Bygge av ESXi server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2010

Bygge av ESXi server

Mitt nuvarande ihop-plock:

Jag kommer köra:

• Ubuntu med massa olika saker bl.a Mumble, LAMP, FTP, DAAP

• MineOS minst 1 server åt gången

• Windows XP/kanske WHS som torrent server med uTorrent och dess webui

• Olika labb maskiner för vad jag nu kommer hitta på

Jag tänkte köra senaste versionen av ESXi på USB-minne och köra allt över NFS till min OpenIndiana filserver men då tänkte jag att jag ville ha MineOS på en egen HDD för att inte ta upp all LAN trafik(jag vet jag kan köra Minecraft på RAM disk, har gjort det)
Men då behövde jag inget USB-minne heller då jag kunde lika väl installera ESXi på HDDn, men då har jag inte bestämt mig för hur jag tänker göra med resten av dom virtuella maskinerna, om jag ska köra dom på HDDn eller över NFS

Det jag söker minimum:
CPU: 4Cores, 3Ghz
PSU: Modular, 80+
RAM: 4GB/sticka, ECC
MOBO: 2*GbLAN, IPMI
*: Quality

Just nu har jag 1 dedikerad LAN anslutning på filservern för att ansluta med VMs över NFS, jag har 3 zpools:

• rpool - 2way mirrored system pool

• storage - raidz2 pool för filer som musik, film, spel etc

• users - 3way mirrored pool för extra data säkerhet för alla user files

Fråga 1:
Kommer dessa komponenter funka?
Jag tänker speciellt på RAM + CPU/Mobo och kompatibilitet med senaste ESXi
Vad säger ni om PSUn?

Fråga 2:
Hur vad är minsta rack-chassi jag kan ta? 1U/2U?

Fråga 3:
Hur stort rack-chassi borde jag ta för luft kylning, etc?
Jag tänkte välja något av dom billiga chassina på XCase
Borde jag ta ett 4U eller är det bara överdrivet? t.ex RM 400

Fråga 4:
Hur skulle ni lagt upp dom VMs som jag ska köra på HDD/NFS?

Lägg gärna till något jag glömt

Bytte RAM
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Nivo:

Fråga 1:
Kommer dessa komponenter funka?
Jag tänker speciellt på RAM + CPU/Mobo och kompatibilitet med senaste ESXi

Nej, minnena du länkat är RDIMM medan moderkortet tar UDIMM.

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Nivo:

Fråga 2:
Hur vad är minsta rack-chassi jag kan ta? 1U/2U?

Jag hade tagit det minsta chassit som komponenterna hade fått plats i. Ska du inte du inte ha någon lokaldisk i lådan finns det väl absolut ingen anledning att ha något större än 1U? Ja, om du inte har mer plats i racken än vad du rimligen kan göra av med och större lådor är billigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Xaanin:

Nej, minnena du länkat är RDIMM medan moderkortet tar UDIMM.

Har fixat det nu, jag kunde inte hitta 8GB sticker för ett vettigt pris så det fick bli 4GB/sticka
Är det rätt nu?
Finns det något annat som vore bättre?

Skrivet av Fnorken:

Jag hade tagit det minsta chassit som komponenterna hade fått plats i. Ska du inte du inte ha någon lokaldisk i lådan finns det väl absolut ingen anledning att ha något större än 1U? Ja, om du inte har mer plats i racken än vad du rimligen kan göra av med och större lådor är billigare.

Jag har bara min filserver som rack chassi än så länge, utökar nu med ny ESXi server och Gbit-switch, jag har inte plannerat för någon annan rack-dator just nu, så utrymmes-mässigt så är det inget problem
Ja, dom större lådorna är billigare och jag kommer ha 1 HDD i den som nämnt så det blir nog bättre med större än 1U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2010

Om ingen har något mer att tilläga så beställer jag delarna nån gång mitt på dagen med det här chassiet RM400/10 då dom mindre jag kollat på verkar ha problem att montera en PSU med 120mm fläkt som Fractal Design Newton R2 har

EDIT:
Jag har nu beställt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

Höjden på just rack spelar väl egentligen bara roll om du hade tänkt köra co-location (server placerad hos företag), då det i regel är rätt dyrt med 4U plats.

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Fenix:

Höjden på just rack spelar väl egentligen bara roll om du hade tänkt köra co-location (server placerad hos företag), då det i regel är rätt dyrt med 4U plats.

Okay

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2003

Beroende på placering så om du ska ha den hemma välj minst 2U, 1U tenderar att ha väldigt små och högljudda fläktar...

folding@sweclockers
Gaming: FD XL R2, Asus X99-A, i7 5930k @ 4300MHz , 16GB (2x4GB) Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz, 3x Intel 530 180GB SSD (RAID 0), GTX 980Ti , Asus D2X-ljud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av megalex:

Beroende på placering så om du ska ha den hemma välj minst 2U, 1U tenderar att ha väldigt små och högljudda fläktar...

Jag beställde RM400/10 som har "2 x 120mm front fans , 2 x 80mm optional rear fans", den är 4U