Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

BIOS Frågor

Hej SweC

Jag är en skrämd användare av ASUS MoBo då jag senast försökte uppdatera BIOSen på mitt gamla MoBo (gammal Intel Core2Duo E8600) så dog hela pisset.Det blev helt enkelt att bara kasta MoBo't då jag inte pallade att Flasha om, och jag köpte då ett nytt SB system (i5 2500k, Asus Sabertooth P67 Rev B3).
Nu då jag startade GPU-Z för att kolla lite data så står det ang mitt PCI-E interface:

PCI-E 1.1 x16@ x16 1.1

Jag har blivit ledd att förstå att detta inte är optimalt då mitt MoBo ska stödja 2.0 (?). Man ska då tydligen skaffa och installera om BIOS för att få ut mer kraft ur systemet.
Hur gör jag då detta med störst säkerhet?

Jag har blivit informerad av att använda Asus egna BIOS Uppdateringsprogram är ungefär likställt med självmord, men hur gör jag då? (Menar då Bupdater Utility V1.30)
Vad för typ av info bör jag skriva och erbjuda er för att ni skall kunna göra en så avvägd och informativt vägledning av detta för mig?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Och..... Vad sitter vi på för grafikkort tro??

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Ta hem bios filen, lägg den på usbminne formaterat till fat32 o flasha med ez flash i bios?
Fallerar det ofta??

Har du grafikkortet under belastning när du kollar i cpuz? Annars hoppar pcie inte upp till 2.0 (energisparfunktion)

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Gefore GTX 570 är mitt Grafikkort, och under BF3 tester med GPU-Z så ligger det på 98-99% konstant.

Det fallerade senaste gången jag gjorde det med min gamla CPU och MoBo, tyvärr, och det är då varför jag är orolig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Välj failsafe alt optimized default i bios innan du flashar.. så du inte har någon instabil oc eller liknande. Om checksum finns tillgänglig till biosfilen så är det ingen dum ide att kolla den efter du kopierat filen till usbminnet.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.