Permalänk
Medlem

20 grader svalare utan sidpanel

Jag har ett intag på sidan, ett i den främre delen och ett på toppen. Sedan har jag en push-pull konfiguration längst bak i chassit som blåser ut luft. Utan sidopanelen blir mitt grakkort 20 grader svalare, vad ska jag ändra för att få bättre luft flöde i mitt chassi?

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Sätt en fläkt fram så du har nått som drar in luft, bra mycket viktigare med inflöde än utflöde.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

ut i pnp, ut i toppen, in på sidan och in på fram.

eller om grafikkortet blåser ut värmen mot sidopanelen så ut på sidan in i taket

ev in i pnp, ut i taket.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Sätt en fläkt fram så du har nått som drar in luft, bra mycket viktigare med inflöde än utflöde.

Hur tänkte du nu? Om du drar ut x-mängd luft, borde inte x-mändg luft även dras IN i chassit då? Eller menar du att han får ett kraftigt undertryck, nästintill vakum, i burken annars?....

Skulle vilja påstå att det är precis tvärtemot hur du säger. Med mer utsug så kan man styra luftflödet mycket bättre än om du "trycker" in en massa luft som sedan ska få leta sin egen väg ut och kanske då även missa vissa delar av burken..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Om du drar ut x-mängd luft, borde inte x-mändg luft även dras IN i chassit då? Eller menar du att han får ett kraftigt undertryck, nästintill vakum, i burken annars?....

Skulle vilja påstå att det är precis tvärtemot hur du säger. Med mer utsug så kan man styra luftflödet mycket bättre än om du "trycker" in en massa luft som sedan ska få leta sin egen väg ut och kanske då även missa vissa delar av burken..

Är beredd att hålla med dig

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Om du drar ut x-mängd luft, borde inte x-mändg luft även dras IN i chassit då? Eller menar du att han får ett kraftigt undertryck, nästintill vakum, i burken annars?....

Skulle vilja påstå att det är precis tvärtemot hur du säger. Med mer utsug så kan man styra luftflödet mycket bättre än om du "trycker" in en massa luft som sedan ska få leta sin egen väg ut och kanske då även missa vissa delar av burken..

Tänk efter lite bara. Hur stor del av baksidan på ett chassi är inte öppet? det är rätt mycket
utöver fläktplatsen, att anta att chassin bara släpper ut luft genom fläkten är lite konstigt. det är dessutom perforerat
i toppen, Varm luft stiger. Bara så du vet eftersom du verkar tro att den "letar sin egen väg ut"

på mitt fortress II drar 3 180 mm in luft och en 140 mm ut luft och det har visats gång på gång
att det inte blir skillnad om man sätter in en tex 2000 rpm fläkt i dem och det är ett av dem bästa
luftkylda chassina som finns på marknaden idag, just sayin.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Om du drar ut x-mängd luft, borde inte x-mändg luft även dras IN i chassit då? Eller menar du att han får ett kraftigt undertryck, nästintill vakum, i burken annars?....

Skulle vilja påstå att det är precis tvärtemot hur du säger. Med mer utsug så kan man styra luftflödet mycket bättre än om du "trycker" in en massa luft som sedan ska få leta sin egen väg ut och kanske då även missa vissa delar av burken..

Om du inte pressar in ny kall luft kan du inte få ner temperaturen. Kör du endast utblås får du ut varm luft och skapar endast en l"jummen atmosfär".
Burken kan inte bli full på luft, så pressar du in pressar du även ut. Som jag har förstått det vill man ha högre luftflöde in än ut eftersom ett tryck med kall luft kyler mer än att få ut varm luft, logiskt.(?) Och man vill inte blåsa ut lika mycket eller mer eftersom vi vill att den kalla luften ska ha sin verkan och fylla chassit. Ett drag rakt igenom "fort som satan" hjälper halvdant. Men det är självklart viktigt att blåsa ut den varma luften för att få cirkulation eller drag.
Varm luft stiger, kall luft sjunker så det gäller att få ett bra flöde från topp till botten utan att det blir turbulent. In med ny kall luft som träffar flänsar och komponenter, ut med det varma utan att motverka flödet.

Fler in än ut ger enkelt positivt tryck, alltså mer inblås än utblås för att slippa att dammet tar vägen genom inblåsfläktarna.
Min spekulation men kanske är helt ute och cyklar! Snöat in mig på min egen uppfattning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Sätt en fläkt fram så du har nått som drar in luft, bra mycket viktigare med inflöde än utflöde.

Menar du en extern fläkt? för jag har 3 utav 4 chassi fläktar som tar in luft. skulle ju kunna sätta en bordsfläkt där xD

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Menar du en extern fläkt? för jag har 3 utav 4 chassi fläktar som tar in luft. skulle ju kunna sätta en bordsfläkt där xD

aha, du skrev bara i din inledande post att du hade fläkt där bak, har du en fläkt på sidopanelen? annars kan ju det vara en idé, har du förresten ändrat nått från originalkonfigurationen på chassit? skall ju vara rätt bra luftflöde i det redan från början nu när jag kollat hur det ser ut.

Annars kanske du får ta och byta till kraftfullare fläktar..

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Skrivet av Jeo1996:

Menar du en extern fläkt? för jag har 3 utav 4 chassi fläktar som tar in luft. skulle ju kunna sätta en bordsfläkt där xD

Sätt så att de fläktar som är högst upp i chassit drar ut luft (varm luft stiger) och de som är längst ner ska dra in.

Bara att prova vilken konfig som blir bäst.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Sätt så att de fläktar som är högst upp i chassit drar ut luft (varm luft stiger) och de som är längst ner ska dra in.

Bara att prova vilken konfig som blir bäst.

tack men mitt chassi ligger på sidan eftersom att det gör så att H80s pump inte krasslar så mycket.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeo1996:

tack men mitt chassi ligger på sidan eftersom att det gör så att H80s pump inte krasslar så mycket.

Jag tycker ändå du ska göra som Wallman_91 säger och vända på "toppfläkten". Du bör få bättre cirkulation på luften. I dagsläget tror jag att du mer eller mindre trycker fast all varmluft i hörnet nedanför grafikkortet där den har svårt att ta sig ut i takt med att den värms upp. Den enda frånluftsfläkten tar förmodligen större delen av sin luft från toppfläkten vilket dessutom gör att värmetransporten ut ur chassit blir ännu sämre. Det är i alla fall vad jag tror.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."