Hur kommer det sej att minnen är så billiga nu för tiden ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Hur kommer det sej att minnen är så billiga nu för tiden ?

Har varit frånvarande från data branchen i ca 1.5 år och nu när jag är tillbaka så har jag märkt att Ramminnen som kostade stjortan för 2 år sen inte alls kostar mycket idag. Man kan få tex 8 Gb BRA minnen för en fem hundring typ. Hur kan det komma sej, vad har hänt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av punchline82:

Har varit frånvarande från data branchen i ca 1.5 år och nu när jag är tillbaka så har jag märkt att Ramminnen som kostade stjortan för 2 år sen inte alls kostar mycket idag. Man kan få tex 8 Gb BRA minnen för en fem hundring typ. Hur kan det komma sej, vad har hänt ?

Teknisk evolution på minnen.

Nej, men jag skulle också vilja veta.

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: EVGA GTX 1080 FTW SLI Watercooled
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011

Har för mig att dem inte är handgjorda längre...(google is your friend!) Google that shit!

Intel i7 930@ 4.2GHz | Asus Rampage Extreme III | LIAN LI PC-77F | 2x GTX 480 SLI | 6Gb Corsair Dominator 1800Mhz | Intel X25-M G2 80Gb x2 i Raid 0 | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 0 Riggen | MK-85 <3

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jämför du pris eller pris på minnesmängd?

Om du jämför priset på ett 4 gb RAM minne nu och då, så har ju självklart priset gått ner då tekniken gått framåt vilket till följd gör att minneskretsarna som produceras rymmer mer.

Om du tänker på priset på ett minne (DIMM modul) så det kanske för att det har blivit billigare att tillverka dom i och med att fabrikationsprocessen krympt 22nm, etc och att platters som man använder vid tillverkningen blivit större så att fler kretsar ryms vilket gör att man får högre yield.

För att säga det enkelt så kan man idag tillverka fler kretsar i en batch än vad man kunde då.