

Tror det kommer bli så att jag kör tills datorn ger sig och köper en dator för 10000k.
Tänkte bara höra vad det skulle kosta och om det skulle gå, men det verkar bli en rätt het sittvasion här..

(ursäkta fel stavning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du ska kanske inte lyssna på en av de med minst koll i en två sidors diskussion...

Men han skrev det igår, och jag läste från sida 1 till 2 . Och det lät intressant.. Men sure.

Permalänk
Medlem

Värkar bli rätt hett här.. så länge det är under kontroll och inte går överstyr så..

(låter som en mamma nu men..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Tror det kommer bli så att jag kör tills datorn ger sig och köper en dator för 10000k.
Tänkte bara höra vad det skulle kosta och om det skulle gå, men det verkar bli en rätt het sittvasion här..

(ursäkta fel stavning)

De som säger att det inte går kan du ju strunta i, eftersom de inte vet något. Samma för de som tror att chassit klarar en 850W PSU och AMDs dyraste grafikkort.

Låter som du behöver mer minne och det kostar inte mycket, några hundralappar för 8GB. t.ex. http://www.inet.se/produkt/5315113/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Sen ett grafikkort som inte kräver extra strömkontakt kommer också fungera, kommer ge en hel del förbättring mot för HD Graphics 2000.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whine:

Tror det kommer bli så att jag kör tills datorn ger sig och köper en dator för 10000k.

10000k? 10000000 kronor för en dator som ska spela Minecraft är väl ändå lite överdrivet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

10000k? 10000000 kronor för en dator som ska spela Minecraft är väl ändå lite överdrivet...

10 000 kr för en dator, då ska jag kunna filma det ska vara en rätt så bra gamingdator som det inte laggar någonting på, även när jag filmar, Det ska va bra proccesor/moderkort mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whine:

10 000 kr för en dator, då ska jag kunna filma det ska vara en rätt så bra gamingdator som det inte laggar någonting på, även när jag filmar, Det ska va bra proccesor/moderkort mm.

Beteckningen k efter ett tal betyder att talet multipliceras med 1000. (3k = 3x1000 = 3000).

Och var gärna lite mer specifik, vad menar du med "inte laggar någonting på", vilka spel med vilka inställningar menar du då?
Har du någon speciell anledning för köpa ett "bra" moderkort?
Försöker bara hjälpa

Permalänk
Medlem

Som någon redan konstaterat kan du uppgradera processorn till http://www.dustinhome.se/product/5010544367/intel-core-i5-240...

Behöver du inte ett dyrt grafikkort är det 10000kr i sjön att köpa ny dator. SSD kan du också köpa för att snabba upp din nuvarande dator.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De som säger att det inte går kan du ju strunta i, eftersom de inte vet något. Samma för de som tror att chassit klarar en 850W PSU och AMDs dyraste grafikkort.

Låter som du behöver mer minne och det kostar inte mycket, några hundralappar för 8GB. t.ex. http://www.inet.se/produkt/5315113/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Sen ett grafikkort som inte kräver extra strömkontakt kommer också fungera, kommer ge en hel del förbättring mot för HD Graphics 2000.

---------------------------------------------

Alltså, var någonstans ser du att han behöver mer ram?
Det krävs _inte_ då han redan har fyra gb ram, det är tillräckligt och det kommer ge absolut NOLL prestandaskjuts i spel att gå från 4 till 8gb ram.
Du kastar just nu sten i glashus litegrann då du tycker att andra inte har koll nog, men själv inte verkar ha koll själv heller riktigt.

Han har för dåligt grafikkort, det är det _enda_ som betyder något och hans nätagg är för svagt för några större grafikkort
Sen, ifall han ska ta något utan extra strömförsörjning, så kommer han få gå ner så lågt att det kommer bara kosta mycket pengar i onödan då han inte kommer få någon verklig prestandaboost i spelen och då är investeringen dålig i slutändan.

Jag spelar båda de spelen han kör, och ett 5770 eller 7770 vore iallafall värt en investering precis som viking påpekar, men han borde också gå upp ett par steg i nätagg för att vara på säkra sidan ändå då dessa oem-nätagg som sitter i de här burkarna oftast kommer från Delta (ja, jag har öppnat flertalet modeller av denna typ via mitt jobb som pctekniker) och är rätt dåliga och framför allt har de ingen 80+ verkningsgrad precis
Sen så var det bara en som tyckte han skulle skaffa sig ett 7850 (helt galet ute) och resten av oss har förespråkat mer modesta uppgraderingar som skulle passa denna maskin.

