Ta bort kylpasta som smält-av från processorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Ta bort kylpasta som smält-av från processorn

Jag har precis plockat isär en HP Pavilion dv5 laptop åt min mor för att byta ut dess kylpasta. Det var kul när jag upptäckte att både processorn och kylflänsen var helt rena från kylpasta eftersom samtligt hade smält och runnit ner runt om metallen. Min fråga är helt enkelt om det går bra att tvätta bort pastan som nu klibbat fast på 'plasten' runt om processorn med isoporopyl alkohol på samma sätt som på flänsen och ovanpå processorn eller om det kan skada den?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av tobbejas:

Jag har precis plockat isär en HP Pavilion dv5 laptop åt min mor för att byta ut dess kylpasta. Det var kul när jag upptäckte att både processorn och kylflänsen var helt rena från kylpasta eftersom samtligt hade smält och runnit ner runt om metallen. Min fråga är helt enkelt om det går bra att tvätta bort pastan som nu klibbat fast på 'plasten' runt om processorn med isoporopyl alkohol på samma sätt som på flänsen och ovanpå processorn eller om det kan skada den?

Tack på förhand!

Att torka bort det med isopropylalkohol bör gå bra. Tänk på att bara ha på väldigt lite kylpasta sen så att det inte trycks ut massor på sidan och då temperaturen blir bättre med mindre kylpasta. Typ ett halvt okokt riskorn i storlek på en CPU utan heatspreader.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotham
Registrerad
Aug 2008

Gripen aceton brukar funka

#waiting#impatience
⚠ Z-E-N system incoming! ⚠

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Använd bomullstops så går det snabbt bort.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud