Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Uppgradering av dator.

Godmorgon alla glada:) Sitter och funderar på en liten uppgradering av min processor och eventuellt moderkortet. Vet inte riktigt var jag ska börja leta, med alla olika socklar och och modeller och tillverkare. Just nu sitter jag på en i7 860 @2.8 gHz, moderkortet är ett Gigabyte P55 UD3, nätagget ligger på 650 W och GPUn ett GTX 580. Jag har inga direkta planer på att överklocka, mest för jag inte riktigt skulle veta var jag höll på med, men jag är öppen för förslag. Frågan är om prestandan jag skulle vinna är tillräckligt stor för att det skulle vara värt. Datorn använder jag mest för spel. Så jag undrar lite: Ska jag välja intel eller AMD? Kan jag hitta en tillräckligt bra processor för min sockel, eller är det värt att skaffa ett nytt moderkort? Priset är väl kanske inte det största problemet, men det behöver kanske inte vara det absolut senaste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Din dator är bra, i7 860 flaskar inte ett gtx 580. Vad använder du datorn till? Om du inte redan har en SSD rekommenderar jag att du köper det istället, det gör stor skillnad.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag tycker inte du ska köpa en ny dator för den du har är bra som den är du kanske ska köpa en SSD om du inte har en som han över mig skrev det kommer göra datorn som mycket snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tvååker
Registrerad
Dec 2008

Håller med föregående, börja med en SSD om du inte redan har en.
Du skulle inte vinna så mycket med att byta upp dig om du nu mest spelar med datorn!

Kolla en jämförelse mellan i7 860 och en i7 2600k:

http://www.anandtech.com/bench/Product/108?vs=287

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

I stort sett använder jag datorn enbart för spel. Men på sistone känner jag att fpsen har blivit lite väl låg i nyare spel, typ BF3, Skyrim och nu senast Guild Wars 2. Nu är jag ju iofs ganska kräsen, hamnar helst inte under runt 60-70:) Men en SSD kan jag nog absolut styra upp. Sen tänkte jag på minnen och sånt. Just nu sitter jag på 6 gb. Skulle det bli nån märkbar skillnad om jag slängde in 2 till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Okiloc:

I stort sett använder jag datorn enbart för spel. Men på sistone känner jag att fpsen har blivit lite väl låg i nyare spel, typ BF3, Skyrim och nu senast Guild Wars 2. Nu är jag ju iofs ganska kräsen, hamnar helst inte under runt 60-70:) Men en SSD kan jag nog absolut styra upp. Sen tänkte jag på minnen och sånt. Just nu sitter jag på 6 gb. Skulle det bli nån märkbar skillnad om jag slängde in 2 till?

6Gb?... har en en fyra och en tvåa eller tre tvåor? Sätt i 2x4Gb i dual channel = liiite snabbare. Märkligt att ett GTX580 skulle producera låg fps i dom spelen för processorn är ju absolut inte utdaterad.

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Nej, inte i tex bf3. Du kan tabba ur snabbare dock

Skickades från m.sweclockers.com

Min e-penis är inte lång, men s m a l ...
Speldatorn: Corsair 500R | GA-Z77X-UD3H | 3570K@4.4GHz | Kühler 620 | Vengeance 8GB | 7970 CF | Intel 330 120GB | Crucial C300 64GB | FD Newton R2 800W | Xonar DGX | BenQ GL2450
HTPC: Intel NUC DC3217IYE | 4GB | Crucial m4 64GB
NAS: HP Proliant N54L | NAS4FREE 9.2 | 2+2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Ok, jag kanske inte skulle säga att jag har "låg" fps i BF... Man ligger väl oftast på ca 70 med nästan allt maxat:P. För övrigt har jag 3X2 ram.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Okiloc:

Ok, jag kanske inte skulle säga att jag har "låg" fps i BF... Man ligger väl oftast på ca 70 med nästan allt maxat:P. För övrigt har jag 3X2 ram.

Stoppa ta ur de ena så du får 2x2 istället. Eller köp nya så du får 2x4, t.ex. Kör aldrig ojämt antal minnen, då tappar du dualchannel, och DE förlorar du prestanda på.

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Är det annars några SSD diskar man skulle föredra, eller gör det lite detsamma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
N.H.K. // STHML
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Okiloc:

Crucial M4 eller en stabil men dyrare intel, kolla senaste SSD testet, eller kolla vad redaktionen tipsar om pa forumet

• MBPr 15" 1TB • iPhone 6 • Z3c • iPad mini 2g • Audioengine D1 • Grado GS1000s • Shure se215 • B&W P7 • Dual CS 511+505-II • Grado Gold 1/AT95E + Pro-ject Tube Box s • NAS m/ 5820k+12TB WD RED • PS4 •

Bianchi Pista -14 Chrome Ed.

Frågor om externa GPU-lösningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Det får bli en Samsung 830 128 gb. Tack ska ni ha för hjälpen:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Okiloc:

Nu kommer ju inte SSD att öka FPS:en i spelen men...

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Det som gör mest för din FPS, utan att köpa typ ett 680, är att klocka din processor till kanske 3,5ghz iaf. En kylare för 400kr klarar utan tvekan att kyla den och du kan nog tjäna ett tiotal fps i vissa spel.

HTPC - Mac Mini Mid 2011 /w PLEX
Ljud - Pionner VSX-417, Dynavoice F-6, Dnavoice C-4, Dynavoice S-4
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Okiloc:

Guild Wars 2 är inte färdigt ännu och ArenaNet har inte gjort några optimeringar ännu, så du kan inte avgöra hur bra en dator är genom att spela det.
Sedan är ju inte 70 fps i BF 3 lågt.. Vad fan snackar du om?

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!