Fläktfiltret gör att fläkten låter väldigt högfrekvent

Permalänk

Fläktfiltret gör att fläkten låter väldigt högfrekvent

Jag köpte ett fläktfilter, till bottenfläktplatsen i mitt Define R3-chassi, från Djungelapa för någon månad sedan. Det har fungerat bra, gällande att fånga upp damm, dock gör det fläktfiltret att fläkten låter väldigt mer än vad den egentligen ska göra och så låter det dessutom mer högfrekvent.

Någon som har tips på dammfilter som saknar dessa så kallade "egenskaperna" och minimalt påverkar fläktens ljud? Det är en Noctua NF-P14 FLX-fläkt och den suger in luft. Jag har två likadana fläktar i toppen av mitt chassi, som blåser ut luft. De har inga fläktfilter vid sig och de kan jag ha på 100 % hastighet hela tiden utan att knappt lägga märke till något ljud ifrån dem. Så jag är säker på att det är fläktfiltret som orsakar det här problemet.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Håller också utkik här inne då jag behöver bra fläktfilter, hoppas det inte gör nåt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Är det där nåt nät? Hårda nät kan ge turbulens, man kan testa med en strumpa också, ingen raggsocka utan en nylonstrumpa modell strumpbyxa men alltså kortare, en sån som som inte går över knät de ger ett finmaskigt nät
Hursomhelst så kan det också funka med filtermatta för industriella luftfilter eller ett billuftfilter, men man får lösa monteringen själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det skapas oljud när fläktvingarna hamnar för nära någonting.
Så testa att skapa lite distans mellan filtret och fläkten, ett par mm kan göra stor skillnad.