Permalänk
Inaktiv

Bästa 120mm fläktarna

Tjena, letar efter 2 120mm fläktar, är ute efter någolunda tystnam med framför allt att dom kan forsla mycket luft ! Har kollat lite på dessa http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... men ni kanske vet några bättre :)!

Permalänk
Medlem

Här har du en med bra ös http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=917108
Dock inte direkt den tysta fläkten

EDIT: Själv kör jag bara med NZXT FN 120mm och 140mm. ganska tysta o flyttar bra med luft enligt mig räcker gott o väl, för de flesta behov

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Noctua varje dag i veckan.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Noctua varje dag i veckan.

jo visst dom är bra. Men vet inte om det är mig det är fel på, men tycker dom är fula som stryk! :/
Annars hade nog jag med kört med sådana kanske.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vad du ska ha fläkten till men spontant skulle jag föreslå ett par yate loon fläktar på typ 1k rpm, billiga skyflar en del luft och låter inte allt för jävligt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaston85:

Vet inte exakt vad du ska ha fläkten till men spontant skulle jag föreslå ett par yate loon fläktar på typ 1k rpm, billiga skyflar en del luft och låter inte allt för jävligt.

Ska köra push pull config till min H70 då min nyvarande fläkt har börjat tjuta av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Ska köra push pull config till min H70 då min nyvarande fläkt har börjat tjuta av sig

Då passa Scythes Gentle Typhoon bra. De har högt tryck så de klarar av en tät radiator bättre än sämre fläktar.

Permalänk

Man kan ju undra varför Noctua inte finns med. Platsar de inte eller sopar de banan med de övriga?
Själv har jag 6 st NOCTUA NF-P12 i mitt chassi (plus de 3 st 230 mm från Cooler Master som sitter i från början i ATCS 840)
Utseendet på fläktarna bryr jag mig inte om eftersom de sitter inuti chassit. Andra märken väsnas mer.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Skrivet av Solding:

jo visst dom är bra. Men vet inte om det är mig det är fel på, men tycker dom är fula som stryk! :/
Annars hade nog jag med kört med sådana kanske.

Jag tycker att dom inte ens är bra. Helt värdelösa för en prislapp långt över rimlig nivå. Dålig luftflöde/oljud nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Jag tycker att dom inte ens är bra. Helt värdelösa för en prislapp långt över rimlig nivå. Dålig luftflöde/oljud nivå.

Säg ett större märke som tillverkar fläktar av samma kvalité med bättre luftflöd/ljudnivå.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Om du har mycket pengar att lägga ut, köp Noctua. Helt sjukt tysta med medföljande motstånd och flyttar sjukt mycket luft ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Ska köra push pull config till min H70 då min nyvarande fläkt har börjat tjuta av sig

Ok, vet inte vad det är för fläktar original på h70:n men om du är nöjd med temperaturen kan du köra tex. gentle typhoon fläktarna på 1450rpm eller betala några kronor extra för noctua fläktar och möjligen få lite tystare system. Vill du kyla bättre skulle jag föreslå gentle typhoon 1850. Kyler den redan mer än nödvändigt kan du alltid köra på tystare eller billigare fläktar.
Allternativt om du tänkt använda pwm styrda fläktar finns tex. COOLER MASTER Excalibur eller akasa apache.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaston85:

Ok, vet inte vad det är för fläktar original på h70:n men om du är nöjd med temperaturen kan du köra tex. gentle typhoon fläktarna på 1450rpm eller betala några kronor extra för noctua fläktar och möjligen få lite tystare system. Vill du kyla bättre skulle jag föreslå gentle typhoon 1850. Kyler den redan mer än nödvändigt kan du alltid köra på tystare eller billigare fläktar.
Allternativt om du tänkt använda pwm styrda fläktar finns tex. COOLER MASTER Excalibur eller akasa apache.

Behöver fläktar som kyler ner mera då jag har ett väldigt litet chassi och behöver all extra luft jag kan få

Permalänk
Skrivet av Brexour:

Säg ett större märke som tillverkar fläktar av samma kvalité med bättre luftflöd/ljudnivå.

Scythe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nystartad:

Man kan ju undra varför Noctua inte finns med. Platsar de inte eller sopar de banan med de övriga?
Själv har jag 6 st NOCTUA NF-P12 i mitt chassi (plus de 3 st 230 mm från Cooler Master som sitter i från början i ATCS 840)
Utseendet på fläktarna bryr jag mig inte om eftersom de sitter inuti chassit. Andra märken väsnas mer.

Skrivet av simme300:

Om du har mycket pengar att lägga ut, köp Noctua. Helt sjukt tysta med medföljande motstånd och flyttar sjukt mycket luft ändå

Noctua är grymma, har själv 3st Noctua NF-P12 1300 (http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300) i min utan motstånd (valde att inte köra med dem), de hörs inte alls, grymt bra garanti på dem med, de kör med 6 år och inte hur många timmar de gått...följer även med gummiupphängningar man kan använda istället för skruvar för att minska vibrationerna

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

/me cannot wait for noctunas new ones.
Noctuna + Rotosub? Yes please. http://www.sweclockers.com/nyhet/15476-noctua-och-svenska-rot...

inte precis något som kommer imorrgon dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xermalk:

/me cannot wait for noctunas new ones.
Noctuna + Rotosub? Yes please. http://www.sweclockers.com/nyhet/15476-noctua-och-svenska-rot...

inte precis något som kommer imorrgon dock

Upp till 18 månader innan de har en riktig prototyp ute enligt Noctua själva sa de ju här http://www.sweclockers.com/nyhet/15533-noctua-demonstrerar-fl...
Sen tar det ju ett tag till innan de kommer i produktion efter det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Kan ge ett exempel:

Noctua NF-S12B FLX 120mm
Rotationshastighet 1200 rpm
Ljudnivå 18,1 dB
Flöde 100,6 m³/h

schyte som ligger närmaste i samma luftflöde

Scythe 120mm Gentle Typhoon
Rotationshastighet 1850 rpm
Ljudnivå 28 dB
Flöde 98 m³/h

Noctua låter 10dba mindre och flyttar lika mkt luft.
Dessutom har Noctuas 6år garanti, mot Scythes 1 år garanti.

