Permalänk
Medlem

Tips på vattenkylning efterfrågas!

Tjo,

Är i farten att plocka ihop en ny burk och tänker satsa på "riktig" vattenkylning den här gången. Nu när det är första gången så har jag dock en liten fråga gällande innerdiameter på slangarna; tanken är att jag börjar med enbart processorkylning, för att senare eventuellt också lägga till kylning av grafikkortet (tror jag vill ha den möjligheten om inte annat). Anledningen till att jag väljer vatten är att jag vill försöka köra min ivy rätt högt och behöver således bra värmeavledning.

Tänker mig en EK-DCP 4.0 som pump tillsammans med ett EK Supreme HF-block som kyls av en EK-CoolStream RAD XTX radiator (tänkte kyla med hjälp av gentle typhoon i push-pull-kombo, är det bra eller anus?), och frågan är som sagt vilken innerdiameter på slangar man bör köra. Jag läste runt lite och såg att kraftigare pumpar gärna kräver större innerdiameter, och jag tänkte mig en med diameter på 19/13mm (ytter/innermått).

Sen en sista fråga, är färdigblandad vätska i stil med exempelvis EK-Ekoolant UV Blue något att ha?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Tjo,

Är i farten att plocka ihop en ny burk och tänker satsa på "riktig" vattenkylning den här gången. Nu när det är första gången så har jag dock en liten fråga gällande innerdiameter på slangarna; tanken är att jag börjar med enbart processorkylning, för att senare eventuellt också lägga till kylning av grafikkortet (tror jag vill ha den möjligheten om inte annat). Anledningen till att jag väljer vatten är att jag vill försöka köra min ivy rätt högt och behöver således bra värmeavledning.

Tänker mig en EK-DCP 4.0 som pump tillsammans med ett EK Supreme HF-block som kyls av en EK-CoolStream RAD XTX radiator (tänkte kyla med hjälp av gentle typhoon i push-pull-kombo, är det bra eller anus?), och frågan är som sagt vilken innerdiameter på slangar man bör köra. Jag läste runt lite och såg att kraftigare pumpar gärna kräver större innerdiameter, och jag tänkte mig en med diameter på 19/13mm (ytter/innermått).

Sen en sista fråga, är färdigblandad vätska i stil med exempelvis EK-Ekoolant UV Blue något att ha?

Supreme HF blocket är nog ett bra block. Brukar toppa många tester och har dessutom lågt motstånd. DCP 4 pumpen ska tydligen vara lite högljudd och är nästan lite overkill om du bara ska kyla CPU + 1 GPU + RAD. Jag körde med en DCP 2.2 för det och uppgraderade till en Phobya 260 (DCP 2.6?) efter att jag lagt till en andra radiator. Den pumpen kör jag dock på 9 V istället för 12 eftersom jag inte behöver flödet.

Det där med innerdiameter är ett ganska överdrivet problem. Skillnaden i flöde mellan 13 och 10 mm ID är hyffsat obefintlig och det blir än mindre viktigt med starkare pumpar. Den största inverkan på flödet är de block och komponenter du kopplar in. 19/13 är nog fint, men om du tycker att "korvarna" är lite för feta så går det säkert lika bra med 16/10. Jag skulle inte rekommendera alltför tunnväggiga slangar (typ 13/10) eftersom de lätt veckar sig i böjarna och det kan strypa flödet mycket mer än vad den mindre dimensionen gör.

Push/pull: Tja, du kan förvänta dig något i stil med 10 - 20 % förbättring med push/pull jämfört med bara en fläkt, så det är ingen revolution. Fler fläktar innebär också högre ljudvolym. Det är klart effektivare att köpa en till radiator och sätta fläktarna på den om du har plats. Den avgörande faktorn här är radiatoryta. Radiatorer kan ha större yta genom att vara både "djupa" och "täta". Riktigt bra temperaturer och tysta fläktar får du bara med stora och djupa radiatorer som har glesa flänsar och klarar sig med lågvarviga fläktar. "Täta" radiatorer (hög så kallad "FPI", Fins Per Inch) ger större yta och bättre kylpotential , men du måste ha högvarviga fläktar med bra tryck för att få något flöde genom dem.

Vad man ska välja beror på vad du vill åstadkomma (tyst eller maximal kylning) samt hur mycket plats du har för radiatorer. Som riktlinjer: en bra 240 mm radiator duger bra för bara CPU. Ska du ha en kraftig GPU till det så bör du lägga på en till 240 eller köra 360 + 120 eller en 480. Med två GPU så behöver du nog 240 + 360.

Ett intressant alternativ är 140mm radiatorer. En rad som är 2 x 140 mm har nästan samma area som en med 3 x 120 mm. Nackdelen är att det inte finns lika många bra 140 mm fläktar än. Inga Gentle Typhoon 140mm.

Det är värt att noga tänka över chassivalet då det kommer att sätta gränser för hur mycket radiatorer du kan få in. (utan att modda alltför mycket)

Har ingen vidare koll på kylvätska, men man kan väl använda det om man har klara slangar och tycker det är fint. Vissa (billiga/dåliga?) kan enligt vad jag hört missfärga block och slangar. Man bör dock ha någon sorts tillsats för att inte organismer ska växa till i loopen. Jag kör med dest vatten + en aning glykol + silverspiral.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware