Asus Rampage IV X79 och 1600MHz minnen utan XMP

Permalänk
Medlem

Asus Rampage IV X79 och 1600MHz minnen utan XMP

Tjena alla genier. Har en liten fråga. Har hört en hel del om att man ska ställa in xmp för att minnena ska köras i 1600Mhz. Men på mitt moderkort enligt rubriken behöver jag inte ställa aktivera xmp. mina minnen körs i 1600Mhz ändå. ända skillnaden som blir om jag aktiverar xmp är att processorn körs i ständigt turbo mode samt att cl frekvensen blir lite tajtare (9-9-9-24) 1.5V. Fast med AI overklock tuner i defautl läge dvs auto så körs dom ändå i 1600MHz fast då i cl frekvens 11-11-11-28 och 1.12V. Är det så att vissa moderkort kör minnena automatiskt i 1600MHz utan att man behöver aktivera xmp?? Minnena är föresten Gskill Ripjaws Z 4x4GB 1600

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Medlem

Absolut. X.M.P är inte alltid ett krav, utan vissa moderkort tillsammans med vissa minnen har default settings som är på 1600MHz. Men som du säger, om du vill förbättra timings på minnena så är X.M.P en väldigt enkel väg att gå (Du kan givetvis ställa in dem själv också, men då kan också volten behöva tweakas).

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av så CPUn inte konstant körs i turbo mode när XMP-profilen är aktiverad?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på lite kort om just XMP-mode så BÖR den inte påverka din CPU alls, är det så att ditt moderkort ändå i samband med aktivering av XMP alltid kör i turbo mode, hade jag öppnat manualen för att ta en titt. Men normalt sett ska inte CPU'n påverkas av att du ställer in just XMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Går det att stänga av så CPUn inte konstant körs i turbo mode när XMP-profilen är aktiverad?

Nej det går inte att stänga av

Skrivet av Zelloxy:

Efter att ha läst på lite kort om just XMP-mode så BÖR den inte påverka din CPU alls, är det så att ditt moderkort ändå i samband med aktivering av XMP alltid kör i turbo mode, hade jag öppnat manualen för att ta en titt. Men normalt sett ska inte CPU'n påverkas av att du ställer in just XMP.

OK? Inne i biosen så står det "When XMP is enabled cpui ratio and memory parameters will be optimized"

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doom79:

Nej det går inte att stänga av

OK? Inne i biosen så står det "When XMP is enabled cpui ratio and memory parameters will be optimized"

Då verkar det som sagt som ditt moderkort även optimerar CPU när XMP aktiveras. Om du inte hittar något annat i din manual hade jag istället rekommenderat att du ställer in hastighet och timings på minnena manuellt och justerar volten om det skulle behövas.