Permalänk
Medlem

Problem med RAM uppgradering

Hej!
Jag har nyligen köpt mer RAM till min dator, men när jag sätter i dem i de lediga platserna och startar datorn skickas det inga signaler till varken skärmen, musen, eller tangentbordet, men datorn går igång(eller fläktarna gör iallafall det). Så då undrar jag om det är så att mina nya RAM minnen helt enkelt inte är kompatibla med de gamla, eller vad problemet nu är.
De nya RAM minnena: http://www.inet.se/produkt/5315074/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

De gamla RAM minnena har gått ur INETs sortiment och jag kan tyvärr inte det fullständiga namnet, men de heter något med Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz 4GB(2x2GB)
Min processor är en Intel i5 2500k och mitt moderkort är ett ASUS P8P67 M-PRO
Tack så mycket för alla svar!

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Hedersmedlem

Resetat bios/cmos/UEFI? Hur du gör står i din moderkortsmanual.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte gjort, men att reseta BIOS låter extremt obehagligt eftersom att jag är tyvärr inte särskilt kompetent med datorns djupaste system och kommer förmodligen att bara klanta till det och förstöra något viktigt.
Men borde dessa komponenter vara kompatibla vanligtvis?

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem

De gamla minnena kör antaligen på 1.65V jämför mer Vengeance serien som kör på 1.5V. Du bör inte höja spänningen till 1.65V för då är det antaligen (har inte testat och tänker inte heller göra det!) byebye med Vengeance minnena. Du kan inte heller ställa ner volten till 1.5V och hoppas på att dina gamla minnen går igång. I alla fall gör de inte det på 1600mhz med XMP igång. Enda lösningen (tror jag) är att klocka ner dina minnen till nivåer där dina gamla minnen klarar av att köra på 1.5V.

Du bör också kontrollera vilka timings dina olika minnen har. Antagligen är båda CL9 och då skall det fungera bra om du gör som jag skrev ovan. Har du otur är dina gamla minnen CL8 och då behöver du även ställa om dessa minnen så att de arbetar som CL9.

Generellt sett är det ingen bra idé att blanda olika sorters minnen om man vill slippa krångel.

Du kan i din dators BIOS (UEIF) göra de nödvändiga ändringarna, vilket moderkort har du?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

De gamla minnena kör antaligen på 1.65V jämför mer Vengeance serien som kör på 1.5V. Du bör inte höja spänningen till 1.65V för då är det antaligen (har inte testat och tänker inte heller göra det!) byebye med Vengeance minnena. Du kan inte heller ställa ner volten till 1.5V och hoppas på att dina gamla minnen går igång. I alla fall gör de inte det på 1600mhz med XMP igång. Enda lösningen (tror jag) är att klocka ner dina minnen till nivåer där dina gamla minnen klarar av att köra på 1.5V.

Du bör också kontrollera vilka timings dina olika minnen har. Antagligen är båda CL9 och då skall det fungera bra om du gör som jag skrev ovan. Har du otur är dina gamla minnen CL8 och då behöver du även ställa om dessa minnen så att de arbetar som CL9.

Generellt sett är det ingen bra idé att blanda olika sorters minnen om man vill slippa krångel.

Du kan i din dators BIOS (UEIF) göra de nödvändiga ändringarna, vilket moderkort har du?

Tack så mycket för svaret, det var mycket hjälpsamt!

Mitt moderkort är, som jag sa tidigare; ett ASUS P8P67 M-PRO, men hur går man i i BIOS?
Jag ber om ursäkt för mina bristande kunskaper.

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterus:

Tack så mycket för svaret, det var mycket hjälpsamt!

Mitt moderkort är, som jag sa tidigare; ett ASUS P8P67 M-PRO, men hur går man i i BIOS?
Jag ber om ursäkt för mina bristande kunskaper.

Brukar vara någon av F-tangenterna, kommer aldrig ihåg vilken. Du kan se det under boot på skärmen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Brukar vara någon av F-tangenterna, kommer aldrig ihåg vilken. Du kan se det under boot på skärmen.

Jag har nu tagit in mig i BIOS, men det står att mina RAM minnen(de gamla) är på 1.5000V, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, eftersom att de ska vara 1.6 volt på de minnena.
Förresten så är de CL9, som tur är, så då slipper jag iallafall krångla med det!
Tack för all hjälp!

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterus:

Jag har nu tagit in mig i BIOS, men det står att mina RAM minnen(de gamla) är på 1.5000V, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, eftersom att de ska vara 1.6 volt på de minnena.
Förresten så är de CL9, som tur är, så då slipper jag iallafall krångla med det!
Tack för all hjälp!

Du får leta upp clocken på minnena. Ställ ner den på 1333mhz till att börja med, om inte det fungerar ställ ner dem på 1024mhz.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L