Corsair släpper Neutron SSD med kontrollerkrets från LAMD

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper Neutron SSD med kontrollerkrets från LAMD

Corsair får exklusiv rätt att använda kontrollerkretsen LM87800 från Link_A_Media Devices på konsumentmarknaden, som nu dyker upp i SSD-enheterna Neutron och Neutron GTX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

det är alltid trevligt med nya ssder, känns dock som det tar så förbannat länge innan vi får se se TB diskar till riktigt bra priser.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med konkurrens för oss konsumenter, även om det gäller komponentsval som kontrollerkretsar för tillverkare

Permalänk
Medlem

Bra med fler olika kretsar att välja på. Dock så litar jag inte på oprövade kretsar så om jag skulle köpa en SSD den närmaste tiden så skulle det inte bli en sådan här.

Kul dock med den ständiga prisnedgången på SSD'er nu får man 120 Giggare för tusenlappen. Framåt Jul kanske de är nere på 600-700kr och vi får 240GB+ enheterna kring 1500Kr. Då börjar SSD bli intressant prismässigt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

HAHA! köpte en en 64GB Corsair NOVA för 799:- för ett halvår sen, fanskapet funkar ju inte ens.
Varför kan man inte bara ta det lugnt någon gång....

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malawie:

HAHA! köpte en en 64GB Corsair NOVA för 799:- för ett halvår sen, fanskapet funkar ju inte ens.
Varför kan man inte bara ta det lugnt någon gång....

Garantin borde fortfarande gälla.

Och apropå just det, jävligt fint att Neutron diskarna kommer ha 5 års garanti, Corsair blir då bara den andra aktören som producerar SSD'er för konsumentmarknaden med så lång garantitid.

Permalänk

Passande, jag skaffade mig en Force GT igår. :/

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Entusiast

Låter bra att Sandforce får lite mer konkurrens så de kanske kammar sig till slut.
Ska bli intressant att se var priset landar. Är det samma styrkrets som mjukvara som sitter i interpriseenheterna bådar det ju väldigt gott för stabilitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Verkar vara en mycket intressant produkt. o 5 års garanti! Blir ett givet köp hur som.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Låter bra att Sandforce får lite mer konkurrens så de kanske kammar sig till slut.
Ska bli intressant att se var priset landar. Är det samma styrkrets som mjukvara som sitter i interpriseenheterna bådar det ju väldigt gott för stabilitet.

Fler och fler företag börjar att överge Sandforce och satsar på styrkretsar antingen som företaget gjort helt själv eller helt enkelt finjusterat (som OCZ och deras finjusterade Marvel styrkrestar). Vilket i sig inte är något fel så länge som priset håller sig på en fin nivå. Idag börjar även SSD med andra styrkretsar än Sandforce närma sig tusenkronorsstrecket. Om Corsair lyckas lansera en väldigt stabil men samtidigt snabb SSD till hyfsat pris så kan Sandforce få en riktigt vass konkurrent. Att man sedan får 5 års garanti är ju bara grädden på moset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"2.5tum (7mm)" Det där går ju inte ihop :<

Permalänk
Skrivet av l4nky:

"2.5tum (7mm)" Det där går ju inte ihop :<

2.5" anger bredden på disken och 7 mm anger höjden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Garantin borde fortfarande gälla.

Och apropå just det, jävligt fint att Neutron diskarna kommer ha 5 års garanti, Corsair blir då bara den andra aktören som producerar SSD'er för konsumentmarknaden med så lång garantitid.

Både Intel och Plextor lämnar redan fem års garanti, så de blir den tredje. Antar att femårsgarantin kommer avspeglas i priset eftersom de bara lämnar tre års garanti på Corsair Performance Pro som redan är väldigt överprissatt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

SandForce ligger rejält efter nu. Fortsätter de i samma still till SATA12 och släpper kontrollers som suger när de läser komprimerade data har de inte en suck framöver. Andra tillverkare har kommit ikapp och om de vill överleva får de hitta på något nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som är totalt ointresserad av högpresterande SSD-enheter?

Så länge enheten har en okej och jämn prestanda för att vara SSD så är det framförallt pris och tillförlitlighet jag bryr mig om.
Jag stör mig lite på hur prestandajakten verkar ligga så högt prioriterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

2.5" anger bredden på disken och 7 mm anger höjden.

Finns det någon anledning att blanda imperial och metric?

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Finns det någon anledning att blanda imperial och metric?

Nej eg. inte men eftersom även vi med vårt metriska system använder exempelvis 2.5" och 3.5" som "namn" på våra diskar så fortsätter det så.
Egentligen borde det stå 63.5 mm (7 mm) ELLER 2.5" (0.28") men det lär vi aldrig få se.

Alla "normala" 2.5" diskar till notebooks är oftast 9 mm tjocka så jag gissar att det är därför man skriver ut just (7 mm). Annars är det ju rätt ointressant hur TJOCK disken är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Finns det någon anledning att blanda imperial och metric?