Förlåt TS att jag raljerar lite, men då jag har som yrke att hjälpa folk dagligen med det här så blir jag ibland lite förbaskad när jag ser inlägg som det här ovan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Beteckningen k efter ett tal betyder att talet multipliceras med 1000. (3k = 3x1000 = 3000).

Och var gärna lite mer specifik, vad menar du med "inte laggar någonting på", vilka spel med vilka inställningar menar du då?
Har du någon speciell anledning för köpa ett "bra" moderkort?
Försöker bara hjälpa

-----------------
Du borde verkligen läsa hans första inlägg, han vill kunna spela två mycket modesta spel för en billig peng, så börja med att läsa första sidan och hans första post.
---------------

Skrivet av mfm:

Som någon redan konstaterat kan du uppgradera processorn till http://www.dustinhome.se/product/5010544367/intel-core-i5-240...

Behöver du inte ett dyrt grafikkort är det 10000kr i sjön att köpa ny dator. SSD kan du också köpa för att snabba upp din nuvarande dator.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Alltså, han vill kunna spela två spel, varav det ena kostar från 90 till lite drygt 200kr och minecraft.

Tycker du också ska läsa hans första post och sen kolla igenom lite vad andra skrivit här med undantag för en eller ett par inlägg.

För att ge er lite perspektiv så är det detta både jag och TS spelar bland annat:

http://www.farming-simulator.com/overview.php

System Requirements Windows Version (*)•Microsoft Windows XP, Windows Vista or Windows 7
•2.0 GHz Intel or equivalent AMD processor (**)
•Nvidia Geforce 6800 Series, ATI Radeon X850, S3 Chrome 430 GT or better (min 256 MB VRAM)
•1 GB RAM
•1 GB free hard drive space

Som ni ser är kraven för att ens kunna starta spelet i sig, ENORMA, eller hur? *bäst att jag skriver ironi så att ingen missuppfattar*

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Klart han kan uppgradera t ex grafikkortet. Det är en vanlig PC med vanligt tredjpartsmoderkort, med vanligt mATX moderkort och chassi, vanligt ATX-nätagg osv. Minne, processor, grafikkort (sitter inget där nu), lagring, moderkort, nätagg osv allt kan du byta ut. Nätagget kan vara lite klent däremot och det kan vara bättre att sälja och bygga eget när det gäller spel, men det behöver inte vara det. Kylning är inte utmärkt heller. OEM-datorer går fint att installera grafikkort i. Så länge du har kraft nog att driva det. För 2000kr får man ett riktigt bra grafikkort som man kan ta med sig till ett annat bygge om det sker inom kort. Får plats med ett grafikkort får du nog, det sitter inget före moderkortet vad jag kan se. Det är bara att kolla efter. HP har lite supportdokument om du behöver. Enda plusset är väl att det är LGA1155.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------------------------------------

Alltså, var någonstans ser du att han behöver mer ram?
Det krävs _inte_ då han redan har fyra gb ram, det är tillräckligt och det kommer ge absolut NOLL prestandaskjuts i spel att gå från 4 till 8gb ram.
Du kastar just nu sten i glashus litegrann då du tycker att andra inte har koll nog, men själv inte verkar ha koll själv heller riktigt.

Han har för dåligt grafikkort, det är det _enda_ som betyder något och hans nätagg är för svagt för några större grafikkort
Sen, ifall han ska ta något utan extra strömförsörjning, så kommer han få gå ner så lågt att det kommer bara kosta mycket pengar i onödan då han inte kommer få någon verklig prestandaboost i spelen och då är investeringen dålig i slutändan.

Jag spelar båda de spelen han kör, och ett 5770 eller 7770 vore iallafall värt en investering precis som viking påpekar, men han borde också gå upp ett par steg i nätagg för att vara på säkra sidan ändå då dessa oem-nätagg som sitter i de här burkarna oftast kommer från Delta (ja, jag har öppnat flertalet modeller av denna typ via mitt jobb som pctekniker) och är rätt dåliga och framför allt har de ingen 80+ verkningsgrad precis
Sen så var det bara en som tyckte han skulle skaffa sig ett 7850 (helt galet ute) och resten av oss har förespråkat mer modesta uppgraderingar som skulle passa denna maskin.

