Problem med att M.I.T inställningarna går tillbaka på "Auto"

Permalänk
Medlem

Problem med att M.I.T inställningarna går tillbaka på "Auto"

Hej jag har ett problem. Jag håller på att experimentera med att överklocka min dator som strax ska bytas ut.

M.I.T inställningarna alltså CPU Clock Ratio osv återställer sig till "Auto" så fort datorn varit avstängd lite längre (flera timmar).

Biosen är alltså inte helt resetad utan den kommer ihåg vilka inställningar jag gjort och så vidare men den slår tillbaka till "Auto".

Så länge datorn bara startas om eller är avstängd en kortare tid så är det inga problem. Har klockat den upp till 3,3ghz utan problem i prime95 eller spel. Men även om jag knappt klockar något typ till 3,01ghz så står den på "Auto" efter varit avstängd en längre tid.

När det ställer om sig så agerar den så att den startar upp tills den kommer till den ska läsa in alt updatera bios då stänger datorn av sig. Startar upp igen och har då gått tillbaka till "Auto"

Får ingen rätsida på det. Är klockbatteriet dåligt borde väl inställningarna resetas och inte bara M.I.T grejerna gå till baka på "Auto"?

Denna gamla burken innehåller:

Intel Core Duo E6850 3,0ghz

Gigabyte P35-DS4 version.F11

Nivida Geforce 8800GT

Corsiar DDR2 400mhz 4gb

Tack på förhand.

-Stefan

Permalänk
Medlem

Inga svar. Antar att detta inte är ett jätte vanligt problem då.

Här kommer en uppdatering hur som helst.

Saker jag provat:

*Alla möjliga inställningar i bios från att underklocka till att höja PCI-E freq. till att slå på och av auto/manual på det mesta samt alla energisparar funktioner osv.

*Bytt batteri

* Uppdaterat till senaste bios.

*Plockat ut hälften av ramminnet.

Än så länge inga som helst resultat. Håller på att testar vidare på ram minnet just nu olika kombinationer. Synd bara att jag måste vänta så långt mellan varje test för att se om det funkar.