Permalänk

Blanda olika RAM-minnen?

Såg att CDON hade billiga Dominator-minnen.Då jag redan har 2x2GB 2133, funderar jag på om det går att blanda dom med 1866MHz.
Det är samma CL 9, men olika timimgs.
2133: 24-9-9
1866:20-8-7
Kommer det att funka, och i vilka timing kommer dom att köra i?

Permalänk

Nu är jag väldigt väldigt okunnig och borde egentligen inte ens yttra mig. MEN vad jag lärt mig så behövs samma MHz hastighet på minnena, timing kan du ju ändra själv och det medför väll att du i alla fall ska kunna köra 2 olika minnes märken tillsammans så länge dom ligger på samma MHz. Det jag dock vet om grafikkort tillexempel när man kör dom i SLI/CF är att om det ena kortets har en MHz på 800 och det andra har en MHz på 720, så klockar 800mhz kortet ner sig till 720 MHz kortet. Men vet inte om detta även gäller minnen. Kontakta corsair eller cdon och fråga:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Nu är jag väldigt väldigt okunnig och borde egentligen inte ens yttra mig. MEN vad jag lärt mig så behövs samma MHz hastighet på minnena, timing kan du ju ändra själv och det medför väll att du i alla fall ska kunna köra 2 olika minnes märken tillsammans så länge dom ligger på samma MHz. Det jag dock vet om grafikkort tillexempel när man kör dom i SLI/CF är att om det ena kortets har en MHz på 800 och det andra har en MHz på 720, så klockar 800mhz kortet ner sig till 720 MHz kortet. Men vet inte om detta även gäller minnen. Kontakta corsair eller cdon och fråga:)

Är minnena i olika klock så kommer de snabbare att klocka ner sig..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är minnena i olika klock så kommer de snabbare att klocka ner sig..

som han säjer så går de alltid efter de med minst klock... risk finns oxå att de kan kan balla ur med olika märken!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Skrivet av settdmesta:

Såg att CDON hade billiga Dominator-minnen.Då jag redan har 2x2GB 2133, funderar jag på om det går att blanda dom med 1866MHz.
Det är samma CL 9, men olika timimgs.
2133: 24-9-9
1866:20-8-7
Kommer det att funka, och i vilka timing kommer dom att köra i?

Går alltid att köra olika, frågan är om du kommer kunna köra det stabilt utan problem. Mycket problem kan komma upp när man kör 4st stickor ännu mer när man kör olika stickor.

Timings och clock går att lösa genom att antingen clocka eller underclocka ena. Men oftast är det att minneskontrollern på processorn inte orkar med med 4st och man får klocka ner dom till en nivå där den kommer kunna köra stabilt.

4stickor är en hitt n miss, och med olika ännu större frågotecken.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Grafikkort i SLI/CF behöver egentligen inte ha samma klock, men det underlättar för drivrutinerna så de är programmerade att göra så.

I varje minneskanal sitter alla komponenter på samma buss, så varje skickad signal når alla mottagare. Detta funkar eftersom signalerna har en adress, så varje komponent bara ignorerar felsända signaler, men alla komponenter måste synkas till samma klockfrekvens.
Tekniskt sett skulle det gå att ha olika frekvenser på olika kanaler (vanliga desktops har två kanaler), men det är för mycket arbete för egentligen ingen fördel, så det kommer aldrig att hända.

Ska du ha olika märken så är min gissning att det är bäst att bara ha ett märke per kanal om det går, för då sitter iallafall likadana minnen och pratar med samma minneskontroller, men det är möjligt att det inte spelar nån roll.

Permalänk

Tack för svaren. Jag testar och ser hur det går.