Moderkortsproblem, fungerar bra ett par veckor, sen stendött

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Moderkortsproblem, fungerar bra ett par veckor, sen stendött

Hej!

Jag eftersöker idéer om vad som kan vara fel med min dator.

Spec:
Asus Sabertooth x58 (Har haft samma problem med två stycken Asus PX58D-e)
Intel i7 950
Corsair 6GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ 6x2GB
Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1Gb (2 st i SLI)
Corsair HX750
Cooler master 690 II Advanced

Hösten 2010 köpte jag ett gäng komponenter för att bygga ihop min egen dator. Allt fungerade bra men med enstaka BSODs som sig bör.

Förra året i september/oktober började det trilskas. Om jag inte minns fel satt jag och spelade något spel när hela datorn plötsligt bara stängdes av. Ingen blåskärm, ingenting, det var som att strömmen gick, förutom att allt annat i lägenheten fortfarande hade ström, och att datorn direkt lät som att den startade sig själv igen. När den då startade sig själv var där ingen bild, och jag försökte starta om, men utan lycka. DRAM_LED lyser konstant, och ingen POST i bios, inte heller ett enstaka pip från PC speaker.

Kom till slutsatsen att moderkortet (Asus PX58D-e) var sönder och fick det utbytt på garanti, byggde ihop och det fungerade bra igen tills någon gång i februari i år. Exakt samma felsymptom, datorn stängs helt plötsligt av och startar upp sig själv men utan bild och utan speaker-pip. Skickade in det igen, men denna gången fick jag tillbaka samma kort med förklaringen "Skadade ledningsbanor" och att garantin inte täcker det. Då köpte jag mitt nuvarande kort, Sabertooth X58, för att se om jag hade bättre lycka med ett annat kort.

I april hände exakt samma sak för tredje gången, och nu börjar jag bli orolig att det är någon annan komponent som spökar till det och gör att min dator går sönder. Det är väldigt svårt att felsöka eftersom det fungerar bra ett tag, men sedan bara tvärdör.

Vet inte om det är relevant information, men efter ett tag började den ena fläkten på det grafikkort som sitter överst i mitt chassi att snurra emot "baksidan" av det nedre kortet. Den fläkten har nu blivit sned och ibland har den inte startat upp om jag inte petat till den, har också hänt att den stannat. Speed fan har dock aldrig rapporterat att det skulle blivit överhettat eller så.

Alla idéer om vad som kan vara fel är varmt välkomna!

//Joakim

Edit: Är väl bäst att passa på att säga att jag har googlat och sökt här på forumet, men det jag hittar handlar mest om moderkort som är DOA