Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

Har SSD i alla mina maskiner. Har två OCZ SATA3 i min stationära. En till Ubuntu, och en till Windows.

Det är en sjuk skilldnad. Men klart. Står den alltid igång så kan skilldnaden vara marginell. Men jag stänger ju ner min maskin då jag bara sitter i Win då jag spelar. Nåja.

Prestandaskillnaden mot mekdisk sjunker när allt väl hamnat i ram och datorn varit igång ett tag, när maskinen har 1-2 månader mellan omstarterna är ram mer effektivt.
Det jag märkte mest skillnad på i min stationära med ssd är surfning, men numera kör jag cachen i ramdisk och det klår ssdn. jag förlorar nån minut vid omstart jämfört med ssd, men det sker så sällan att det är ointressant för mig.
Däremot gör ssd ofta underverk i bärbara eftersom de ofta startas om.
Man måste helt enkelt ta reda på behoven, i7 är en bra cpu, men det är nog väldigt få som begränsas även om de har en långsammare cpu.
Det är mycket hype när det kommer nya prylar, men bara delarna passerar en viss miniminvå så blir det de presterar över det ointressant, även om artificiella testar visar på "+15%" så jaha... word kan ta emot 1150 tecken i sekunden i stället för 1000....
Eller så kanske photoshop ökar prestandan, men vad hade ram eller grafikkort gjort om man lagt pengarna där.
Eller så kanske man trimmar datorn vid spel så att monitorn ändå inte kan visa bilderna som renderas, att bara köpa det värsta som finns utan att tänka efter behöver inte ge verklig prestanda,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Måste påpeka att Skyrim funkar jättebra på min tv-dator / server. Det är en Fusion a:6 på 2600mhz. Tror inte det belastar cpun nämnvärt.

Jaha nu vet man ju inte övrig spec på den burken heller eller ens upplösning samt inställningar men om man vill fördjupa sig i vad som krävs för skyrim just så finns alltid http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchm... att läsa på.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Grejen är nog den, att de som köper på sig en high-end burk med diverse dyra saker gillar vissa grejer, såsom hög upplösning (1920x1080 antagligen) och sen att slå på så mycket effekter de kan för att det ser snyggt ut
Du köpte på dig något som klarade det du var ute efter plus lite till, antagligen kommer den kanske räcka för dina scenarion lika länge som din core2 men det beror nog antagligen på att dina "krav" är lägre än de som köper highend helt enkelt

Kan ta mig själv som exempel, jag hade aldrig klarat mig på en sådan cpu som du har, MEN (här kommer skillnaden) jag har 3x24" och alltså får en upplösning på 5760x1080 och, för mig sätter inte cpun gränsen i dagsläget utan grafikkort gör det istället (förutom i mitt jefla farmsim förstås)
Jag borde ha ytterligare ett 6970 i min rigg men då jag inte har några jättekrav på att kunna slå på allt "ögongodis" så klarar jag mig fint i princip allt utom battlefield 3
Men, kör jag singelskärm i battlefield 3, då hänger min rigg med utmärkt även med ögongodis påslaget

Min cpu var också orsaken till att jag gick från en föregående generations s1156 (i5 760) till min sandy bridge 2500k, då den inte hängde med alls när jag drog igång alla mods och en stor karta i mitt farmingsim, usel spelmotor som gör detta i kombination med lite annat MEN jag fick iallafall en 30-40 procents ökning av prestandan bara att gå en generation uppåt (uppskattningsvis enl när jag kollat upp fps)

Så, ja, det finns de av oss som har behoven, men det beror också på att vi kanske dels köper framtidssäkrandet att det ska hålla för spelen ett tag plus andra scenarion

Så, var du istället glad över att du fått en rigg som överpresterar och det länge, jag önskar att jag hade ett sånt scenario:)

Ja den upplösningen kör jag inte på.

Man jag vill mena på att cpun bara kan göra det den skall, sen tar din GPU över. Spelar ingen roll hur många skärmar du har.
Du har ett fett rigg. Men denna tråden handlade om cpuns betydelse. Men om du säger att det blev skilldnad i ett 3d-spel så säger du det. Jag kan inte motbevisa dig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jaha nu vet man ju inte övrig spec på den burken heller eller ens upplösning samt inställningar men om man vill fördjupa sig i vad som krävs för skyrim just så finns alltid http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchm... att läsa på.

Behöver ingen spec.