Förlåt TS att jag raljerar lite, men då jag har som yrke att hjälpa folk dagligen med det här så blir jag ibland lite förbaskad när jag ser inlägg som det här ovan

Det är du som har dålig koll på att Minecraft kör Java och behöver stora mängder RAM för att gå snabbt. Din teori med grafikkortet förklarar inte varför det helt plöstligt börjar lagga.

Han kan inte gå upp ett par steg i nätagg eftersom de flesta modeller INTE PASSAR. Problem två är att att chassiet och fläktarna inte klarar av värmen som genereras hos ett strömslukande AMD-kort.

Delta bygger de bästa nätaggen som finns (t.ex. Antec Signature series), sen kanske inte de finns i en billig HP men ändå. Inget fel med mina Delta-agg i alla fall. Står det Continous Power 300W och det är Delta skulle jag hellre ta det än mycket annat skit.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är du som har dålig koll på att Minecraft kör Java och behöver stora mängder RAM för att gå snabbt. Din teori med grafikkortet förklarar inte varför det helt plöstligt börjar lagga.

Han kan inte gå upp ett par steg i nätagg eftersom de flesta modeller INTE PASSAR. Problem två är att att chassiet och fläktarna inte klarar av värmen som genereras hos ett strömslukande AMD-kort.

Delta bygger de bästa nätaggen som finns (t.ex. Antec Signature series), sen kanske inte de finns i en billig HP men ändå. Inget fel med mina Delta-agg i alla fall.

------------------------------------------------------------------------------
Minecraft kräver i princip ingenting, och den bygger på javamotorn, dvs inget kraftmonster, jag har ingenstans påstått att minecraft kräver mer ram, det är andra här som säger att det behövs _inte_ jag.
Att gå från 4 till 8 kommer inte hjälpa honom särskilt.
Det går t o m utmärkt att köra minecraft på 2gb ram t o m, ifall man inte moddar vissa delar av det.

Han kan gå upp i nätagg, _utan_ bekymmer, krävs bara lite pulande med kablarna (som jag påpekat har jag gjort det i flera modeller liknande hans)
Du antar väldigt mycket, jag har gjort detta i verkligheten.

Jag påstår inte att delta gör skitagg, jag påstår däremot att hp sätter in nätagg i sina datorer som bara precis klarar av att driva burkarna, inget mer och det finns inte mycket till övers för att bygga på några mer saker än möjligtvis någon disk eller så, exempelvis ett hd6450 och liknande kort som drar i princip noll med ström

Sen så vet jag att hans chassi inte klarar ett 7870 som t e x dumpar all varmluft i burken.
Ett 6850/6870 med referenskylare vore på gränsen, men jag vet att det går för jag har som sagt monterat och kört utan problem men krävdes byte av cpukylare.
Men där går ungefär gränsen.

Ett lämpligt alternativ, vore gtx550ti från nvidia, eller motsvarande, eller 5770/6770 och då skulle han förmodligen kunna köra det utan att byta nätagg t o m

Edit:
På tal om minecraft så är det mer cpu-intensivt än ram, allltid bra med mer ram i alla scenario men han har tillräckligt, och hans cpu är också tillräcklig, men hans inbyggda intel 2000 är det inte.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------------------------------------------------------------------
Minecraft kräver i princip ingenting, och den bygger på javamotorn, dvs inget kraftmonster, jag har ingenstans påstått att minecraft kräver mer ram, det är andra här som säger att det behövs _inte_ jag.
Det går t o m utmärkt att köra minecraft på 2gb ram t o m, ifall man inte moddar vissa delar av det.

Han kan gå upp i nätagg, _utan_ bekymmer, krävs bara lite pulande med kablarna (som jag påpekat har jag gjort det i flera modeller liknande hans)
Du antar väldigt mycket, jag har gjort detta i verkligheten.

Jag påstår inte att delta gör skitagg, jag påstår däremot att hp sätter in nätagg i sina datorer som bara precis klarar av att driva burkarna, inget mer och det finns inte mycket till övers för att bygga på några mer saker än möjligtvis någon disk eller så, exempelvis ett hd6450 och liknande kort som drar i princip noll med ström

Det är du som gissar hej vilt och helt fel om Delta-aggen. Hans dator drar inte ens 100W i load, knappast precis vad ett 300W-agg klarar.

Att alla HP-datorer kan ta viiket fullstort ATX-agg som helst efter "lite pulande med kablarna" är också helt fel kan jag rapportera från verkligheten.

Även grafikkort med referenskylare blir åt helvete varma och värmer upp ett sånt litet chassi.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Någon som kan göra en liten sammanfattning av vad som behövs för att det inte ska lagga ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är du som gissar hej vilt och helt fel om Delta-aggen. Hans dator drar inte ens 100W i load, knappast precis vad ett 300W-agg klarar.

Att alla HP-datorer kan ta viiket fullstort ATX-agg som helst efter "lite pulande med kablarna" är också helt fel kan jag rapportera från verkligheten.

Även grafikkort med referenskylare blir åt helvete varma och värmer upp ett sånt litet chassi.

---------------------------------
Nu börjar snart detta urarta och jag funderar skarpt på att lämna tråden därhän men TS förtjänar hjälp och inte käbbel från "förstå-sig-på-are".
Du sitter och gissar,och läser inte vad jag skriver heller och du säger själv här att du egentligen inte har koll på exakt denna modell-serie vilket jag själv har.

Jag sa inte alla hpdatorer, och inte alla fullstora atx-agg heller för den delen, känner att jag måste tydligen poängtera väldigt klart här för dig.
Detta chassie klarar ett normalstort agg t e x 450-550w agg med inte alltför mycket kablar (dvs alltså om man inte köper modulärt vilket är bortkastat i detta fall) t e x ace fspbyggda 460w modell fungerar utan problem då det inte har fullsmetat med kablar, och som TS inte behöver använda allihop.

Självklart värmer de upp, men det börjar inte brinna eller blir såpass varmt att det inte går.
Men, det är därför jag för enkelhetens skull rekommenderat just ex 5770 till TS även att det GÅR med värre kort men då krävs cpukylarbyte för att det ska gå.

Nåja, nu lämnar jag det här åt slumpen, tycker synd om TS som sökte enkel hjälp men får en bunt gissningar från folk som inte har handhavt hans modellserie ens.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Någon som kan göra en liten sammanfattning av vad som behövs för att det inte ska lagga ?

-------------------
Ledsen killen, jag kan sammanfatta men då kommer säkert andra här att tycka du ska göra saker som är totalt onödiga, eller gissa som t e x han jag diskuterar med gör.
Jag har byggt om denna modell (fast med i5 och andra med Amd serie) och de har samma chassi i många andra av deras serier också för den delen.

Gå ner till en datorbutik, (hoppas du har en i närheten) be dem om hjälp så kommer du få handfasta råd av dem och säkerligen även hjälp med montering.

Annars, som viking sagt och även jag, 5770/7770 och du kommer märka skillnad i spelen.
Sen är laggfritt beroende också på i t e x farmsim vilken karta du kör, hur höga inställningar osv och hur mycket mods du har, där kan jag hjälpa dig personligen eftersom jag dagligen nästan spelar det spelet.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du ska kanske inte lyssna på en av de med minst koll i en två sidors diskussion...

Vadå minst koll? en dual core processor med integrerad grafik är inte till för dagens spel, datorn han har är inte det så vad snackar du om?

Visst går det att införskaffa sig ett grafikkort som endast behöver få ström från Pci-e 16x sloten. MEN den kommer fortfarande inte fungera "bra".
Jag må vara ung (17 år) men jag kan en hel del om datorer.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------------
Ledsen killen, jag kan sammanfatta men då kommer säkert andra här att tycka du ska göra saker som är totalt onödiga, eller gissa som t e x han jag diskuterar med gör.
Jag har byggt om denna modell (fast med i5 och andra med Amd serie) och de har samma chassi i många andra av deras serier också för den delen.

Gå ner till en datorbutik, (hoppas du har en i närheten) be dem om hjälp så kommer du få handfasta råd av dem och säkerligen även hjälp med montering.

Annars, som viking sagt och även jag, 5770/7770 och du kommer märka skillnad i spelen.
Sen är laggfritt beroende också på i t e x farmsim vilken karta du kör, hur höga inställningar osv och hur mycket mods du har, där kan jag hjälpa dig personligen eftersom jag dagligen nästan spelar det spelet.

Det är du som har rekommenderat att han byter nätagg helt i onödan även om han skaffar 7770.

När du rekommenderade 6870 nämnde du inte att datorn skulle överhetta om han inte bytte CPU-kylare också...

