Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

2700K i 5.2 GHz frågor

Hej.

Jag har nyligen testat att överklocka min 2700K en del efter att ha kört med default inställningar i snart en månad. Jag har än så länge som högst testat med 5.2 GHz med en Vcore på 1.45 (manuel mode) och LLC på "Extreme". Övriga inställningar på default, dvs. auto i de flesta fall (moderkort: Asus p8z77-v). Jag använder luftkylning, Fractal Arc chassi med 4 fläktar och en Silver Arrow push/pull. Tempen för den kärna som blir varmast når som max efter att ha kört Intel Burn Test/Prime95 90 grader, övriga mellan 86-89 grader. Så temp messigt känner jag att det är acceptabelt med tanke på att mitt användande aldrig når närheten av de tempsen ändå.

Nu till min första fråga. I realtid visar Cpu Z min Vcore som pendlande mellan 1.45 och 1.5 (!). När folk på forum osv skrivit att de kört upp sin Sandy i "1.45" menar de då att de satt sitt manuella värde (likt mig) på 1.45 eller menar de att deras riktiga realtid Vcore i load är 1.45?

För övrigt. Har knappt använt cpun överklockad ännu utan testar endast överklockningar i nuläget för att få en uppfattning om vad min processor klarar av, så det är inte så att jag nödvändigtvis kommer köra på en så hög överklock. Är det galet att köra med en så hög Vcore som jag tvingas ha för 5.2 GHz (dvs. att den pendlar mellan 1.45 - 1.50 under max load) eller är det harmlöst så länge tempsen är ok?

Jag noterade för övrigt hur det blev som ett jättekliv från 4.8-4.9 till 5.1 GHz för Vcoren som krävdes, så om jag ska köra på signifikant lägre Vcore blir det nog på en överklock runt 4.8-4.9 GHz.

Tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Har personligen aldrig varit över 5GHz men det låter som om 1,45 - 1,50 är ganska rimligt.

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Rewinding:

Har personligen aldrig varit över 5GHz men det låter som om 1,45 - 1,50 är ganska rimligt.

Ok. Och huruvida det är galet eller ej då? Är det harmlöst så länge tempsen inte är för höga eller?

Är medveten om att livslängden kan förväntas bli kortare, men de ska väl knappast ha någon betydelse över en period på säg, 5 år?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2011

Nyfiken...
Har själv en 2700k
Vad kan man som mest komma upp i?

Mvh: Eric

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Maj 2009

Jag tror att det är LCC extreme som gör att du får 1.5v istället för 1.45v. Om du sätter den runt medium eller liknande så kanske du håller dig på 1.45 i load också. Vad folk menar med 1.45 är blandat, jag tycker det man ser i CPU-Z under full load är korrekt att använda dock.
Jag hade själv inte gått över 1.35v på en Sandy Bridge. Vad jag har läst så tror folk att volter där över så börjar CPUn degradera. Vad gör du på din dator där du har nytta av dom där extra 500 Mhz? Själv har jag lagt mig på 4.3 Ghz @ 1.3v för jag har ingen nytta av mer CPU prestanda än så, dom tillfällena jag vill bencha eller nåt så har jag en annan preset på 4,8 Ghz @ 1.4v tror jag som jag drar på då, men jag har ingen nytta av att köra så 24/7.

Intel i5-2500k @ 4.4Ghz - GTX 660TI SLI (EVGA & Asus DC II) - AsRock P67 Extreme4 - Corsair/Crucial 4x4GB 1600Mhz - Corsair RM750x 750W - Corsair Force GS 128 GB SSD - Sandisk Ultra Pro 256 GB SSD - WD 3TB Red - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Steelseries 9HD - Microsoft Sidewinder X4 - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av lillen99:

Nyfiken...
Har själv en 2700k

Beror på om du bryr dig om din CPUs livslängd och vilken kylning du har. Är svaren "Nej" och "Extrem" så klarar man runt 6Ghz tror jag.

Intel i5-2500k @ 4.4Ghz - GTX 660TI SLI (EVGA & Asus DC II) - AsRock P67 Extreme4 - Corsair/Crucial 4x4GB 1600Mhz - Corsair RM750x 750W - Corsair Force GS 128 GB SSD - Sandisk Ultra Pro 256 GB SSD - WD 3TB Red - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Steelseries 9HD - Microsoft Sidewinder X4 - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av lillen99:

Nyfiken...
Har själv en 2700k

Well med tillräckligt hög Vcore kommer nog de flesta exemplar upp till mellan 4.8 och 5.2 Ghz. Vissa kommer även upp till 5.3-5.4Ghz lr så men då får man nog finna sig i att köra på en redigt hög Vcore vilket förutsätter mkt god kylning. På luft tror jag nog inte man vill köra över de jag testat att pusha den i atm. Men alla ex varierar givetvis.

Edit: Nvm, se posten ovan^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MaloW:

Jag tror att det är LCC extreme som gör att du får 1.5v istället för 1.45v. Om du sätter den runt medium eller liknande så kanske du håller dig på 1.45 i load också. Vad folk menar med 1.45 är blandat, jag tycker det man ser i CPU-Z under full load är korrekt att använda dock.
Jag hade själv inte gått över 1.35v på en Sandy Bridge. Vad jag har läst så tror folk att volter där över så börjar CPUn degradera. Vad gör du på din dator där du har nytta av dom där extra 500 Mhz? Själv har jag lagt mig på 4.3 Ghz @ 1.3v för jag har ingen nytta av mer CPU prestanda än så, dom tillfällena jag vill bencha eller nåt så har jag en annan preset på 4,8 Ghz @ 1.4v tror jag som jag drar på då, men jag har ingen nytta av att köra så 24/7.