Kör med det inbyggda grafikkortet. 8Gb 1333 RAM, ssd som systemdisk.

Kör inte med en jättehög upplösning dock. Men grafikinställningarna är nog i mediumområdet, och det ser bra ut.
Vill bara poängtera att cpun duger.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prestandaskillnaden mot mekdisk sjunker när allt väl hamnat i ram och datorn varit igång ett tag, när maskinen har 1-2 månader mellan omstarterna är ram mer effektivt.
Det jag märkte mest skillnad på i min stationära med ssd är surfning, men numera kör jag cachen i ramdisk och det klår ssdn. jag förlorar nån minut vid omstart jämfört med ssd, men det sker så sällan att det är ointressant för mig.
Däremot gör ssd ofta underverk i bärbara eftersom de ofta startas om.
Man måste helt enkelt ta reda på behoven, i7 är en bra cpu, men det är nog väldigt få som begränsas även om de har en långsammare cpu.
Det är mycket hype när det kommer nya prylar, men bara delarna passerar en viss miniminvå så blir det de presterar över det ointressant, även om artificiella testar visar på "+15%" så jaha... word kan ta emot 1150 tecken i sekunden i stället för 1000....
Eller så kanske photoshop ökar prestandan, men vad hade ram eller grafikkort gjort om man lagt pengarna där.
Eller så kanske man trimmar datorn vid spel så att monitorn ändå inte kan visa bilderna som renderas, att bara köpa det värsta som finns utan att tänka efter behöver inte ge verklig prestanda,

Nej men seriöst. Det ÄR stor skilldnad mellan SSD och HDD. Så är det bara. Men som du säger är vår användning av datorerna helt olika. Jag stänger ju av min burk. Det är inte bara hype om en SSD. Det går undan. Jag är inte efterbliven =).

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Först av allt, bc2 inte bf2, jag vet heller inte om bf3 är mer optimerat angående processorn jämfört med bc2 men bc2 var lite av en konsollport och alla vet att konsollportar äter CPU. Om jag inte minns helt fel så finns det även 2st varianter av 6000+ med olika nm. Sen är ju standarden för vad man anser "spelbart" väldigt varierande. Jag anser inte att jag kan spela med känsla om FPS droppar under 40 igentligen.
Core2Duo är ju även mycket mer överklockningsbar än 6000+ min gick bara till 3.1ghz medans en en C2D klarar sig förbi det lätt. (rätta mig om jag har fel)

vet exakt vad du pratar om i BC2 då en polare hade en Athlon x2 3800+ 2.0ghz klockad till 2.9ghz med ett HD4850 512mb och det funkade inte ens i 800*600 utan lagg på BC2 :/

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag menar inte att det inte är skillnad på ssd & hdd, det är bara mycket liten skillnad i hur datorn upplevs i mitt fall.
Med hype syftade jag inte på ssd utan nya saker i allmänhet, en del köper nya saker för en väldigt liten skillnad bara för att de vill ha status eller bättre värden i nått test, de som har testande o klockning som själva syftet kan ju hålla på med det, men har man för avsikt att ha en bruksdator så är det kanske inte så att man behöver uppdatera datorn hela tiden, den är inget tävlingsredskap i det läget.
Cpun är nog den del som ger minst skillnad i prestandan av delarna i en modern dator för de flesta användare, de flesta cpuerna är helt enkelt "bra nog"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja den upplösningen kör jag inte på.

Man jag vill mena på att cpun bara kan göra det den skall, sen tar din GPU över. Spelar ingen roll hur många skärmar du har.
Du har ett fett rigg. Men denna tråden handlade om cpuns betydelse. Men om du säger att det blev skilldnad i ett 3d-spel så säger du det. Jag kan inte motbevisa dig.

--------------
Ah, okej, antar du kör på 1366x768 i upplösning?

Visst får mitt grafikkort slita som ett djur väldigt mycket också, men i spelet farming simulator så görs det väldigt mycket saker samtidigt och så som jag kör, och då vissa kartor får rendera sjuka mängder stundtals, då vissa saker i spelet inte är optimerat precis med deras fysikmotor, t e x så gör man små fyrkantiga saker av halm (balar) och ju fler såna som ligger och dräller, ju mer får ens cpu jobba (även grafikkortet) men mestadels pga fysikmotorn, och då stundtals så kör även min cpu upp i 100% last ^^
Det är iofs bara två av kärnorna som får jobba som små djur men det visar ändå att den har betydelse iaf även för mig som har en bra dator
Tror det finns flera som känt på detta fast i andra scenarion antagligen, jag lär inte vara ensam

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Athlon X2 6000+ klarar BF2 utan problem, en C2D på 2600mhz motsvarar en X2 på 3000mhz så dom skiljer inte så mycket.

kompisen använder fortfarande X2 6000+ samt ett GTX275 och spelar samtliga spel ink BF3 på låg/medel på 720p osv, så processorn var inte orsaken.

Såvitt jag vet finns det inte ett spel som kräver högre än en athlon X2 på 2.8ghz för att kunna köra spelet.

Den var det och klarar fortfarande dom senaste spelen, men knappt.

Jo, dock om man vill uppnå 60fps stadigt (eller 120 för vissa) då är vilken dualcore som helst bara att kasta i väggen i nya spel (läs bf3).

Undrar vad din kompis har för framerate, eftersom att mitt system precis pressar ut stadigt 60fps i mix mellan low/med 1080p (högre upplösning som tar mindre på CPU). Ligger runtom 96%GPU och 90%CPU. Systemet i sign.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar inte att det inte är skillnad på ssd & hdd, det är bara mycket liten skillnad i hur datorn upplevs i mitt fall.
Med hype syftade jag inte på ssd utan nya saker i allmänhet, en del köper nya saker för en väldigt liten skillnad bara för att de vill ha status eller bättre värden i nått test, de som har testande o klockning som själva syftet kan ju hålla på med det, men har man för avsikt att ha en bruksdator så är det kanske inte så att man behöver uppdatera datorn hela tiden, den är inget tävlingsredskap i det läget.
Cpun är nog den del som ger minst skillnad i prestandan av delarna i en modern dator för de flesta användare, de flesta cpuerna är helt enkelt "bra nog"

Håller med dig. Misstolkade det du skrev innan bara.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Ah, okej, antar du kör på 1366x768 i upplösning?

Visst får mitt grafikkort slita som ett djur väldigt mycket också, men i spelet farming simulator så görs det väldigt mycket saker samtidigt och så som jag kör, och då vissa kartor får rendera sjuka mängder stundtals, då vissa saker i spelet inte är optimerat precis med deras fysikmotor, t e x så gör man små fyrkantiga saker av halm (balar) och ju fler såna som ligger och dräller, ju mer får ens cpu jobba (även grafikkortet) men mestadels pga fysikmotorn, och då stundtals så kör även min cpu upp i 100% last ^^
Det är iofs bara två av kärnorna som får jobba som små djur men det visar ändå att den har betydelse iaf även för mig som har en bra dator
Tror det finns flera som känt på detta fast i andra scenarion antagligen, jag lär inte vara ensam

Oftast i 1920*1200

Men i ärlighetens namn så ser jag inte jättesuperbra, så jag märker inte av det så mycket. Har en 26" och en 19" som sidomonitor. Spelar bara på 26:an dock.

Du nämner undantaget som bekräftar regeln. Jag vet inte vad farmar-simulatorn är för dunderspel. En annan möjlighet är att spelet är lite dåligt programmerat? Eller? Om två av dina kärnor rullar tummarna så vill jag åter igen påpeka att hårdvaran är före mjukvaran. Om alla dina kärnor hade utnjyttjats så hade din cpu fått jobba hälften så mycket. Å andra sidan är två kärnor nu lediga för att göra något annat på dina resterande skärmar. =D

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Oftast i 1920*1200

Men i ärlighetens namn så ser jag inte jättesuperbra, så jag märker inte av det så mycket. Har en 26" och en 19" som sidomonitor. Spelar bara på 26:an dock.

Du nämner undantaget som bekräftar regeln. Jag vet inte vad farmar-simulatorn är för dunderspel. En annan möjlighet är att spelet är lite dåligt programmerat? Eller? Om två av dina kärnor rullar tummarna så vill jag åter igen påpeka att hårdvaran är före mjukvaran. Om alla dina kärnor hade utnjyttjats så hade din cpu fått jobba hälften så mycket. Å andra sidan är två kärnor nu lediga för att göra något annat på dina resterande skärmar. =D

