Permalänk
Medlem

De knäpper till i datorn

Tja! Jo igår så fick jag mitt nya chassi (Define R3) och flyttade all min hårdvara till chassit och gjorde lite kabeldragning och sådant. Sen nu när jag startar datorn så "knäpper" det till i datorn efter några sekunder, detsamma gäller även när jag stänger av datorn. Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boxpox:

Tja! Jo igår så fick jag mitt nya chassi (Define R3) och flyttade all min hårdvara till chassit och gjorde lite kabeldragning och sådant. Sen nu när jag startar datorn så "knäpper" det till i datorn efter några sekunder, detsamma gäller även när jag stänger av datorn. Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp

Kabel som ligger för nära någon fläkt?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kabel som ligger för nära någon fläkt?

Nä, det är det inte, för då borde det väl låta hela tiden och inte bara när jag startar/stänger av datorn tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tja! Jo igår så fick jag mitt nya chassi (Define R3) och flyttade all min hårdvara till chassit och gjorde lite kabeldragning och sådant. Sen nu när jag startar datorn så "knäpper" det till i datorn efter några sekunder, detsamma gäller även när jag stänger av datorn. Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp

Hårddiskar har en tendens att knäppa när man startar dom.
I mitt fall "knäpper" även hörlursförstärkaren i mitt ljudkort
när jag startar datorn.

Permalänk

Kanske hårddisk som sätter på, stänger av? Eller nätaggregatet som slår på något relä när din dator startas. (och slår av när du stänger av datorn, såklart).

Permalänk
Sötast

Min hårddisk gör likadant...

ON
Spinup...
KLICK
Färdig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Hårddiskar har en tendens att knäppa när man startar dom.
I mitt fall "knäpper" även hörlursförstärkaren i mitt ljudkort
när jag startar datorn.

Skrivet av furuliden:

Kanske hårddisk som sätter på, stänger av? Eller nätaggregatet som slår på något relä när din dator startas. (och slår av när du stänger av datorn, såklart).

Skrivet av Allexz:

Min hårddisk gör likadant...

ON
Spinup...
KLICK
Färdig

Edit: Det låter som att det kommer från nätaggregatet(Fractal Design Tesla 650w), men jag har ett ljudkort som är just intill, så det kan vara det som låter också. Men jag tror att det är från agget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boxpox:

Edit: Det låter som att det kommer från nätaggregatet(Fractal Design Tesla 650w), men jag har ett ljudkort som är just intill, så det kan vara det som låter också. Men jag tror att det är från agget.

Tror inte att det är någon fara, vilket som. Testa att skaka ur det bara. (: (om det skulle vara någonting som ligger inuti).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Troligtvis bara något relä som kopplar bort all ström när datorn är avstängd.

Permalänk

Vi har nog inte samma klick, men mitt Xonar d1 ljudkort klickar till vid windows start och avstängning, låter klassigt så in i helvette

Permalänk
Medlem

Blir så för mig också, alltså trycker på starknappen, sen klickar det till alltså att det startar typ, inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Okej, jag vet inte om det har varit så förut när jag hade mitt gamla chassi, kanske var så redan då, bara att jag inte har hört det.
Ljudet kommer efter typ 10 sekunder när datorn håller på att starta upp, typ när det står "windows startas".

Permalänk
Medlem

de är när datorn startas så lyser en diod upp o sen klickar de till för att den hittar alla delar i datorn. de är en standard grej som funnits sen länge länge sen. har man en bra burk så hör man inte det. som min dator burk då hör man de ganska rejält haha fast vem bryr sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

de är när datorn startas så lyser en diod upp o sen klickar de till för att den hittar alla delar i datorn. de är en standard grej som funnits sen länge länge sen. har man en bra burk så hör man inte det. som min dator burk då hör man de ganska rejält haha fast vem bryr sig

Okej, ska det även göra så när man stänger av datorn eller?

Permalänk
Medlem

Min dator brukar låta som om den dör när jag öppnar fönstret mitt i vintern, så mycket knäpper den. Men det är inte hårddisken utan chassit tror jag, antar att allt drar ihop sig lite när det snabbt kyls ner. Jag har till och med använt det som "party trick" en gång när jag lana. Låter helt sjukt faktiskt. Riktigt gammalt chassi om någon undrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Okej, ska det även göra så när man stänger av datorn eller?

Det är vanligt. Bara det inte börjar knäppa lite random vid andra tillfällen än när datorn stängs av eller på är det inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

att de knäpper när den stängs känns lite oroväckande, de gör aldrig min xD den knäpper bara när ja startar

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort knäpper när man slår på och stänger av.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast
Skrivet av zytexx:

de är när datorn startas så lyser en diod upp o sen klickar de till för att den hittar alla delar i datorn. de är en standard grej som funnits sen länge länge sen. har man en bra burk så hör man inte det. som min dator burk då hör man de ganska rejält haha fast vem bryr sig

Aldrig hört, sett eller på något sätt upplevt något som kan bekräfta det du säger.

Länka gärna en källa på det där.

Permalänk

Vafan.. Jag vill också ha ett knäppande ljud!
Fan vad najs!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|