Hur mycket går det klocka en i5 2500k med denna fläkt?

Permalänk
Medlem

Hur mycket går det klocka en i5 2500k med denna fläkt?

Hejsan, har funderat på att klocka min i5 2500k Jag undrar hur mycket man kan klocka den utan att det finns risker att den pajjar med denna fläkt http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Jag undrar även om när man installerar om Windows måste man klocka om då? Jag har en tendens att vilja formatera om min datorn ganska ofta ^^
( det är väl inte skadligt att formatera om det är en ssd :/ )

Tack på förhand

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga hur snabbt en processor kan klockas, du lär kunna dra upp den i 4ghz utan att den utveckalar allt för mycket värme, högre om du har tur. Överklockningen sparas i BIOS/UEFI, bara att formatera. Över 75 grader är inget att rekomendera om du inte vet vad du håller på med.

Permalänk
Medlem

Disken tar ingen skade av formatering, du tar bara bort filtabellen om du gör en quick format.

Jag hade min 2600k uppe i 4.8 i lång tid med samma kylare, fast med en gentle typhoon 1850 fläkt.
Den var aldrig över 65 grader. Mer moderat OC, typ 4.5, så ska den hålla sig på ca 55ish.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

4.8-4,9ghz om det är ett bra exemplar, MINST 4.5ghz iaf, hyper 212 kyler tillräckligt bra

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Disken tar ingen skade av formatering, du tar bara bort filtabellen om du gör en quick format.

Jag hade min 2600k uppe i 4.8 i lång tid med samma kylare, fast med en gentle typhoon 1850 fläkt.
Den var aldrig över 65 grader. Mer moderat OC, typ 4.5, så ska den hålla sig på ca 55ish.

Vad menar du med en lång tid ?
Lade cpun av eller köpte du en annan processor ?
Bara nyfiken om processorn blev kaputt efter överklockning efter lång tid.

Permalänk
Medlem

Som Uvania sa, om det e ett riktigt bra ex, 4.8-4.9. Tror det finns några som klarat 5, men det e typ nästan alltid på vatten och folk som haft tur. Troligtvis får du upp den i 4.5. Du behöver inte klocka om för att du formaterat om hårddisken. Klockning bör skötas från BIOS. Använd inte något fånigt program som en del moderkortstillverkare skickar med.

Permalänk
Avstängd

min i5 2500k har jag i 5.3ghz, men enbart för att ja renderar mkt.

ja antar att du inte hlr på med sånt?.

hade ja varit du hade ja höjt till 4.5 .. på kanske 1.33 i spänning. dock olika från cpu till cpu. så testa dej fram.
Lycka till mvh flammsig

edit: jag använder inte kylaren du undrar över
men den klarar lätt 4.5

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

jag kör iaf 1.35v på 4.8ghz med hjälp av turbo boost så den idlar i 1.6ghz, min håller väl som högst 55-60'c om du ska ha samma klock med den kylaren och hyfsat bra ventilation i chassit hamnar du väl runt 70-75'c som är på gränsen men nog fan klarar den av det iaf, men jag rekommenderar 4.5ghz