Detta tycker jag säger ganska mycket:)

Edit:

Fläkt test URL
"The best fan of the bunch was the Noctua, which overcame our skepticism and lived up to its hype by producing more airflow at lower speeds. Its airflow-to-noise ratio is its best feature, which gives it enough of an edge to make up for its slightly rougher noise character. The Noctua has seen recommendations around the web, and we have no qualms about adding our own to the list."

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Behöver fläktar som kyler ner mera då jag har ett väldigt litet chassi och behöver all extra luft jag kan få

Skulle åtminstone jag rekomendera gentle typhoon 1850rpm eller pwm styrda, någon form av fläkt kontroll till gt fläktarna är att rekomendera om du vill att det ska vara tyst.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Ifall du vill flytta riktigt mycket luft dra på med Scythes ultra kaze 3000rpm låter lite men flyttar väldigt mycket luft

Permalänk
Inaktiv

Passar alla 120mm till h70 radiatorn? tänkte så dom inte är för tjocka för corsairs skruvar ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Passar alla 120mm till h70 radiatorn? tänkte så dom inte är för tjocka för corsairs skruvar ...

Alla 25mm tjocka 120mm fläktar passar, men det kostar inte många kronor att köpa andra skruvar om du vill ha en tjockare/ smalare fläkt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Inaktiv

Beställt 2 https://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typho... så får se om dom sänker min temp några grader... Slipper allefall tjutandet från mina corsair fläktar

Permalänk
Skrivet av Brexour:

Kan ge ett exempel:
Fläkt test URL
"The best fan of the bunch was the Noctua, which overcame our skepticism and lived up to its hype by producing more airflow at lower speeds. Its airflow-to-noise ratio is its best feature, which gives it enough of an edge to make up for its slightly rougher noise character. The Noctua has seen recommendations around the web, and we have no qualms about adding our own to the list."

Du jämför äpplen med päron och snälla säg inte att du använder tillverkarnas siffror?

Ska vi se mer vad SPCR säger om noctuafläkten:

Citat:

Unusual blade design produces more airflow than usual, but possibly at the cost of reduced pressure. Reports from real users have suggested that, despite measuring higher, actual cooling power is slightly less than it should be. Noise character was very broadband and became inaudible at a relatively high voltage. However, it lacks the buttery smoothness of some other fans. An effective choice for a case fan, but the questions raised about its pressure make us hesitate to recommend it for use on a heatsink

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Om du nu ska jämföra Noctua med nåt annat så blir scythe slip stream en bättre jämförelse eller så får du jämför noctua P12 med gentle typhoon eller tex noiseblockers så blir det ett mer rättvisande test

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Kan ge ett exempel:

Noctua NF-S12B FLX 120mm
Rotationshastighet 1200 rpm
Ljudnivå 18,1 dB
Flöde 100,6 m³/h

schyte som ligger närmaste i samma luftflöde

Scythe 120mm Gentle Typhoon
Rotationshastighet 1850 rpm
Ljudnivå 28 dB
Flöde 98 m³/h

Noctua låter 10dba mindre och flyttar lika mkt luft.
Dessutom har Noctuas 6år garanti, mot Scythes 1 år garanti.

Detta tycker jag säger ganska mycket:)

Edit:

Fläkt test URL
"The best fan of the bunch was the Noctua, which overcame our skepticism and lived up to its hype by producing more airflow at lower speeds. Its airflow-to-noise ratio is its best feature, which gives it enough of an edge to make up for its slightly rougher noise character. The Noctua has seen recommendations around the web, and we have no qualms about adding our own to the list."

Så du menar att scyte låter dubbelt så mycket? Ganska stor skillnad då :/
Var hittade du de siffrorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cougar
http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h
179Kr

Ljudnivå 17.7 dB
Flöde 60.4 cfm

vs

Noctua
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
271 Kr

Ljudnivå 22.4 dB
Flöde 54.9 cfm,

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Så du menar att scyte låter dubbelt så mycket? Ganska stor skillnad då :/
Var hittade du de siffrorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Min fråga till dig är mer var du lärde dig räkna...hur får du ett steg mellan 18 - 28 att bli dubbelt så mycket, det är närmare ett steg på 1/3, dvs c:a 33%

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Min fråga till dig är mer var du lärde dig räkna...hur får du ett steg mellan 18 - 28 att bli dubbelt så mycket, det är närmare ett steg på 1/3, dvs c:a 33%

Decibelskalan är logaritmisk vilket innebär att hans påstående är mer korrekt än ditt.

EDIT: Ett intressant test från Bit-Tech. Jag slår ett slag för Noctua NF-P12 som jag har i min primära dator. I den sekundära har jag tryckt in en massa Be-Quiet SilentWings PWM och även de fungerar ypperligt.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Om du vill ha mycket luft så rekomenderar jag http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h Cougar Vortex tycker jag nästan är dem bästaste fläktarna! Tysta som faan och flyttar nog mest luft av alla i förhållande till priset

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