problem drivrutiner till dvd vid windows installation

Permalänk
Medlem

problem drivrutiner till dvd vid windows installation

Hej jag har precis byggt ihop en dator men har stött på problem vid installation av windows 7.

Jag har ett gigabyte z77 moderkort med klickbios. När jag går in i bios kan jag välja bootdevice. Både min ssd och min dvd visas i listan. När jag sätter in dvd och ska starta windows 7 installationen kommer jag en bit och därefter säger windows att jag saknar drivrutin för min dvd trots att programmet redan läser från skivan?

Jag har provat att söka efter drivrutin på både windows skivan och skivan som medföljer dvd. Vad är det som är fel och varför frågar windows efter en drivrutin programmet redan borde ha?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Vila i frid

Det är fel på Microsofts bootloader. Kan du gå in i datorns BIOS och ställa om ifrån UDMA5 till DMA2 på aktuell CD/DVD-enhet så bör det fungera att installera. Efter installationen kan du återställa till UDMA5.

Permalänk
Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem

hasenfrasen:
Du menar bootloader som ligger på nån hårddisk?
Borde man inte också ta bort alla partitioner och skapa en ny när man bara har 1 hårddisk kopplad att så att en ny bootloader skapas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är fel på Microsofts bootloader. Kan du gå in i datorns BIOS och ställa om ifrån UDMA5 till DMA2 på aktuell CD/DVD-enhet så bör det fungera att installera. Efter installationen kan du återställa till UDMA5.

Mycket intressant och potentiellt väldigt bra att veta. Vill du utveckla skulle jag uppskatta det!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Vila i frid

Det är bootloadern som ligger på DVD-skivan som kan knasa under vissa omständigheter - som förmodligen bara Microsoft vet detaljer om - om ens det. Det funkar iaf att mecka från UDMA5 till DMA2 för att den ska sluta gnälla - i de tre fall jag varit med om. Det finns skrivet om det på nätet så jag vet att jag inte är ensam om att ha det problemet med vissa maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är fel på Microsofts bootloader. Kan du gå in i datorns BIOS och ställa om ifrån UDMA5 till DMA2 på aktuell CD/DVD-enhet så bör det fungera att installera. Efter installationen kan du återställa till UDMA5.

Tack för tipset tyvärr har jag den nya förenklade klickbiosen som inte har inställningsmöjligheter för detta. Det hade varit en enkel och bra lösning!

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Tack för en utmärkt guide den borde vara til stor hjälp när jag gör en bootbar usb för windows installation.

Jag återkommer när jag har provat.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är bootloadern som ligger på DVD-skivan som kan knasa under vissa omständigheter - som förmodligen bara Microsoft vet detaljer om - om ens det. Det funkar iaf att mecka från UDMA5 till DMA2 för att den ska sluta gnälla - i de tre fall jag varit med om. Det finns skrivet om det på nätet så jag vet att jag inte är ensam om att ha det problemet med vissa maskiner.

Stort tack! Härmed i min virtuella verktygslåda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har efter mycket arbete lyckats installera windows 7. Det visade sig att något var fel med själva dvdn. Jag lyckades installera windows från en annan skiva. Däremot så vägrade windows usb /dvd tool att göra ett bootbart usb minne då programmet hävdade att mina iso filer inte var giltiga. Jag skapade iso filer från både imgBurner och powerISO men programmet vägrade att använda dem.

Är windows usb/dvd tool låst till filer som hämtats från Microsofts webplats och finns det något annat program som kan skapa bootbara usb minnen?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Vila i frid

Är ISO-filen trasig spelar det ingen roll vilket verktyg du försöker använda. DVD-tool funkar med det mesta dvs retail, oem, whatever - huvudsaken det finns en vista/w7 på ISO'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Jag har efter mycket arbete lyckats installera windows 7. Det visade sig att något var fel med själva dvdn. Jag lyckades installera windows från en annan skiva. Däremot så vägrade windows usb /dvd tool att göra ett bootbart usb minne då programmet hävdade att mina iso filer inte var giltiga. Jag skapade iso filer från både imgBurner och powerISO men programmet vägrade att använda dem.

Är windows usb/dvd tool låst till filer som hämtats från Microsofts webplats och finns det något annat program som kan skapa bootbara usb minnen?

Ja, det brukar inte fungera så värst bra. Kunde inte heller göra en bootbar usb sticka med den. Det krävs att skivan är verifierad.
Jag hade ett annat program, men kan inte hitta det. Fortsätter leta på google.

Hämta istället Poweriso. Jag har haft det här i många år, och hade inte en aning om att det gick att göra bootbara usb stickor med et programmet.
Guide; http://www.poweriso.com/tutorials/how-to-make-win7-bootable-u...
Gör en nu, enbart för att bekräfta att det fungerar. Återkommer

EDIT*
Fungerar utmärkt! Bootade direkt och snabbt på usb stickan!
Starta poweriso med windowsskivan i eller om du har en .iso fil på disken.
Med en skiva, öppna skivan med poweriso och tryck sedan på copy>make CD/DVD/BD file.. och låt skivan rippa
Sedan monterar du din usb sticka, formarterar, eller tar backup. I menyn väljer du sedan Tools>make bootable usb drive..>välj iso filen, välj usb stickan och tryck på start.

Permalänk
Medlem

Tackar jag ska kolla upp det, typiskt microsoft att låsa programmet till deras eget bibliotek...

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Jag bytte till usb2 porten så funkade det direkt

Skickades från m.sweclockers.com