Permalänk
Medlem

Vattenkyla 2600K + 580 SLI i 800D

Först vill jag börja tacka alla som redan hjälpt mig bra på vägen. Men jag tänkte samla ihop allt jag har lärt mig så att någon annan kanske kan dra nytta av det när de ska kyla sina datorer. Jag vet att jag har fått hjälp av att läsa sånna här trådar!

Nu är det här sista kollen inför köp, typ. Jag bara få tid att bygga ihop det också...
Datorn i sign är det som ska kylas, men ska flyttas till ett 800D.
2600K, ett GTX 580 ref och ett DCuII. Låg ljudnivå är målet.

Inköpslistan:

Med klickbara länkar (förhoppningsvis funkar det i spoilern):

Sen har jag funderingar på själva vätskan. Batteri-/destillerat/avjoniserat vatten går ju att köpa på en bensinmack har man ju läst. Men vad ska man ha i? Jag tänkte hämta upp det blå från moderkortet i slangarna och funderar då på glykol, eller ska man köra på något sånt här?
http://coolingstuff.se/p/449/feser-view-uv-blue
Antar att det är lättare att få rätt blandning om jag väljer det färdiga...

Pumpen, jag har lite svårt att hitta en effektangivelse på den. Men jag har läst någonstans att den ligger på 17 W. Kan det stämma?
Min fråga är helt enkelt. Kommer jag att klara mig på mitt Newton R2 800W? Jag funderar på att lägga ~200:- eller vad det kostar för en effektmätare, men folk verkar ju ha fått rätt blandade resultat med dessa... Jag har gjort en lätt uppskattning med hjälp Swecs recensioner av GPU och CPU och kommit fram till att mitt system bör dra mindre eller lika mycket som deras 580 SLI. Det bör stämma eller hur?

Om det inte räcker. Har ni några kul tips på nätagg som är schyssta. Har kikat på Corsairs AX 1000W.
Det verkar trevligt. Det enda jag har haft lite problem med med mitt nuvarande är att sleevningen på kablarna gör dem väldigt stela. Så jag kan typ inte dra dem bakom moderkortsplåten på ett bra sätt. Det kommer nog gå i 800D om jag gör om sleevningen i ändarna lite dock. Men annars skulle det vara kul med input om det.

Här kommer en mästerligt ritad monteringsplan. Det lila skiten i mitten är slangar. Röda pilar betyder varmluft. Blå kalluft.
Ordningen på DVD/Res/Fläktkontroll är inte spikad... Alls...
Någon som har åsikter om upplägget? Har någon en kul, innovativ, lösning?
Det här har ju gjorts ett antal gånger förut liksom...

Spontant känner jag att det är mycket utblås och lite insug. Man kanske ska vänta på 120 radiatorn vid CPUn?
Eller har 800D fler insugsfläktar som jag har missat?

När det gäller slang. Vad finns det för fördelar/nackdelar 10/16 vs 10/13.
Antar att 10/13 är smidigare så att man kan dra tightare svängar men högre avdustning som pris.
Och tvärt om för 10/16. Eller?

Jag tror att det var alla frågor jag har kvar... Får väl se om det dyker upp nya

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

När det gäller slang. Vad finns det för fördelar/nackdelar 10/16 vs 10/13.
Antar att 10/13 är smidigare så att man kan dra tightare svängar men högre avdustning som pris.
Och tvärt om för 10/16. Eller?

Jag tror att det var alla frågor jag har kvar... Får väl se om det dyker upp nya

Den enda fördelen med mindre slang är att det tar mindre plats. 16/10 är enklare att göra tajta svängar med utan att slangen kinkas och inget flöde går igenom.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den enda fördelen med mindre slang är att det tar mindre plats. 16/10 är enklare att göra tajta svängar med utan att slangen kinkas och inget flöde går igenom.

Jamen det är ju helt fantastiskt! Då kör jag på 16/10 då jag kommer ha en rätt tight sväng när jag kommer ner i det undre facket och ska till pumpen

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Om du ska köra med fläktkontroll kan jag tycka du borde köra med GT 1450 rpm istället eftersom det get dig lite mer kylning om du skulle behöva och många fläktkontrollers inte ger mer än 11v som max, hur den du valt presterar kan jag dock inte svara hundra på.

10/16 eller 13/19 slang helt klart

Pump, jag hade utan tvekan hellre tagit en MCP35X som dom har i lager eftersom den är kraftigare och tystare iom PWM styrningen samt 65kr billigare. Finns ingen anledning till att ta en D5a över den, speciellt inte med tanke på att den inte behöver nån ytterligare top.

Lägger du så mycket pengar på ett kylsystem hade jag satsat på en bättre rad, visst det skiljer några grader på sin höjd men ett antal tusen senare så ångrar man sig inte. Phobya G-changer och EK xtx är båda bättre men dyrare, du behöver egentligen inte men vem behöver egentligen vattenkylning från första början?

Kylpasta så föredrar jag deras MX serie iom att den inte leder ström och brukar vara nån grad bättre än AS5

-e- om du vänder på den lilla radden vid cpu för du lite mer cirkulation runt moderkortet vilket ofta behövs iom att det inte finns så mycket att vispa runt luften. Dock får du mer varmluft in till stora radden, inget enkelt svar tyvärr. Jag hade nog även satt den mellan gpu2 och cpu för mörjligen någon grads skillnad och kanske snyggare slangdragning

-e-2 håll dig borta från färgat vatten, det kommer bara ge dig huvudvärk. Kör istället på färgad slang och algdödande/kill coil

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

EK skickar med kylpasta Gelid Extreme, den bästa du kan hitta, leder värme som AS5, men leder ingen ström alls. Den kommer även räcka till ditt CPU block.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade valt att ta bort 120 radiatorn längst ner och kört med en 140 mm radiator på baksidan istället för 120 mm. Det är inte så bra att blockera det enda insuget i chassiet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Jag tror det räcker gott och väl med en 360 + 140 rad där bak. Kör Push n pull på samtliga med låga varvtal så blir det bra temperaturer.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

http://db.tt/owE017RU
Där har vi nya paketet. Hoppas att länken funkar...

Skrivet av Inveramsay:

Om du ska köra med fläktkontroll kan jag tycka du borde köra med GT 1450 rpm istället eftersom det get dig lite mer kylning om du skulle behöva och många fläktkontrollers inte ger mer än 11v som max, hur den du valt presterar kan jag dock inte svara hundra på.

10/16 eller 13/19 slang helt klart

Pump, jag hade utan tvekan hellre tagit en MCP35X som dom har i lager eftersom den är kraftigare och tystare iom PWM styrningen samt 65kr billigare. Finns ingen anledning till att ta en D5a över den, speciellt inte med tanke på att den inte behöver nån ytterligare top.

Lägger du så mycket pengar på ett kylsystem hade jag satsat på en bättre rad, visst det skiljer några grader på sin höjd men ett antal tusen senare så ångrar man sig inte. Phobya G-changer och EK xtx är båda bättre men dyrare, du behöver egentligen inte men vem behöver egentligen vattenkylning från första början?

Kylpasta så föredrar jag deras MX serie iom att den inte leder ström och brukar vara nån grad bättre än AS5

-e- om du vänder på den lilla radden vid cpu för du lite mer cirkulation runt moderkortet vilket ofta behövs iom att det inte finns så mycket att vispa runt luften. Dock får du mer varmluft in till stora radden, inget enkelt svar tyvärr. Jag hade nog även satt den mellan gpu2 och cpu för mörjligen någon grads skillnad och kanske snyggare slangdragning

-e-2 håll dig borta från färgat vatten, det kommer bara ge dig huvudvärk. Kör istället på färgad slang och algdödande/kill coil

Jag har aldrig använt något PWM-styrt, hur funkar det? Kan jag ändra hastigheten i OSet eller sker det bara med automagi?

Jag ska nog dra gpu -> rad -> cpu -> rad istället ja, bättre slangdragning!

Jag hittar bara färgad algdödare, var hittar man färglös?

Skrivet av QL:

Jag hade valt att ta bort 120 radiatorn längst ner och kört med en 140 mm radiator på baksidan istället för 120 mm. Det är inte så bra att blockera det enda insuget i chassiet.

Skrivet av ceogar:

Jag tror det räcker gott och väl med en 360 + 140 rad där bak. Kör Push n pull på samtliga med låga varvtal så blir det bra temperaturer.

Jag ändrade om lite efter förslag!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Felix:

http://db.tt/owE017RU
Där har vi nya paketet. Hoppas att länken funkar...

Jag har aldrig använt något PWM-styrt, hur funkar det? Kan jag ändra hastigheten i OSet eller sker det bara med automagi?

Jag ska nog dra gpu -> rad -> cpu -> rad istället ja, bättre slangdragning!

Jag hittar bara färgad algdödare, var hittar man färglös?

Jag ändrade om lite efter förslag!

PWM styrt pluggar du in i cpu_fan uttaget, den drar inte ström därifrån men får styrningen, ström kommer från en vanlig molex. Bäst resultat får du om du använder asus fan xpert eftersom den vanliga fläktprofilen på moderkortet leder till att pumpen varvar upp och ner hela tiden vilket låter rätt störande.

här är färglös algdödare http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Mayhems vätskor färgar inte lika mycket som fesers gör men minst problem får du med färgade slangar.

Ser ut som ett riktigt bra paket, push and pull ger dig dock inte så mycket mer kylning på så pass glesa raddar som g-changer, du kan ju förstås köra fläktarna långsammare men jag vet inte om det blir tystare totalt iom att du har dubbelt så många fläktar som låter.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

PWM styrt pluggar du in i cpu_fan uttaget, den drar inte ström därifrån men får styrningen, ström kommer från en vanlig molex. Bäst resultat får du om du använder asus fan xpert eftersom den vanliga fläktprofilen på moderkortet leder till att pumpen varvar upp och ner hela tiden vilket låter rätt störande.

här är färglös algdödare http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Mayhems vätskor färgar inte lika mycket som fesers gör men minst problem får du med färgade slangar.

Ser ut som ett riktigt bra paket, push and pull ger dig dock inte så mycket mer kylning på så pass glesa raddar som g-changer, du kan ju förstås köra fläktarna långsammare men jag vet inte om det blir tystare totalt iom att du har dubbelt så många fläktar som låter.

Antar att Fan Expert är precis som Afterburner och fungerar med alla moderkort?

Då börjar jag nog bara med en enkel uppsättning fläktar så får jag se hur jag gör efter det.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Såvitt jag vet ska det fungera med andra moderkort, jag har tyvärr bara asus själv

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Såvitt jag vet ska det fungera med andra moderkort, jag har tyvärr bara asus själv

Det lär väl lösa sig. Det är knappast största hindret på vägen...

Men jag kom på en sak! Martinsliquidlab gjorde en review av en massa radiatorer för inte så länge sedan. Där presterar XT och Changer V2 extremt lika. Det är först när vi kommer upp i ≥1400 RPM som Changer blir bättre och jag kommer köra försöka <1000 RPM för ljudnivåns skull...
http://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2012/04/radtherma...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Felix:

Det lär väl lösa sig. Det är knappast största hindret på vägen...

Men jag kom på en sak! Martinsliquidlab gjorde en review av en massa radiatorer för inte så länge sedan. Där presterar XT och Changer V2 extremt lika. Det är först när vi kommer upp i ≥1400 RPM som Changer blir bättre och jag kommer köra försöka <1000 RPM för ljudnivåns skull...
http://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2012/04/radtherma...

se där, sist jag såg nåt om det vann g-changer med en del men modellerna har kanske smyguppdaterats eller så skiljer det mellan olika sorter fläktar. Då finns det inte så mycket anledning att ta den dyrare G-changer trots allt. Det var trevligt för plånboken åtminstone

Visa signatur

Simlärare