Hm intressant. Givetvis vill jag inte att min cpu ska degradera något =I

Nä jag tror jag kommer försöka landa på runt 4.8-4.9 Ghz då som alltså verkade vara alldeles innan de krävdes ett jättekliv i Vcore ökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Så klart cpu degraderas. De är byggda att klara 10 år, men om den klarar 3-4 år med hög vcore så är det väl skit samma? Antar att du kommer byta inom den perioden ändå. Jag kör med strax över 1.42v men har iofs vatten så den blir inte varmare än 60 grader med OCCT small.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Bad Habit:

Så klart cpu degraderas. De är byggda att klara 10 år, men om den klarar 3-4 år med hög vcore så är det väl skit samma? Antar att du kommer byta inom den perioden ändå. Jag kör med strax över 1.42v men har iofs vatten så den blir inte varmare än 60 grader med OCCT small.

Jo lite så jag resonerade när jag övervägde en så hög Vcore.

Vad gäller degraderingsrisken; är det så att degraderingen innebär att processorn vid en så pass hög Vcore på relativt kort tid kan riskera att minska i prestanda per klock? Eller är det snarare så att den håller samma prestanda/klock under en viss tid fram tills att den inte pallar längre, dvs. att den funkar precis som den ska i alla fall tex. 3-4 år?

Får se vad jag landar på. Tacksam för alla som gett input.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av asdfZerg:

Jo lite så jag resonerade när jag övervägde en så hög Vcore.

Vad gäller degraderingsrisken; är det så att degraderingen innebär att processorn vid en så pass hög Vcore på relativt kort tid kan riskera att minska i prestanda per klock? Eller är det snarare så att den håller samma prestanda/klock under en viss tid fram tills att den inte pallar längre, dvs. att den funkar precis som den ska i alla fall tex. 3-4 år?

Får se vad jag landar på. Tacksam för alla som gett input.

Som jag har förstått degradering så dels krävs det med tiden högre och högre Vcore för att behålla samma klockfrekvenser eller så klarar den att köra lägre och lägre klockfrekvenser på samma Vcore, och dels så ökar risken att den bara lägger av helt. Precis som Bad Habit säger så funkar det säkert en 3-4 år med hög Vcore, men jag tex. vill kunna använda denna datorn som andradator / HTCP eller något annat när jag köper en ny dator så därför tycker jag inte det är värt att riskera livslängden för att få ut prestanda som jag inte har någon reell nytta av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MaloW:

Som jag har förstått degradering så dels krävs det med tiden högre och högre Vcore för att behålla samma klockfrekvenser eller så klarar den att köra lägre och lägre klockfrekvenser på samma Vcore, och dels så ökar risken att den bara lägger av helt. Precis som Bad Habit säger så funkar det säkert en 3-4 år med hög Vcore, men jag tex. vill kunna använda denna datorn som andradator / HTCP eller något annat när jag köper en ny dator så därför tycker jag inte det är värt att riskera livslängden för att få ut prestanda som jag inte har någon reell nytta av.

Tack för infon.

Jag sitter just nu på 4.9 Ghz med 1.38 Vcore (i realtid under maxload) och ännu är stresstesterna utan errors, så kanske kan gå ännu lägre på denna frekvens. Tror jag kommer ha denna frekvens som min max ribba nu, så får jag se om jag kanske kör ngt ännu lägre ändå.

Edit: Kör med 1.35 och 4.8 GHz nu. Använt i 2 dagar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Ofta har det med vcore + värme att göra. Hög värme och hög vcore är aldrig bra, då slits cpu extra mycket. Självklart kan man inte fläska på med hur mycket volt som helst och tro att den inte skulle skadas bara man kyler den, men ligger man, säg under 1.52 som intel specat och håller värmen i styr (säg under 80 grader), så kommer den antagligen klara några år. Körde min i7920 på 1.35v och den toppade 90 grader (körde den i 4.2ghz) och den höll i 2år utan problem alls.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Bad Habit:

Ofta har det med vcore + värme att göra. Hög värme och hög vcore är aldrig bra, då slits cpu extra mycket. Självklart kan man inte fläska på med hur mycket volt som helst och tro att den inte skulle skadas bara man kyler den, men ligger man, säg under 1.52 som intel specat och håller värmen i styr (säg under 80 grader), så kommer den antagligen klara några år. Körde min i7920 på 1.35v och den toppade 90 grader (körde den i 4.2ghz) och den höll i 2år utan problem alls.

Och vad hände efter 2 år?

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av JayDee:

Och vad hände efter 2 år?

Det som kan hända är att CPU går ostabilt, kanske inte ens klarar stock fart på standardvolt, den kommer att bete sig konstigt med andra ord.
Edit; såg att du antagligen menade min i7 920 , råkade flasha sönder moderkortet, så tänkte att då köper jag en i7 2700k ist :P. Prollen år såld, och den fungerar fortfarande bra vad jag vet.