Permalänk
Medlem

Hembyggd dator

Hej

Börjar först med att hoppas jag skriver i rätt tråd.

Efter mycket läsande på olika datorforum om tips samt recensioner på komponenter, har jag byggt min första dator.

Jag valde följande komponenter:

Chassi: Lancool PC-K9X

MB: Gigabyte Z68X-UD3H-B-3 V1.3 (Går att använda Ivy Bridge CPU)

CPU: i7 2600K 3,4 GHz

Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO / med Zalman ZM STG1 Thermal greace, appliceras med pensel.

Minnen: Corsair 2x4GB 8600MHz CL9 Vengeance.

GPU: Asus GTX560Ti 2GB CU II Top.

**********************************
Taget från min gamla dator:

PSU: Corsair HX750W Pro. series

CD/DVD.

HDD: Hitachi 320GB 7 200rpm. (Skall byta senare till SDD för OP)

Har nu kört PC:n i 4 dagar. Allt tycks funka bra. Första starten körde jag utan sidopaneler i 10 minuter för att kolla temperaturen.

Datorn går mycket tyst ock kallt. temperaturen vid idle ligger på CPU 28 - 30* celsius och på GPU 34* / 16% rpm auto.

Med mitt gamla 8800GTX var teperaturen vid idle 55* / 60%rpm auto.

Jag kommer att köra i original inställningar, i allafall under garanti tiden.

Hoppas att grejorna håller ett par år

MVL
DennyBoy

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med eller diskutera eller du kanske bara ville visa upp din dator?

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

Varför mäter du tempen med avtagna sidopaneler? Tänker du sitta där med ett öppet chassi i flera år?
Om du tänker ha ett helt chassi (som de flesta av oss hehe) bör du testa tempen men sidopanelerna på

Vet inte vad du vill göra med denna tråd men jag kan ju säga grattis till ditt första lyckade bygge ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennyBoy:

Börjar först med att hoppas jag skriver i rätt tråd.

Njae, du har skapat en NY tråd, antar att du menar "forumdel"?
Skulle isf tippa på att det finns bättre delar av forumet än "Datorkomponenter > Processorer, moderkort och minnen > Övrigt", något av underforumen i "Stationära datorer" beroende på vad som egentligen är poängen med tråden kanske hade passat bättre? Om du bara ville berätta att du byggt en dator så vet jag inte riktigt vart tråden hör hemma. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Hej alla som svarat på min tråd

Hoppas ni har överseende att jag kanske skrev på fel avdelning, jag är ny här så jag var inte säker var jag skulle skriva tråden.

Det jag ville, var bara tala om att jag lyckades med mitt första PC bygge och att allt tycks funka.

Före jag började bygget läste jag på på många olika forum bl.a. här på Sweclockers.

Det där med öppna sidopaneler var nog lite felinformerat av mig. Vad jag menade var att när jag startade pc för första gången hade jag sidopanelerna ej monterade. Tipset fick jag från Newsegg.com på Youtube "How you built a computer series".

VHL
DennyBoy