Intel Core IT 2500K och Asus P8Z77-V LX

Permalänk
Medlem

Intel Core IT 2500K och Asus P8Z77-V LX

Hej!

Klockade min CPU till 4.5Ghz idag och det gick bra förutom att den ligger på 1.6Ghz när jag inte gör något, vilket jag stör mig extremt mycket på.
Så här ser min CPU-Z och HWMonitor ut när jag är på skrivbordet: http://piclair.com/data/n2wx8.jpg

Någon som vet vad jag ska ändra i BIOS för att den ska vara på något högre än 1.6 i normal läge?
Observera att den åker upp till 4.5Ghz när jag gör någonting, vilket är bra.

Med Vänliga Hälsningar
Krawlezt

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

CPU-Z gillar mest att visa lägsta och högsta klocken, inte så mycket lägena emellan.

Men. Det är ju BRA att den speedsteppar ner när det inte händer så mycket. Sparar ström, mindre värme, namnam.

Annars i windows energialternativ kan du välja profilen hög prestanda alt. konfigurera en profil där CPU måste gå i 100% hela tiden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

CPU-Z gillar mest att visa lägsta och högsta klocken, inte så mycket lägena emellan.

Men. Det är ju BRA att den speedsteppar ner när det inte händer så mycket. Sparar ström, mindre värme, namnam.

Annars i windows energialternativ kan du välja profilen hög prestanda alt. konfigurera en profil där CPU måste gå i 100% hela tiden.

Aha, okej.
Jo självklart är det BRA men jag skulle vilja att min CPU gick på 4,0Ghz hela tiden istället för att gå upp o ner, känns bäst.
Ändrade från 4.5 till 4.0, vilken hastighet tror du är bäst att sätta på en CPU som går hela tiden?

Ska jag sätta så som du sa i Windows eller i BIOS, kanske inte går i BIOS?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

Kolla i bioset. Eist, C1 etc.. det är dom inställningarna som gör att den kör på lägre hastighet vid idle.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Det sliter inget på CPUn eller något att låta den hoppa i frekvens, så det finns INGA som helst fördelar med att låta den ligga fullt om man inte märker någon speciell prestandaförlust p.g.a att det skulle klydda eller liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Låt strömsparfunktionerna vara igång. Finns ingen anledning att cpun ligger på max hela tiden. Slipper du värme och hägrefläktljud och det kommer mest troligt också öka livslängden på grejerna.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krawlezt:

Ska jag sätta så som du sa i Windows eller i BIOS, kanske inte går i BIOS?

Går säkert att piffa till i BIOS med genom att stänga av strömsparfunktioner. Men det är en rätt smidig lösning att helt enkelt justera det i windows istället

Ang klockfrekvens så lär det bli så att ju högre du kör, desto mer att betala per elräkning. Lär inte slita ut processorn om du inte kör någon galet hög spänning eller så.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det sliter inget på CPUn eller något att låta den hoppa i frekvens, så det finns INGA som helst fördelar med att låta den ligga fullt om man inte märker någon speciell prestandaförlust p.g.a att det skulle klydda eller liknande.

Dåså, om du är säker på det så är det lugnt.
Tänkte mest på att den ligger på 1.6 i någon sekudn sen är den på 4.0 i flertal sekunder och går ner igen, det lär inte vara så bra.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krawlezt:

Dåså, om du är säker på det så är det lugnt.
Tänkte mest på att den ligger på 1.6 i någon sekudn sen är den på 4.0 i flertal sekunder och går ner igen, det lär inte vara så bra.

De är mycke bättre för processorn än att gå i 4GHz konstant. De finns som sagt anledningar till att man utvecklar strömsparfunktionerna då fördelarna är många. Dom två största är som sagt lägre onödig effektåtgång som i sin tur sliter på processorn i onödan. Dom där sekunderna som han kör i 4GHz är just för at processorn kände av lite jobb, och då nttjar alla kraft direkt.
Tiden då man klockade och lät grejerna gå på för fullt hela tiden är förbi.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

De är mycke bättre för processorn än att gå i 4GHz konstant. De finns som sagt anledningar till att man utvecklar strömsparfunktionerna då fördelarna är många. Dom två största är som sagt lägre onödig effektåtgång som i sin tur sliter på processorn i onödan. Dom där sekunderna som han kör i 4GHz är just för at processorn kände av lite jobb, och då nttjar alla kraft direkt.
Tiden då man klockade och lät grejerna gå på för fullt hela tiden är förbi.

Okej, aja kör på allting original nu förutom att jag har maxat fläktarna. Kände onödigt med att klocka, tack för era svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart