intel i5 2500k proccesor fläktar låter lite väl mycket?

Permalänk
Medlem

intel i5 2500k proccesor fläktar låter lite väl mycket?

Köpte nydligen helt nya dator komponenter och byggt upp den fint.
Men trots att allt fungerar låter processor fläkten förjävligt högt, trots att värmen i cpu är 28-29 grader och knappt använder datorn, bara låter den stå i skrivbordet så slutar den inte att låta.

Ska fläkten låta mycket, eller ska jag köpa ny? ska den alltid vara igång?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Köpte nydligen helt nya dator komponenter och byggt upp den fint.
Men trots att allt fungerar låter processor fläkten förjävligt högt, trots att värmen i cpu är 28-29 grader och knappt använder datorn, bara låter den stå i skrivbordet så slutar den inte att låta.

Ska fläkten låta mycket, eller ska jag köpa ny? ska den alltid vara igång?

Ja, den ska alltid vara igång, sen är det ju svårt att veta vad du klassar som högt.

Permalänk
Medlem

Originalkylaren är inget som jag behåller länge iaf. Om du stör dig på oljudet så kan du ju alltid köpa dig en ny med lite större fläktar som inte låter lika mycket.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna hoppa in i BIOS och ändra den till något silent-mode. Verkar som att den går på full speta nu.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Köpte nydligen helt nya dator komponenter och byggt upp den fint.
Men trots att allt fungerar låter processor fläkten förjävligt högt, trots att värmen i cpu är 28-29 grader och knappt använder datorn, bara låter den stå i skrivbordet så slutar den inte att låta.

Ska fläkten låta mycket, eller ska jag köpa ny? ska den alltid vara igång?

---------------
Har du kollat moderkortets inställningar för fläktens hastighet i bios?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ladda ner Speedfan, där kan du ändra CPU-fläkthastigheten

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Ladda ner Speedfan, där kan du ändra CPU-fläkthastigheten

---------------------
Det är ett skräpprogram och hjälper oftast inte alls, om det alls gör det så är det ändå fel väg att gå

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Som sagt bios har nästan alltid inställningar för CPU fläkten, tex Asus kör med silent, normal, performace har jag för mig, som standard är ingen sån här profil vald, och det är full fart då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Köp en eftermarknadskylare och peta på din processor, stockkylare är sämst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Köp en tystare fläkt är mitt råd. I längden kommer du bli mer nöjd på det sättet.

Permalänk

Min stockkylare låter som ett mindre jetplan, så ja, de låter mycket. Får bli att köpa en ny kylare snart

Permalänk
Medlem

har du kopplat in fläkten dirr till nätagget så går den på full speta. kan vara detta (a)

Permalänk
Medlem

Det kan vara nåt fel på fläkten med...Har inte ett 2500k men en liknande och det är så tyst så jag märker knappt att det är något ljud från en fläkt. Man vet aldrig fläkten kanske inte är som den ska? Om du stör dig så mycket så kan du ju iofs bara skaffa en större bättre fläkt!