Funderar på Bitfenix Prodigy men vet inte vilket moderkort

Permalänk
Medlem

Funderar på Bitfenix Prodigy men vet inte vilket moderkort

Hej!

Är sugen på en ny datorsetup där jag kör litet istället för stort.

Jag är nu sugen på ett Bitfenix Prodigy och tänkte att antingen återanvända lite delar från min nuvarande dator eller köpa allting nytt. Datorn ska användas endast för media och för spel där Battlefield 3 toppar just nu.

Vilka moderkort rekommenderar ni?

Jag hade tänkt mig följade egenskaper bör finnas.
i5/i7 processor
16 gig ram
680/670 grafikkort
Corsair H100 vattenkylning.

Sedan vet jag inte vilka fläktar jag bör ha men är mer intresserad av ett ordentligt luftflöde istället för tystnad. Kanske något mittemellan? Jag menar chassiet är ju ganska litet.

Ps. Vad tror ni att jag kan sälja min nuvarande dator för?

Chassie: Nzxt Phantom
Moderkort: Asus P755D Premium
Processor: I7 870 2.93 Ghz
Ram: 8 GB men vet ej vilken hastighet de är på
Hårddisk 1: SSD Disk på 120 GB med 520 skriv och läshastighet
Hårddisk 2: 1 Tb lagring men kommer ej ihåg hastigheten.
Vattenkylning: Corsair H80
Nätagg: Corsair TX 750

Pris: ?

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx
Har köpt den för att ha i min prodigy.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar har letat men inte hittat det där!

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att ta den svarta (tror det var den) som har luftventiler där fram!

Permalänk
Medlem

har den ett annat modellnamn? Va tror ni jag borde köpa för att prestera bra i framtida spel?

1. Fortsätta med i7?
2. Köpa 670(fabriksöverklockat) eller 680 nvidia grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Louca:

har den ett annat modellnamn? Va tror ni jag borde köpa för att prestera bra i framtida spel?

1. Fortsätta med i7?
2. Köpa 670(fabriksöverklockat) eller 680 nvidia grafikkort?

Kör på en i5, 670 eller 680 är det din plånbok som styr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jo helt sant! Just med grafikkort så åldras de ganska fort faktiskt.

Permalänk

Något utanför ämnet men ställer frågan ändå.

Är det samma utrymme runt CPUn på ATX,mATX,mITX? Får man plats med samma CPU kylare eller kräver de mindre korten även en mindre kylare? Passar Tex någon av alla torn kylare från Noctua,Thermalright,Schyte på mITX

Vatten kylning antar jag passar bara fint?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Något utanför ämnet men ställer frågan ändå.

Är det samma utrymme runt CPUn på ATX,mATX,mITX? Får man plats med samma CPU kylare eller kräver de mindre korten även en mindre kylare? Passar Tex någon av alla torn kylare från Noctua,Thermalright,Schyte på mITX

Vatten kylning antar jag passar bara fint?

Det är det fina med Prodigy, du får plats med en fullstor kylare eftersom moderkortet "ligger ned"

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Det är det fina med Prodigy, du får plats med en fullstor kylare eftersom moderkortet "ligger ned"

Så det är ingen begränsning med moderkorten. Utan det blir chassiet som avgör hur stor man kan montera.

Vad är skillnaden mellan Asus P8H77 och P8Z77? Ser bara att det skiljer lite på USB portar och att en har WIFI och kostar det dubbla.
Är det något mer viktigt som skiljer och gör att en är bättre än den andra?
http://www.inet.se/jamfor?compare=1902265&compare=1902263

Frågar då jag spånar på ett projekt med tema smått, Men vill kunna köra riktiga grejer runt omkring som kylare osv

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Så det är ingen begränsning med moderkorten. Utan det blir chassiet som avgör hur stor man kan montera.

Vad är skillnaden mellan Asus P8H77 och P8Z77? Ser bara att det skiljer lite på USB portar och att en har WIFI och kostar det dubbla.
Är det något mer viktigt som skiljer och gör att en är bättre än den andra?
http://www.inet.se/jamfor?compare=1902265&compare=1902263

Frågar då jag spånar på ett projekt med tema smått, Men vill kunna köra riktiga grejer runt omkring som kylare osv

Den ena är H77 och den andra är Z77

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155#Ivy_Bridge_Chipsets där kan du läsa om skillnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Något utanför ämnet men ställer frågan ändå.

Är det samma utrymme runt CPUn på ATX,mATX,mITX? Får man plats med samma CPU kylare eller kräver de mindre korten även en mindre kylare? Passar Tex någon av alla torn kylare från Noctua,Thermalright,Schyte på mITX

Vatten kylning antar jag passar bara fint?

Det finns visst vissa begränsningar för när grafikkortet sitter i kan det ta i kylaren kolla swecs recension

Permalänk
Skrivet av Doz3r:

Den ena är H77 och den andra är Z77

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155#Ivy_Bridge_Chipsets där kan du läsa om skillnader

Så det enda som skiljer är antalet pci-e?

Permalänk
Skrivet av rufusrufus:

Så det enda som skiljer är antalet pci-e?

Z77 kan överklocka, h77 kan inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur