Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Överklocka 3570k - Nått min gräns?

Hej!
Har nu för första gången försökt överklocka min CPU som är en i5 3570k med Corsairs H80 vattenkylare. Då jag är ny på detta har jag läst på oerhört mycket och försökt förstå mig på så gott jag kan! Jag har lyckats få den till 4.5 ghz med ~1.33 volt tror jag det var, då den klarade av Prime95 i 14 timmar. Dock kraschade den ändå när jag dagen efter spelade med datorn... Så nu ligger jag på 4.4 och 1.28 volt. Är detta vad man kan vänta sig? Tycker att jag med den kylaren borde klara minst 4.5, om inte 4.6? Hur högt vågar jag gå med volten så länge värmen inte sticker iväg?
Kör just nu med 50% load-Line calibration och 0.110V offset. Finns det några andra inställningar jag kan pilla på? Vill gärna ha kvar så den klockar ner i idle, så turboboosten skulle vara mysigt att inte stänga av! Vad jag förstår så gäller det även offset..? Ifall man sätter den till manuell så har den konstant den spänningen va..? Har än så länge ökat offset med lite lite tills den klarar prime95 o sedan testat att höja mult. o testa igen... Gav upp 4.5 när jag var tvungen att höja volten så mycket att tempen kom upp i 80 grader dock...
Är detta ett bra tillvägagångssätt? Hur långt vågar jag gå?

Tacksam för all hjälp! // Pontus

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av bondi:

Hej!
Har nu för första gången försökt överklocka min CPU som är en i5 3570k med Corsairs H80 vattenkylare. Då jag är ny på detta har jag läst på oerhört mycket och försökt förstå mig på så gott jag kan! Jag har lyckats få den till 4.5 ghz med ~1.33 volt tror jag det var, då den klarade av Prime95 i 14 timmar. Dock kraschade den ändå när jag dagen efter spelade med datorn... Så nu ligger jag på 4.4 och 1.28 volt. Är detta vad man kan vänta sig? Tycker att jag med den kylaren borde klara minst 4.5, om inte 4.6? Hur högt vågar jag gå med volten så länge värmen inte sticker iväg?
Kör just nu med 50% load-Line calibration och 0.110V offset. Finns det några andra inställningar jag kan pilla på? Vill gärna ha kvar så den klockar ner i idle, så turboboosten skulle vara mysigt att inte stänga av! Vad jag förstår så gäller det även offset..? Ifall man sätter den till manuell så har den konstant den spänningen va..? Har än så länge ökat offset med lite lite tills den klarar prime95 o sedan testat att höja mult. o testa igen... Gav upp 4.5 när jag var tvungen att höja volten så mycket att tempen kom upp i 80 grader dock...
Är detta ett bra tillvägagångssätt? Hur långt vågar jag gå?

Tacksam för all hjälp! // Pontus

Hey.
Denna videon kan nog hjälpa en del

Det som du bör tänka på är att använda AIDA64 för stresstest och för att inte temperaturen ska skena iväg så bör du inte ligga högre än 1.325v.
Kan ju vara så att ditt exemplar inte är så vänligt att överklocka som vissa också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Använd manuell volt istället. Kör min i 4.6 med 1.21v

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av ante_ante:

Använd manuell volt istället. Kör min i 4.6 med 1.21v

Kör också med volt i min FX6100 black @ 4.2ghz med 1.2volt och 36 grader load med wow på ultra, skype mozilla Coretemp o VLC ..

Edit : Manuell volt

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate