Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 kompatibelt med Asus Sabertooth z77?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 kompatibelt med Asus Sabertooth z77?

Jag undrar exakt det som framgår i rubriken. Jag gjorde nämligen en extra check på Asus hemsida för sabertoothen och där hittar jag inte att CML16GX3M4A1600C9 skall fungera på sabertooth. Ngn som vet 100? Vill göra en extra koll innan jag öppnar förpackningen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Okt 2007

På Asus hemsida står det "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 1866/1600/1333 MHz Non-ECC". Du kan alltså ha maximalt 4st DDR3 ram-stickor i t.ex. 1600MHz, som det minne du vill använda, på totalt 32GB. Fungerar det inte är något fel och det ska gå på garantin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Fl3xus:

Jag undrar exakt det som framgår i rubriken. Jag gjorde nämligen en extra check på Asus hemsida för sabertoothen och där hittar jag inte att CML16GX3M4A1600C9 skall fungera på sabertooth. Ngn som vet 100? Vill göra en extra koll innan jag öppnar förpackningen...

Kan handla om att moderkortet funnits längre än minnena och att de varit dåliga på att uppdatera efter artikelnr på asus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta/Skara
Registrerad
Apr 2009

Alla DDR3 minnen i rätt storlek funkar på ett eller annat vis.

Quake, världens bästa e-sport!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Koltrast:

På Asus hemsida står det "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 1866/1600/1333 MHz Non-ECC". Du kan alltså ha maximalt 4st DDR3 ram-stickor i t.ex. 1600MHz, som det minne du vill använda, på totalt 32GB. Fungerar det inte är något fel och det ska gå på garantin.

ASUS garanterar knappast att alla DDR3-minnen i hela världen fungerar och de lär inte göra det heller.

Men mer on-topic brukar minnestillverkarna ha betydligt mer kompletta listor om vilka minnen som garanteras fungera på vilket moderkort, QVL hos moderkortstillverkaren brukar vara värdelöst.

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Jobbet: Xeon E3-1275v2 | ASRock Z68 Pro3-M | 32GB Crucial Ballistix 1600 MHz | CM Hyper 212+ | XFX Core 450W | CM Elite 341 | Intel 520 180 GB + 830 120GB | WD Black 2TB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Ja inet sa inget heller om att det inte skulle fungera, samt ser en bild på sabertooth i bakgrunden på corsairs hemsida vid val av Corsair LP, kan ju inget annat än funka. Jag "chansar" och öppnar plomberingen, annars är det tryggt att veta CD.ON hjälper mig snabbt ifall det blir fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av mfm:

ASUS garanterar knappast att alla DDR3-minnen i hela världen fungerar och de lär inte göra det heller.

Men mer on-topic brukar minnestillverkarna ha betydligt mer kompletta listor om vilka minnen som garanteras fungera på vilket moderkort, QVL hos moderkortstillverkaren brukar vara värdelöst.

Inte Asus kanske, men köper man DDR3-minnen från Corsair som inte fungerar på ett moderkort med specs för att köra dem så tycker åtminstone jag att något är fel och man borde få nya eller pengarna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Fl3xus:

Ja inet sa inget heller om att det inte skulle fungera, samt ser en bild på sabertooth i bakgrunden på corsairs hemsida vid val av Corsair LP, kan ju inget annat än funka. Jag "chansar" och öppnar plomberingen, annars är det tryggt att veta CD.ON hjälper mig snabbt ifall det blir fel.

Du har alltid 14 dagars ångerrätt också om det inte fungerar, bara att skicka tillbaka till CDON även om du öppnat förpackningen då man har rätt att "pröva" produkten. Man kan dock få stå för frakten tillbaka ibland.

Du skriver "CD.ON" hela tiden i alla dina poster, det heter "CDON", inte "CD.ON".

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green