Ja, att ifall någon skulle säga att en hårddisk är en 6,35cm hårddisk så skulle det vara lite svårare att veta vilken typ det är än en 2,5" hårddisk. Tum har blivit en standard för att mäta hårddisk och skärmstorlekar, och är således simplare att använda än SI. mm används vid tjockleken efter som det är det som vanligen används när en datortillverkare anger hur tjocka hårddiskar de bärbara klarar av.

TL;DR Anledningen är att det är vanligast och lättast så, då det är jobbigt att byta någon av enheterna

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är jag den enda som är totalt ointresserad av högpresterande SSD-enheter?

Så länge enheten har en okej och jämn prestanda för att vara SSD så är det framförallt pris och tillförlitlighet jag bryr mig om.
Jag stör mig lite på hur prestandajakten verkar ligga så högt prioriterat.

håller med, fast ändå inte. hade inte prestandajakten funnits hade inte utvecklingen gått framåt heller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

När det kommer till SSD så är mitt enda krav att dom ska vara stabila, detta är oerhört viktigt för lagring, att de klarar 90k iops vid 4k eller 85k rör mig inte i, ja ni vet var.... Stabillitet och kompabillitet borde vara ledord för SSD lagring, inte bara 4k iops.

Med det sagt så verkar väl dessa diskar som ett riktigt bra alternativ, hoppas bara på en resonabel prissättning och att dom inte gör samma tavla som med de första Force GT diskarna...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När det kommer till SSD så är mitt enda krav att dom ska vara stabila, detta är oerhört viktigt för lagring, att de klarar 90k iops vid 4k eller 85k rör mig inte i, ja ni vet var.... Stabillitet och kompabillitet borde vara ledord för SSD lagring, inte bara 4k iops.

Med det sagt så verkar väl dessa diskar som ett riktigt bra alternativ, hoppas bara på en resonabel prissättning och att dom inte gör samma tavla som med de första Force GT diskarna...

Jag har inte ännu slängt mig in i SSD världen, men har samma värderingar som du. Har förstått att Samsungs SSD skall vara bäst på den fronten... dock saknas konkret data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

håller med, fast ändå inte. hade inte prestandajakten funnits hade inte utvecklingen gått framåt heller.

Ja, men det är att det verkar vara det enda som tillverkarna strävar efter och marknadsför.

Jag har absolut ingenting emot att prestandajakten är en del av SSD-utvecklingen, tvärtom, jag gillar den!
Men jag stör mig på att det verkar vara det enda som pushas.
Det är väldigt få som faktiskt skulle märka en skillnad mellan 300MB/sec och 500MB/sec i praktiken, eller 40k iops och 90k iops.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

håller med, fast ändå inte. hade inte prestandajakten funnits hade inte utvecklingen gått framåt heller.

Fast hade inte prestandahetsen funnits hade vi kanske haft billiga styrkretsar som var stabila istället för billiga som inte fungerar som de ska och dyra som fungerar som de ska. Snadforce har gjort en intressant resa från att vara synonymt med värstingprestanda till att ha blivit ett lite småbuggigt budgetmärke.

Det mest irriterande är att det läggs ner så mycket energi på att maximera prestanda som inte ens är särskilt relevant i praktiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Finns det någon anledning att blanda imperial och metric?

Du har redan fått ett par bra svar men jag tänkte bara bidra med mitt perspektiv på det hela också.

När det kommer till hårddiskar, cd-läsare och dylika komponenter så ser jag inte 1.8", 2.5" osv som egentliga måttangivelser utan bara namnet på den standarden.
Att byta ut det till måttangivelser i cm istället blir liksom dumt, 4.572 och 6.35 känns som onödigt komplicerade tal att komma ihåg.
Visste vore det teoretiskt bästa om man började tillverka saker och ting i vettiga mått istället, men det skulle ju kräva att man byggde om alla fabriker så är inte rimligt i praktiken.

Men när det kommer till faktiska måttangivelser, framförallt under 1 tum, så är ju metric överlägset så därför ser jag det klart bättre att säga 7mm istället för 0.275590551 tum.

Så ja, det finns anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du har redan fått ett par bra svar men jag tänkte bara bidra med mitt perspektiv på det hela också.

Men när det kommer till faktiska måttangivelser, framförallt under 1 tum, så är ju metric överlägset så därför ser jag det klart bättre att säga 7mm istället för 0.275590551 tum.

Så ja, det finns anledningar.

Nu använder de bråktal för att beskriva små tal och inte decimaltal. Så deras beskrivning blir det exakta "just over 1/4 inch"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Passande, jag skaffade mig en Force GT igår. :/

Don't worry, det är också en bra SSD

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Vad tror ni Neutron GTX 120 GB kommer kosta?
I dagsfallet så ligger ju Corsair force GT 120 GB på ca 1075 kr hos pixmania...
Tror ni det blir en kostnad på 1600 kr?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd

Kul med något annat än SandForce och Indilinx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Passande, jag skaffade mig en Force GT igår. :/

Force GT och denna är ju nästan identiska i alla fall, i stort sett bara att detta inte är en SandForce och att den skriver lite slöare and Force GT

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Woho!
Nya ssd på marknaden, mycket välkommet.

Blir spännande att se hur mycket plånboken måste blöda för dessa sen då.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt