Hur fungerar garantin på vattenkylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hur fungerar garantin på vattenkylning?

Tja! Om vi säger nu att jag har en super-rigg och har t.ex en I7 3960X, 2 stycken gtx 680, rampage extreme moderkort, 1200w nätagg...osv.
Om jag nu skulle köra med t.ex en Antec 620/920 eller en Corsair H40-H100 och så skulle kylningen börja läcka och förstöra grafikkorten, moderkortet och nätagget. Hur fungerar garantin då för Antec och Corsair? Får man ersättning för sina delar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Aug 2008

Förmodligen inte eftersom att det är ditt fel om du inte fått slangar/nipplar som är sönder då kan jag kanske se att du får ersättning från företaget som du köpt vatten ifrån, men även detta skulle jag se som långsynt. Nu är jag inte jurist eller liknande och går endast på vad jag tror, så inget här är sant. Om du vill ha ett konkret svar får du nog ta och maila de olika företagen och fråga.

edit: dessutom är inte batterivatten ledande förren efter en tid i loopen när det lossnat mineraler från blocken/radden osv...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007

Vi tittar i produktansvarslagen:

Förutsättningar för skadestånd

1 § Skadestånd enligt denna lag betalas för personskada som en produkt har orsakat på grund av en säkerhetsbrist.
Skadestånd enligt denna lag betalas också för sakskada som en produkt på grund av en säkerhetsbrist har orsakat på egendom som till sin typ vanligen är avsedd för enskilt ändamål, om den skadelidande vid tiden för skadan använde egendomen huvudsakligen för sådant ändamål. Skador på själva produkten ersätts dock inte.

Alltså, om produkten har gått sönder på grund av en säkerhetsbrist i vattenkylning (t.ex. produktionsfel) och du samtidigt har använt produkten till det den är avsedd för. Om du har använt den till att kyla en CPU som den är avsedd för har du gjort det, men har du använt den som hemmapulad kylning till spisplattan gäller det ej.

Vi tittar vidare på vad en säkerhetsbrist egentligen är:

3 § En produkt har en säkerhetsbrist, om produkten inte är så säker som skäligen kan förväntas. Säkerheten skall bedömas med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd och hur den har marknadsförts samt med hänsyn till bruksanvisningar, tidpunkt då produkten satts i omlopp och övriga omständigheter.

Kan vi skäligen förvänta oss att produkten ej kommer läcka vatten? Ja, det torde vara självklart att vi kan: varför skulle man annars använda den i en dator? Vidare nämns hur produkten marknadsförs (den marknadsförs som CPU-kylare) och att t.ex. bruksanvisningar så klart skall följas.

Slutsatsen blir alltså att de bör vara skyldiga att ersätta skada som deras produkt orsakar, om felet är en säkerhetsbrist och inte ett handhavandefel.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Kakann:

Vi tittar i produktansvarslagen:

Förutsättningar för skadestånd

1 § Skadestånd enligt denna lag betalas för personskada som en produkt har orsakat på grund av en säkerhetsbrist.
Skadestånd enligt denna lag betalas också för sakskada som en produkt på grund av en säkerhetsbrist har orsakat på egendom som till sin typ vanligen är avsedd för enskilt ändamål, om den skadelidande vid tiden för skadan använde egendomen huvudsakligen för sådant ändamål. Skador på själva produkten ersätts dock inte.

Alltså, om produkten har gått sönder på grund av en säkerhetsbrist i vattenkylning (t.ex. produktionsfel) och du samtidigt har använt produkten till det den är avsedd för. Om du har använt den till att kyla en CPU som den är avsedd för har du gjort det, men har du använt den som hemmapulad kylning till spisplattan gäller det ej.

Vi tittar vidare på vad en säkerhetsbrist egentligen är:

3 § En produkt har en säkerhetsbrist, om produkten inte är så säker som skäligen kan förväntas. Säkerheten skall bedömas med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd och hur den har marknadsförts samt med hänsyn till bruksanvisningar, tidpunkt då produkten satts i omlopp och övriga omständigheter.

Kan vi skäligen förvänta oss att produkten ej kommer läcka vatten? Ja, det torde vara självklart att vi kan: varför skulle man annars använda den i en dator? Vidare nämns hur produkten marknadsförs (den marknadsförs som CPU-kylare) och att t.ex. bruksanvisningar så klart skall följas.

Slutsatsen blir alltså att de bör vara skyldiga att ersätta skada som deras produkt orsakar, om felet är en säkerhetsbrist och inte ett handhavandefel.

Dold text

Det var ett bra och uttömmande svar. Men gäller lagen företag som Antec och Corsair, som inte ligger i Sverige?

Och har lagen verkligen tänder? Dvs om tillverkaren vägrar betala och man anmäler/åtalar/stämmer dem, händer det något då?