Det är du som har använt "Minimum requirements" som vad som krävs för optimal spelupplevelse...

Skrivet av RasmusC:

Vadå minst koll? en dual core processor med integrerad grafik är inte till för dagens spel, datorn han har är inte det så vad snackar du om?

Det är inte en dual core, det är dual core + HT och den är bättre i spel än Phenom II X4 965 som rekommenderas 100 ggr om dagen här på Sweclockers. Så det är du som inte har koll.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att vi slutar med skitkastningen då det börjar gå lite för långt, snart kommer en moderator och låser tråden, inte blir TS glad då om han inte har fått ett vettigt svar.

Interna konflikter kan ni ta någon annan stanns då ni alla tre bryter mot både
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

Detta börjar urarta något otroligt, skit samma vem som har koll på hur mycket RAM minecraft tar sålänge tråden inte är döpt till "hur mycket ram behöver jag till minecraft" vilket det är ganska tydligt att se att så är inte fallet.
När jag spelar använder jag 8GB, vissa använder bara 2 GB, det beror på vad du ställer in Java på, Nuff said.

Over and out

Permalänk
Medlem

Vad är det vissa folk skriver, kan ni inget.
Klart du kan uppgradera den datorn utan problem, man får se till att nätagget klarar av uppgraderingen och att sakerna får plats, man kan byta ut processor, minne,hdd och grafikkort, även nätagget = ALLT.

Till TS:
Allt är ok i din dator förutom det integrerade intel grafikkortet, köp ett grafikkort för ca 1500:- så kan du spela alla spel som finns då din i3 processor har 2kärnor samt ht så den kan prestera näst intill en quad, den fungerar alldeles utmärkt och ligger runt AMD X4 i många spel.
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Tex ett Geforce GTX560:
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_gtx560_1gb_pci-e_oc-146...

Eller ett 20-30% snabbare GTX560ti 448 för några hundra till men den får kanske inte plats, du måste mäta:
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_gtx_560_ti_448_cores_12...

Inget annat behöver bytas ut.

Men vill du ha ännu mer prestanda behöver du ett kraftigare nätaggregat samt ett större chassi, även en bättre cpu kan då behövas beroende på grafikkorten,
men inget av det böhövs då ett snabbt grafikkort får datorn att prestera, du kan inte maxa alla spel men tex BF3 går att köra på medel/high i full hd upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Oftast stämmer detta fullt ut men det brukar gå att bygga ut minnet utan större problem vilket kan hjälpa vid stora Minecraft banor, förutsatt att du har 64-bitars Windows så klart. Sen får du kolla om det finns utrymme för ett grafikkort i burken, vilket som helst är bättre än HD2000 (nästan, iaf som är yngre än 2 år gammalt). Så titta om det finns någon plats där bak, en oanvänd "bricka" alltså. Sen måste man titta i också för att se om det finns någon PCI-e ledig också.

Jag håller med.

Uppgradera grafikkort kan göra mycket för burken allmänt i spel men för minecraft vette fasen. En Core i3 i 3.1Ghz är väl inte så slö ändå va?
Ett GTX560Ti skulle väl sitta fint i en sån här burk om nätagget pallar. Börja där, om det nu finns en pcie x16 plats i burken och fysisk plats för ett grafikkort där.

Omöjligt att uppgradera är en överdrift och så jäkla klen är inte din cpu även om det inte är en värsting.

Det här graffet skulle inte vara fel om det fick plats och om ditt nätagg orkar med det:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815072

Eller möjligen detta kort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=794830

Här är en genomgång av din cpu ser det ut som:
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/07/01/intel-core-i...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte en dual core, det är dual core + HT och den är bättre i spel än Phenom II X4 965 som rekommenderas 100 ggr om dagen här på Sweclockers. Så det är du som inte har koll.

Mitt fel, detta kände jag tyvärr inte till...

Till TS: Vill du komma billigt undan för att vid ett senare tillfälle köpa en ny dator gör såhär:
1.Öppna sidopanelen till datorn (så du ser insidan).
2. Kolla så att du har 2 st "Molex" kablar som är oanvända (inte ipluggad någonstans).
3. Ifall du har 2 st som inte används införskaffa dig en "Molex to Pci-e adapter" och köp ett begagnat/nytt grafikkort som endast kräver 1st 6pin strömkontakt.

Detta är vad jag skulle gjort för att uppgradera till ett så billigt pris om möjligt.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro