Nybyggd dator för 15 000 krashar, krävs MemOK vid varje uppstart.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator för 15 000 krashar, krävs MemOK vid varje uppstart.

Äntligen fått ihop hela bygget:

Intel i7 3770K
Gigabyte GTX 680 Windforce 3x
Corsair HX 650W
Crucial M4 128gb
ASUS P8Z77-V PRO
Corsair Vengeance 16gb DDR3 1600mhz 4x4gb

Det som hänt:

Körde bf3 och d3 felfritt i flera timmar igår, stängde sedan av helt normalt och gick till sängs. När jag startade datorn idag så fick jag ingen bild och DRAM_LED vid MemOK lyste med konstant rött sken. Tryckte på MemOK och lyckades efter meddelandet "Overclock failed!" och omsparning i BIOS komma in i windows 7. Allting fryser dock efter ca 1 minut.

Har testat att köra på bara en modul men samma sak där, även testat att byta mellan de fyra som finns i kitet. Inget är överklockat, har testat att köra minnena i både Auto (1.5-1.6v 1333mhz) och XMP (1.5v 1600mhz) med timings 9-9-9-24 precis som det står att det ska vara. BIOS har uppdaterats till senaste versionen men fortfarande samma problem: datorn fryser och kräver omsparning av BIOS efter att jag använt MemOK-knappen vid uppstarten därefter.

Jag förstår inte vad som hänt, något har konstigt nog pajat medans datorn bara stod avstängd inatt, meninte helt för jag kommer ju in i windows och kan göra saker en kort stund. Jag hittar ingenting om kompabilitetsproblem gällande moderkortet och minnena. Det jag har hittat är att det ska gå bra så fort man drar igång XMP settings för minnena men det har inte hjälpt i mitt fall.

Tänkte att det kanske är ett mjukvarufel så jag försökte installera om w7, men fick släppa den tanken för det fryser innan jag kommer igång med installationen... -_-

Några råd?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

hinner du komma in på bios innan datorn fryser? kan hjälpa att kolla runt där inne så du inte fått något konstigt moderkortsexemplar att bioset automatiskt ställer in sig på överklockat bios.
annars bör du testa trycka clear cmos, sedan ta ut cmos batteriet i 10 sekunder sätta tillbaka det och starta datorn igen

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Reseta Cmos ! Samt spärren i moderkortet som rensar cmosen!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

hinner du komma in på bios innan datorn fryser? kan hjälpa att kolla runt där inne så du inte fått något konstigt moderkortsexemplar att bioset automatiskt ställer in sig på överklockat bios.
annars bör du testa trycka clear cmos, sedan ta ut cmos batteriet i 10 sekunder sätta tillbaka det och starta datorn igen

Skrivet av klotim:

Reseta Cmos ! Samt spärren i moderkortet som rensar cmosen!

Återkommer om sisådär 3 minuter!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Den lyser upp i MemOK med konstant rött sken i början
Jag trycker på MemOK-knappen, den börjar blinka
Datorn dör ca 2 sekunder sen börjar MemOK-konfigurationen
Datorn bootar och jag får POST-pipet.

istället för "oc fail" får jag "Please enter setup to recover BIOS setting. Memory OK! succeeds in system booting! Enter BIOS setup menu and save the memory settings or visit ASUS website (www.asus.com) for latest BIOS version. Press F1 to run SETUP."

Vill jag verkligen hämta tillbaka inställningarna då? :S

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har fått testa med andra RAM-minnen, ingen skillnad. Men det jag undrar nu då.. kan minnen verkligen göra så att datorn fryser när som helst? Känns mer som en sak som cpu gör, men det är ju trots allt ram lampan som lyser..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Förlåt för quadpost (wtf?) men jag har hittat vad som orsakar felet. Nu är det så att min dator slutat boota alls, går alltså inte förbi MemOK. Jag har har kommit fram till att den bootar om jag tar bort cpu-kylaren (CPU_FAN kontakten kvar i, tar bara bort självaste cpu-kylaren verkligen) och bootar inte när jag sätter fast kylaren igen. Vad är detta för sjukt fel?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Förlåt för quadpost (wtf?) men jag har hittat vad som orsakar felet. Nu är det så att min dator slutat boota alls, går alltså inte förbi MemOK. Jag har har kommit fram till att den bootar om jag tar bort cpu-kylaren (CPU_FAN kontakten kvar i, tar bara bort självaste cpu-kylaren verkligen) och bootar inte när jag sätter fast kylaren igen. Vad är detta för sjukt fel?

-----------------------------------
Kortslutning någonstans?
Antar du byggt datorer förut så du har koll på distanserna osv?
Vad för kylare har du, intels original?

Tycker du ska ta ur processorn ur sockeln och kontrollera så att inga pins är böjda

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------
Kortslutning någonstans?
Antar du byggt datorer förut så du har koll på distanserna osv?
Vad för kylare har du, intels original?

Tycker du ska ta ur processorn ur sockeln och kontrollera så att inga pins är böjda

Distanserna ska vara rätt, nio stycken, en i varje A-markerat hål i min NZXT Phantom.
Kylaren är stock just nu ja, min h100 är nerpackad och redo att åka till webhallen pga missljud :l

Det sjuka är som sagt, att jag kan ta bort originalkylaren, låta fläktsladden sitta kvar, och då lyckas boota datorn.
Detta gäller bara om jag tar lyfter upp den, att lossa fästena för kylaren räcker inte för att den ska boota igen :S

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Distanserna ska vara rätt, nio stycken, en i varje A-markerat hål i min NZXT Phantom.
Kylaren är stock just nu ja, min h100 är nerpackad och redo att åka till webhallen pga missljud :l

Det sjuka är som sagt, att jag kan ta bort originalkylaren, låta fläktsladden sitta kvar, och då lyckas boota datorn.
Detta gäller bara om jag tar lyfter upp den, att lossa fästena för kylaren räcker inte för att den ska boota igen :S

--------------
Detta låter helt sjukt..

Gör som såhär, flytta ur moderkortet ur datorn och lägg upp på kartongen du fick med moderkortet och sen ta ur nätagget också, sen kopplar du in enbart strömmen, minnen cpu och kylare och försöker starta utanför lådan och se vad som händer
Det här verkar bli ett klassiskt "en del i taget" felsökning...
Aldrig råkat ut för det här men alltid varje dag ska man se eller höra talas om nåt nytt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Detta låter helt sjukt..

Gör som såhär, flytta ur moderkortet ur datorn och lägg upp på kartongen du fick med moderkortet och sen ta ur nätagget också, sen kopplar du in enbart strömmen, minnen cpu och kylare och försöker starta utanför lådan och se vad som händer
Det här verkar bli ett klassiskt "en del i taget" felsökning...
Aldrig råkat ut för det här men alltid varje dag ska man se eller höra talas om nåt nytt

Jovars, hur länge orkar du hänga på?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jovars, hur länge orkar du hänga på?

-----------
Det är lugnt, jag sitter hemma med krånglande mage och väntar på telefonsamtal som kan ringa vid midnatt så jag är här i närheten
Det kommer säkert fler med förslag ska du se

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Det är lugnt, jag sitter hemma med krånglande mage och väntar på telefonsamtal som kan ringa vid midnatt så jag är här i närheten
Det kommer säkert fler med förslag ska du se

perfekt, men.. kolla pm!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*