Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Sep 2008

CPU kylning, funderingar!

Hallå!

Det är så att jag för en tid sedan bytte ut alla chassifläktar till relativt tysta Noctua-fläktar. Självklart är min CPU-kylare fortfarande stock, vilket jag slår mig själv varje dag i sömnen för.

Det jag undrar, och tänker på, är vad jag borde göra åt det.

Bakgrund: Jag har en Core2Quad Q9550, socket 775 (prisjakt) och ett Intel DX38BT 'BoneTrail' (länk för bild och specs). Vidare har jag ett Sapphire Radeon HD 6970 och ett fulltower-case (it's huge, men har inte modellnamn i huvudet) med utgång för vattenkylning (om det behövs för slutet system).

Tankar: Då jag inte är helt hemma på allt vad det gäller kylning nu för tiden så är jag inte helt säker på om jag borde fixa en kylfläns och smälla på en fläkt på det eller ha någon sorts sluten vattenkylning för enbart CPUn? Jag måste verkligen lösa det omgående då min dator ibland ligger på 70 grader idle nu för tiden. Följer kylpasta med när man köper kylning nu för tiden? Självklart vill jag att det ska vara tyst och effektivt, men det känns överflödigt att nämna. Datorn används mest till spelande.

Problem: I min förra dator så köpte vi en XP-120 som... knappt fick plats. Jag tännker att jag kommer hamna i samma sits om jag inte rådfrågar någon.

Budget: Det vore ju definitivt smidigt om det gick att lösa runt 500kr, men behövs det mer för att få en vettig lösning så går det.

Så, vad borde jag göra? Är det ett problem att kylningslösningar inte passar i full-size datorer nu för tiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2011

Kylpasta brukar följa med! Kan tipsa om NOCTUA NH-U9B SE2
http://www.dustinhome.se/product/5010456980/noctua-nh-u9b-se2...

Borde inte vara något problem om du har ett stort chassi. Passar det inte är det bara returnera. Vissa kan ha problem med att få plats med RAM-minnen med hög fläns.

Om du vill köra vattenlösning, vilket är i mitt tycke snyggare, måste du nog lägga till några slantar för att få det ordentligt.

PS. Kan vara bra att köpa till rengöringsmedel för den gamla kylpastan.

Dator: Define R3 | Asus P8P67 PRO rev 3.0 | i5-2500k | Asus GF GTX 670 TOP 2GB | 16GB DDR3 RAM | 2x SSD Samsung 830/840 128/256GB | FD Tesla/650W/80+ | NOCTUA NH-U9B SE2 | 4 x be quiet! ShadowWings 120mm PWM | 2 x FD 120mm
Foto: Canon 5D Mark II | Canon 550D | Canon EF 24-70/2,8L USM | Canon EF 70-200/2,8L IS II USM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ramsele
Registrerad
Dec 2011

här haru ju ett slutet vattensystem för runt 500 http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 men har ingen erfarenhet av det om du ska köpa ett slutet system så lägg till några hundralappar för att få det bra

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Nu utvecklar ju din CPU något mer värme än min, men när jag köpte ny CPU (3570K) mm nyligen så valde jag, efter mycket vånda, denna:
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Fläkten snurrar aldrig fortare än ca 600PRM även vid load. Min CPU ligger på ca 35 grader idle och 55grader vid 100% belastning (jag har dock inga temp-siffror med stockkylaren eftersom jag inte installerade den).
I mitt Fractal Design R3 är det nästan 50mm (bara "mätt" med ögonmåttet) till godo till sidoplåten.
Lite beroende på moderkortet så bör det inte vara några större problem med minnena. Jag hade kunnat ha höga flänsar på mina, utan problem, tex. Kylflänsen på ditt moderkort ser dock lite biffig ut, så den kan ju vara bra att ha med i beräkningen iaf.

Så ska du inte klocka borde den kunna funka utan att väsnas nämnvärt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Sep 2008

Jag har alltid haft en förkärlek för NOCTUA av någon anledning, jag ska definitivt kolla in båda luftkylningsalternativen då jag anser att de förmodligen räcker.

Lite mätning innan beställning är nog i sin ordning för att inte göra ett brutalt felköp.

(hittade svaret på frågan angående vad som ska användas för borttagning i FAQen, jag gillar citatet om att inte använda drickbar sprit.)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011

Jag köpte en Noctua NH-U12P SE2 igår. Har just nu tempen 40 grader med denna överklockning på 30%:

Citat:

Jag har enFractal Design Define R3 låda men vet inte om jag lagt blåset optimalt. Fkäkten tar luften uppifrån (snett från lådans bakre utsugningsfläkt) genom kylaren (en inblås mot kylflänsen och en utblås från kylflänsen enligt instruktionsboken) och vidare mot grafikkortets baksida.

Tycker inte fläkten är gigantisk stor men pinnarna att sätta dit fläktarna med var bökigt och min 12voltskabel från nätaggregatet fick jag tänja det yttersta för att kunna dra runt kylaren till kontakten. Annars mycket enkel montering.

Jag kör med medelmotståndet (finns ett ultra också) men tycker inte fläktljudet stör så kanske kör helt utan motstånd.

Så här ser det ut med stockkylare 2,5 Ghz och Noctua-kyaren 2,6 Ghz.

Höghastighetsfiber är livet :)