2500k klockar ner till 1,6GHz efter Sleep-läge.

Permalänk

2500k klockar ner till 1,6GHz efter Sleep-läge.

Har en överklockad 2500K till 4,5 GHz. Funkar prima.

Mitt moderkort är Gigabyte GA-P67A-UD4 (har senaste bios) och jag har följt den här guiden: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Av någon anledning klockar den ner sig till 1,6GHz efter att jag haft den i sleep-läge (har engelskt windows, så jag kommer inte ihåg vad det heter på svenska).

Jag har prövat att köra OCCT för att få den att aktivera turbo-läget, men den stannar på 1,6 GHz.

Hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Har en överklockad 2500K till 4,5 GHz. Funkar prima.

Mitt moderkort är Gigabyte GA-P67A-UD4 (har senaste bios) och jag har följt den här guiden: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Av någon anledning klockar den ner sig till 1,6GHz efter att jag haft den i sleep-läge (har engelskt windows, så jag kommer inte ihåg vad det heter på svenska).

Jag har prövat att köra OCCT för att få den att aktivera turbo-läget, men den stannar på 1,6 GHz.

Hjälp?

http://i.minus.com/js9svKSePbnv2.png

----------------------
Du har intel speedstep aktiverat i bios, det är därför den klockar ner sig
Avaktivera speedstep, så kommer du få en och samma klock hela tiden

Vad speedstep är till för, är att när man inte gör krävande saker såsom att surfa osv, så klockar processorn ner sig för att du ska spara energi och värmeutvecklingen blir lägre osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst att stänga av speedstep. Vad ska man ha full speed med hela tiden?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Helt meningslöst att stänga av speedstep. Vad ska man ha full speed med hela tiden?

+1

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,5GHz | Corsair H100 | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) CL8
MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III 2GB | 2TB Hitachi 7K3000 | Fractal Design Newton R2, 1000W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Helt meningslöst att stänga av speedstep. Vad ska man ha full speed med hela tiden?

------------------------
Det där protesterar jag emot lite, det fungerar inte helt felfritt kan jag säga, ibland så drar den inte igång på fullt när man ska spela, vet inte vad det beror på men som sagt, jag stänger av det pga jag blir tokig på att, när man som mig har mycket fönster uppe, fjärrskrivbord och andra grejer så klockar den aldrig upp sig för (gäller bara mig nu, säger inte att det gäller alla) mig utan stannar på 1.6ghz och då blir datorn tokseg

Men, man kan prova sig fram, fungerar det alltid, då hade iallafall jag använt det, jag gör det på min sekundära rigg men där gör jag inte samma saker som på min huvudrigg:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Herre gud, läste ni ens första inlägget? Problemet är att processorn stannar i lägre klock oavsett belastning efter att ha gått ur sleep-läge.

OnT: Vet tyvärr inte vad detta beror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av eaan:

Herre gud, läste ni ens första inlägget? Problemet är att processorn stannar i lägre klock oavsett belastning efter att ha gått ur sleep-läge.

OnT: Vet tyvärr inte vad detta beror på

---------------
Mest troligen speedstep, eftersom det är det som gör att en processor klockar ner sig till just precis 1.6ghz

Ifall det är avslaget, så har jag fel och vet inte heller isf vad det kan bero på
Trådskaparen får kolla och återkomma så får man se om det var så enkelt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------
Mest troligen speedstep, eftersom det är det som gör att en processor klockar ner sig till just precis 1.6ghz

Ifall det är avslaget, så har jag fel och vet inte heller isf vad det kan bero på
Trådskaparen får kolla och återkomma så får man se om det var så enkelt

Det är uppenbarligen speedstep, frågan är varför speedstep inte funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Ja frågan är varför den inte klockar upp sig igen, stänga av speedstep kanske botar symtomen, men inte orsaken egentligen, då det sker efter sleep kan man misstänka att nått inte riktigt står rätt i windows.
Har själv aldrig haft problem med speedstep, brukar däremot stänga av turbofunktionen när jag klockar då den blir överflödig lite, och kan påverka stabiliteten.

EDIT: kolla så energialternativ står på hög prestanda, default står denna på balanserat..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

EDIT: kolla så energialternativ står på hög prestanda, default står denna på balanserat..

Med "power saver" tog det flera sekunder för min processor att gå upp över 1,6Ghz, vilket annars bara tar någon ms.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kollar du hastigheten i något annat än CPU-z? Inte alltid det visar rätt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Kollar du hastigheten i något annat än CPU-z? Inte alltid det visar rätt.

Yes, har kollat i i OCCT

Permalänk

Jag löste det genom att stänga av turbo boost. vet nån om det går att fixa på annat sätt?

Såhär ser mitt bios ut (förutom att jag har stängt av "enable changes in OS" och turbo boost):

Permalänk

Vilken frekvens går turbo boost till? Har du överklockat högre än turbo boost så behövs den ju inte, right?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Vilken frekvens går turbo boost till? Har du överklockat högre än turbo boost så behövs den ju inte, right?

Fattar ingenting... Jag har stängt av turbo boost.