-----------
Aha, då antar jag att du inte funderar så mycket på kantutjämning osv
Jepp, liret är unikt och USELT programmerat ^^
I övrigt så är det väl bara när jag omkodar filmerna till min surfplatta som drar alla 4 kärnorna på max, och boy, vad man märkte skillnad där också iofs
Men, som sagt, jag är ett undantag som bekräftar regeln precis som du säger:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Aha, då antar jag att du inte funderar så mycket på kantutjämning osv
Jepp, liret är unikt och USELT programmerat ^^
I övrigt så är det väl bara när jag omkodar filmerna till min surfplatta som drar alla 4 kärnorna på max, och boy, vad man märkte skillnad där också iofs
Men, som sagt, jag är ett undantag som bekräftar regeln precis som du säger:)

Kantuntjämning har jag i vissa spel. Men i tex ARMA2 ser det för jävligt ut. MEn jag bryr mig inte. Om du har modem i plattan kan du ju streama till den istället?! Jag brukar göra det. Funkar utmärkt. Men man måste klydda lite med nätverket om man inte är hemma, dock.

Självklart finns scenarion då min nya cpu inte duger, men då är det så hemskt kodade spel eller program att inget skulle få dem att funka 100%. Exempelvis ARMA2 med massa "bots" och action på samma gång. Fast även här utnjyttjas av någon anledning inte min cpu till max. Och aldrig mer än 3Gb RAM då spelet inte stödjer det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Jag drömde länge, då jag satt på en X2 Athlon 4400+, om ett 18,000 kronors rigg... Orkade inte samla mer pengar, och köpte mig rigget som ni kan se i sign. Visst, jag kan kanske inte köra i ultra på BF3, men high utan problem. Jag betalade väl ca. 6-7000 kr för rigget, och kanske ska köpa till lite fler saker ifall jag känner för det, men det var inga bortkastade pengar!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Sammanlagt ligger väl mitt "paket" på ynka MAX 7000kr.. Och jag spelar exempelvis WoW i 60fps på Ultra samtidigt som jag har Diablo 3igång.

Och då gav jag ändå "bara" 2.3k för en FX-6100 Black med 8gig ram och moderkort, och kör ett Sapphire HD6770 .. Saker o ting behöver inte kosta multum för att det ska funka bra tillsammans. Tror de handlar mer om att saker ska klaffa med varandra än att nått är superbra och nått annat medelkvalité.

Men jag personligen skulle aldrig spotta ut mer än kanske 4k för moderkort prolle och ramminne, för det känns inte lönt med Dagens teknologi i spelvärld ..

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag drömde länge, då jag satt på en X2 Athlon 4400+, om ett 18,000 kronors rigg... Orkade inte samla mer pengar, och köpte mig rigget som ni kan se i sign. Visst, jag kan kanske inte köra i ultra på BF3, men high utan problem. Jag betalade väl ca. 6-7000 kr för rigget, och kanske ska köpa till lite fler saker ifall jag känner för det, men det var inga bortkastade pengar!

Ja då har vi nästan samma. Mycket för pengarna tycker jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av unbound:

Sammanlagt ligger väl mitt "paket" på ynka MAX 7000kr.. Och jag spelar exempelvis WoW i 60fps på Ultra samtidigt som jag har Diablo 3igång.

Och då gav jag ändå "bara" 2.3k för en FX-6100 Black med 8gig ram och moderkort, och kör ett Sapphire HD6770 .. Saker o ting behöver inte kosta multum för att det ska funka bra tillsammans. Tror de handlar mer om att saker ska klaffa med varandra än att nått är superbra och nått annat medelkvalité.

Men jag personligen skulle aldrig spotta ut mer än kanske 4k för moderkort prolle och ramminne, för det känns inte lönt med Dagens teknologi i spelvärld ..

Verkar vara en bra burk! Är en dator inte bra bara för att en annan är bättre?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Ja då har vi nästan samma. Mycket för pengarna tycker jag.

Indeed!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Verkar vara en bra burk! Är en dator inte bra bara för att en annan är bättre?

Joe de e klart det är så, men man kan ju köpa nått extremt. för typ 20k klassen, och spelet ger dig inte mer än 60fps what so ever, så om man kan sänka priset , och fortfarande ha samma 60fps o grejjer så e väl alternativ 2 att föredra , och kanske satsa på ett bättre grafik kort eller en extra SSD eller ram ?:)

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Avstängd

Jag kör på en Core 2 Duo med 4 gb RAM samt ett GeForce 8600.

Jag har inga planer på att uppgradera. Jag kör Linux och datorn funkar superfint på allt jag gör.

Bästa uppgraderingen för mig var en SSD, 24" skärm och en fancy gaming musmatta.