Permalänk
Medlem

MSI Z77A-GD80 minirecension

Jag har haft turen att få tag i ett Z77A-GD80 moderkort och här är mina tankar och funderingar kring det underbara moderkortet.

några förord:
Under åren jag har testat MSI-prylar så har de bara blivit bättre och bättre kvalitetsmässigt, prismässigt har de alltid stått bra till också. Detta är anledningen till att jag fastnat lite för MSI-prylar på senaste tiden. Och jag blir bara mer positivt överraskad för varje produkt jag prövar på.

MSI Z77A-G80

Det första moderkortet i världen med Thunderbolt.
Det första jag tänkte var: Detta moderkort har plats för 3 grafikkort, fyra minnesplatser och är kompatibel med 22nm processorerna OCH Thunderbolt, hur framtidssäkert är inte det? Man kan ha kvar det här moderkortet i en burk om upp till tio år säkert och fortfarande kunna använda det utan exapansionskort i pci-e platserna! Thunderbolt är ju redan där! -man ska inte glömma de många USB-3 platserna också, men det är mer eller mindre standard just nu.

Själva moderkortet har kraftig kylning och det syns att MSI lagt ner mycket tid på detaljerna, för det priset man betalar får man inte bara mycket för pengarna men också kvalité. -mer än nödvändigt med anslutningsmöjligheter är alltid ett plus för min del. för vem vet vad framtiden ställer för krav?

Överklockning är något jag höll på med rätt mycket förut, så jag gav mig in på att överklocka en intel 3770K Processor med G.Skill RipJaw minnen.
Först testade jag MSI's egna överklockningsfunktion OC-Genie som drog upp processorn till 4,211 Ghz vilket är ett helt okej resultat, men det räckte inte för mig riktigt, så jag började trixa runt själv, och enkeltrådat kom jag upp i 4,834 Ghz, men enkeltrådat är bara för den som vill nå högsta möjliga hastighet, på alla fyra kärnorna så nådde jag 4,645 Ghz vilket känns väldigt bra, men mest intressant är alltid 24/7 överklockningen enligt mig. 4,545 Ghz STABILT! det är vad jag kallar att pressa ut varenda krona ur en processor och moderkort!

Ni hittar moderkortet billigast på prisjakt.

Några frågor angående moderkortet, tveka inte att skriva ett inlägg

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W