Nybörjarhjälp med klockning av i5 2500k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2012

Nybörjarhjälp med klockning av i5 2500k

Hej!

Skulle uppskatta lite hjälp med mitt första ordentliga försök till överklockning.

Mina tidigare erfarenheter består i stort sätt av in-os överklockning av processor och grafikkort så jag är mer eller mindre totalt okunnande Har dock pysslat med datorer i dryga 20 år så hårdvarubiten och BIOS-miljön är inga nyheter.

Uppgraderade min gamla dator genom att byta ut moderkort, minnen och processor men det är en gammal låda, PSU (kan vara en flaskhals?) och gammalt grafikkort.

Det jag tänkt överklocka är följande:

MB: Gigabyte GA-Z68AP-D3
Processor: i5 2500k
Minne: Kingston DDR3 HyperX T1 2133MHz 2x4GB KIT, CL11
Grafikkort: Radeon HD4870 X2
Kylning: Corsair H60 till processorn samt två 80mm systemfläktar
HDD: OCZ Agility3 120gb SSD, WD Velociraptor 160gb, WD Black 1tb
PSU: Tagan Easycon 580W
Chassi: Cooler Master Cavalier 3

Jag har försökt så gott det går att läsa på själv innan jag skrev det här inlägget och lärt mig en del matnyttigt men det är svårt att hitta saker som t.ex. specifikt behandlar mitt moderkort.

Det kag hittils ändrat på är multiplier med resterande saker på auto. Har dock stängt av C1E, C3/C6, EIST och CPU Thermal Monitoring.

Jag kan dra upp multiplier till 45x utan problem men över det så resettas CMOS när jag försöker starta. Här nånstans börjar det jag förstår av överklockning ta slut, jag antar att jag behöver ändra på spänningen men är osäker på till vad och den står på auto för tillfället.

Har även försökt få upp hastigheten på minnet men den vill inte gå över 1333 trots att både minnet och moderkortet säger sig stödja 2133. Återigen ett antagande men det kanske inte räcker att ändra på MHz utan även timings (något jag är totalt okunnig i) och/eller spänning?

När jag kör i 4.5GHz får jag temperaturer runt 30 vid idle och 45-50 vid load vilket jag antar är helt okej.

Jag antar att jag inte kan klocka mer för att jag antingen behöver ändra fler inställningar än bara multiplier eller, och detta är bara en vild gissning, att PSU'n inte klarar att driva mer?

Kommer säkert ha fler frågor men alla svar och lämpliga länkar är mycket uppskattade!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Rekommenderar dessa två trådar med ytterligare läsning
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Angående dina minnen så får du kolla vilken volt dom är specificerade för och ställa in den

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2012

Tackar för svaret!

Har varit inne på de trådarna men kommer inte mycket längre än jag var innan.

Som sagt kan jag inte gå längre än 45 multiplier innan det tar tokstopp. Vid 4.5GHz och auto på vcore har jag en spänning på 1.345V, att jämföra med 1.325V på 4.0 GHz. Har provat att manuellt ändra till spänningar som verkar logiskt sett okej, dvs allt över 1.345V upp till 1.4 för att köra med 4.6GHz men den startar bara inte.

Har ju nånting som kallas Multi-Step Load Line och vet inte riktigt vad jag ska köra på där, nån sa att level 7 var att rekommendera?

Vad gäller minnena så kommer dom med profiler (vet att man kanske inte ska stirra sig blinda på dem), en på 1600MHz med 9-9-9-27, 1.5V och en på 2133MHz med 11-12-11-32 och 1.6V. Har försökt att både använda mig av profilerna, dvs den ställer in automatiskt samt att själv ställa in det men ingen av varianterna fungerar, datorn startar prompt ej.

En annan sak som jag inte förstår mig på är att BIOS verkar resettas efter varje gång jag stänger av datorn. Dvs jag klockar upp den till 4.5GHz, startar om, in i Windows, använder datorn i några timmar, kör lite spel t.ex. och kollar samtidigt temperaturer m.m. i CPU-Z och HWMonitor, datorn funkar utan problem.

Sen när jag stänger av den så revertar den till 3.3GHz och konstigt nog ibland 3.4GHz.

Fler tips och mer hjälp efterfrågas