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Zuggmate:

Det var ett bra och uttömmande svar. Men gäller lagen företag som Antec och Corsair, som inte ligger i Sverige?

Och har lagen verkligen tänder? Dvs om tillverkaren vägrar betala och man anmäler/åtalar/stämmer dem, händer det något då?

Då går vi vidare i produktansvarslagen och tittar efter vilka som är skadeståndsskyldiga:

6 § Skadeståndsskyldiga enligt denna lag är
1. den som har tillverkat, frambringat eller insamlat den skadegörande produkten,
2. den som har importerat produkten till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet för att sätta den i omlopp där,
3. den som för att sätta produkten i omlopp har importerat den från en stat som ingår i Europeiska frihandelsorganisationen (EFTA-stat) till Europeiska gemenska pen (EG) eller från EG till en EFTA-stat eller från en EFTA-stat till en annan EFTA-stat, och
4. den som har marknadsfört produkten som sin genom att förse den med sitt namn eller varumärke eller något annat särskiljande kännetecken.

Alltså är den som har tillverkat produkten ansvarig för skadorna som den orsakar, i detta fall Corsair.

7 § Framgår det inte av en skadegörande produkt som är tillverkad, frambringad eller insamlad här i landet vem som är skadeståndsskyldig enligt 6 §, är var och en som har tillhandahållit produkten skyldig att betala skadestånd enligt denna lag, om han inte inom den i tredje stycket angivna tiden anvisar någon som har tillverkat, frambringat eller insamlat produkten eller marknadsfört den som sin eller tillhandahållit den för honom.
Framgår det inte av en importerad produkt som har orsakat skada vem som är importör enligt 6 § första stycket 2 eller 3, är var och en som har tillhandahållit produkten skyldig att betala skadestånd enligt denna lag, om han inte inom den i tredje stycket angivna tiden anvisar en importör som anges i 6 § första stycket 2 eller 3 eller den som har tillhandahållit produkten för honom.
En anvisning enligt första eller andra stycket skall ges inom en månad efter det att den skadelidande framställt krav på ersättning eller på annat sätt påkallat en sådan anvisning. Lag (1992:1137) och (1995:1185).

Visar egentligen bara att om det ej går att bevisa vem som har tillverkat den så blir istället den som har sålt den som blir ansvarig.

8 § Skadeståndsskyldig enligt 6 eller 7 § är inte den som
1. visar att han inte har satt produkten i omlopp i en näringsverksamhet,
2. gör sannolikt att säkerhetsbristen inte fanns när han satte produkten i omlopp,
3. visar att säkerhetsbristen beror på att produkten måste stämma överens med tvingande föreskrifter som har meddelats av en myndighet, eller
4. visar att det på grundval av det vetenskapliga och tekniska vetandet vid den tidpunkt då han satte produkten i omlopp inte var möjligt att upptäcka säkerhetsbristen.

Här är det ju tydligt att det är näringsverksamhet och därför kan de ej slippa undan skadeståndsansvar enligt punkt 1, punkt två skulle kunna göra att de ej blir ansvariga. Men troligtvis inte, de måste själva då bevisa att det som utgjorde säkerhetsbristen inte fanns när de sålde produkten eller att det som senare utlöste säkerhetsbristen inte fanns där när de sålde den. Antagligen svårt att bevisa. 3 och 4 är ej tillämpbara här.

Slutsats är alltså att det gäller för Corsair då de agerar på marknaden här i Sverige samt att de får mycket svårt att komma undan ansvar. Om de skulle vägra ersätta så blir det så klart rättegång där de tvingas i så fall kommer att tvingas betala skadeståndet, det kan så klart bli lite segt och ta ett tag. Men till slut lär man vinna, tror faktiskt inte att de skulle vägra betala då de även kommer för ersätta saker som rättegångskostnader osv. till viss del om de förlorar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Kakann:

Vi tittar i produktansvarslagen:

Förutsättningar för skadestånd

1 § Skadestånd enligt denna lag betalas för personskada som en produkt har orsakat på grund av en säkerhetsbrist.
Skadestånd enligt denna lag betalas också för sakskada som en produkt på grund av en säkerhetsbrist har orsakat på egendom som till sin typ vanligen är avsedd för enskilt ändamål, om den skadelidande vid tiden för skadan använde egendomen huvudsakligen för sådant ändamål. Skador på själva produkten ersätts dock inte.

Alltså, om produkten har gått sönder på grund av en säkerhetsbrist i vattenkylning (t.ex. produktionsfel) och du samtidigt har använt produkten till det den är avsedd för. Om du har använt den till att kyla en CPU som den är avsedd för har du gjort det, men har du använt den som hemmapulad kylning till spisplattan gäller det ej.

Vi tittar vidare på vad en säkerhetsbrist egentligen är:

3 § En produkt har en säkerhetsbrist, om produkten inte är så säker som skäligen kan förväntas. Säkerheten skall bedömas med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd och hur den har marknadsförts samt med hänsyn till bruksanvisningar, tidpunkt då produkten satts i omlopp och övriga omständigheter.

Kan vi skäligen förvänta oss att produkten ej kommer läcka vatten? Ja, det torde vara självklart att vi kan: varför skulle man annars använda den i en dator? Vidare nämns hur produkten marknadsförs (den marknadsförs som CPU-kylare) och att t.ex. bruksanvisningar så klart skall följas.

Slutsatsen blir alltså att de bör vara skyldiga att ersätta skada som deras produkt orsakar, om felet är en säkerhetsbrist och inte ett handhavandefel.

Vilket grymt inlägg. Var själv på väg att köpa ett Corsair H100 och mailade Inet , just denna fråga om garantin gällde
om den skulle läcka och döda grafikkort , moderkort och processor m.m.

Dom sa åt mig att garantin inte täcker detta och därför gick jag på luftkylning för att ja ej tyckte det var värt det.

Men enligt dina grundliga paragrafer i lagen ska dom alltså ersätta detta om man monterat det korrekt och användt
produkten till sitt användningsområde.

Chassi: Cooltek W2 Jonsbo fönster (S) , Moderkort: Asus Z97A, Processor:Intel i7 4790K Stock, Cpu kylare: Noctua NH-D14 2011 Pvm Minnen 16 Gb ddr3 2133 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Lagringsdisk:1 TB Wd Black,Grafikkort: EVGA GTX 980TI FTW PSU: Corsair AX850 Watt 80+ Gold Skärm: ASUS VG248QE Tillbehör: Steelseries Sensei & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Pratade själv med Komplett när jag köpte mitt Corsair H100 och undrade över samma garanti. Dom menade att det skiljer sig från fall till fall.

Är produkten använd så som den ska användas och man har följt dom anvisningar som finns så lär garantin även gälla kringuttrustning i burken. Komplett sa att köparen blir tvungen att skicka in hela burken med innehåll för att dom ska kunna göra en slutgiltig bedömning.

Man vill ju inte att hårdvara för 10-15000:- ska gå upp i rök bara för att en eventuell vattenkylning brakar sönder.

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Jonas79:

Vilket grymt inlägg. Var själv på väg att köpa ett Corsair H100 och mailade Inet , just denna fråga om garantin gällde
om den skulle läcka och döda grafikkort , moderkort och processor m.m.

Dom sa åt mig att garantin inte täcker detta och därför gick jag på luftkylning för att ja ej tyckte det var värt det.

Men enligt dina grundliga paragrafer i lagen ska dom alltså ersätta detta om man monterat det korrekt och användt
produkten till sitt användningsområde.

Mycket förvånande svar från Inet, har de några belägg för sitt påstående att det ej skulle bli tal om skadestånd? Tycker det är helt solklart med motiveringen av svaret ovan. Dock kan din formulering där du blandar in garantin ha satt käppar i hjulen, det är i det här fallet fråga om skadestånd och har alltså egentligen ingenting med garantin att göra. Men fråga gärna igen och hänvisa hit och se vad de säger!

Nu är ju inte prestandaskillnaden på t.ex. H100 och de bättre luftkylarna så stor så visst kan det vara värt att istället gå på en luftkylning. Problemet med de är ju att de är så stora och tunga och kan skada datorn när man flyttar på den istället och det är ingenting som ersätts från tillverkaren av luftkylningen.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Pratade själv med Komplett när jag köpte mitt Corsair H100 och undrade över samma garanti. Dom menade att det skiljer sig från fall till fall.

Är produkten använd så som den ska användas och man har följt dom anvisningar som finns så lär garantin även gälla kringuttrustning i burken. Komplett sa att köparen blir tvungen att skicka in hela burken med innehåll för att dom ska kunna göra en slutgiltig bedömning.

Man vill ju inte att hårdvara för 10-15000:- ska gå upp i rök bara för att en eventuell vattenkylning brakar sönder.

För min del är det helt soklart att det ska täckas om man följer det som konstaterats ovan, men det måste så klart även bevisas vad som har orsakat läckaget. Oftast är det nog frågan om handhavandefel på något sätt och Corsair klarar sig nog därför ofta, men har man verkligen följt anvisningar och inte böjt slangarna för mycket eller liknande så skall man bli ersatt. Lite lustigt hur Komplett kan tycka att det är de själva som ska utreda vad som har hänt, de är knappast opartiska kan jag tycka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jul 2001

Jag råkade ut för en liknande sak för ett par år sedan. Ett av blocken sprack efter ett tag och moderkort och grafikkort dog. Komplett där jag köpt alla sakerna löste problemet och ersatte mig med nytt grafikkort och moderkort samt komplett vattenkylning.

"?"