Riktig vattenkylning 6k för min dator och frågor om kylnings kapacitet.

Permalänk
Medlem

Riktig vattenkylning 6k för min dator och frågor om kylnings kapacitet.

Tja allihopa kunniga.
Nu har jag fått tillbaka pengar på min skatt och skall lägga ner pengarna på min underbara pärla.
Jag har en budget på 6tusen kronor kan kanske trycka in 500kr till men det är absolut om jag får något mycket bättre för det.

Sakerna som skall kylas är följande:
Cpu: i7 2600k 4,2@
Grafikkort: Nvidia 580 GTX soc x2
Moderkort: Gigabyte p67 ud7

Det jag önskar i paketet är:
Resovar på runt 30cm
fullcover block till kortet och moderkortet gärna i svart med krom kant eller koppar kant runt.
vit tjock slang
svarta/svart nickel kompressions fittings
Bra pump som klarar alla blocken och är lagom tyst

Jag har plats för 1 väldigt fett 360mm kylare i fronten, och har lite en förhoppning om att jag skall kunna klara av att kyla systemet med en 360kylare.
Det går att få plats med en 120mm radiator i baken av chassiet men det måste vara en av det smalare slaget då.

Radiatorn jag tänkte köra med är:
Alphacool-NexXxoS-Monsta-360.html

Sedan undrar jag hur det blir om man blandar in sådana här block i systemet?
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10782_EK-vatten-Bl-ss-EK-FC580-GTX---Acetal-Nickel.html
kommer det då bli som rost i det då? (Ni fattar vad jag menar)

Så finns det någon som skulle kunna hjälpa mig lite snabbt med en kundvagn.

Mvh
Filip

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

ett gtx 580 har en tdp på 244 watt och eftersom att du har 2st så kommer du troligen få köra mellan ca1400rpm - ca2600rpm på fläktarna med enbart en 360 rad för att ha en chans att kunna göra dig av med värmen detta är dock inte baserat på din radiator utan enligt följande diagram, tänk då med på att det är delta-t 10 grader C.

kollar man på en xspc RX360 rad så för att få ett så lågt delta-t värde som möjligt så behöver du köra fläktar i strax över 2700rpm

och detta är utan processorn det bästa hade nog varit att ta 2 360 rad till grafikkorten och cpu alternativt lägga till en för cpu också. alternativt 1 360rad för grafiken och en 120rad till cpn'n för att få ner värmen lite men inte direkt nått jag skulle rekomendera!

speciellt då tex en RX120 kröver fläktar i 1400rpm för att klara standard klock av en i7 2600k för att nå ett tdp på 5 grader C vilket är max om du ska överklocka och få nån användning av kylningen sen beror det självklart på hur mycket du överklockar och vad max tdp blir.

sen beror det också på om du vill ha ett reaplan eller ett tyst system och överklockningar alla mina beräkningar är gjorda på standard klock!

säger inte att du valt en dålig rad jag vet faktiskt inte så mycket av den men hittade häller inte så många grafer om den.

har du läst? FAQ Vattenkylning/

läs även
Beginner's Guide to Water Cooling Your PC *** READ THIS FIRST *** och The Ultimate Water Cooling Thread