Hyper-V virtuell maskin minnehantering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Hyper-V virtuell maskin minnehantering

Hejsan!

Jag har lite frågor om Microsoft Hyper-V och minneshanteringen.

Case: Jag har skapat en virtuell maskin som kör Windows Server 2012 (vi kallar denna virt#1) i en Windows Server 2012 under hyper-v,
jag har anget att den virt#1 ska få använda sig av upp till 6 GB minne.

Jag märker mycket snart att minneanvändningen på virt#1 via task-managern ligger på 95% av det totalt tilldelade minnesmängden
och via Hyper-V på servern står det att virt#1 endast använder sig av ~800mb minne.

Frågor:
- Varför diffar informationen i Hyper-V och task-managern?
- Är det okej att maskinen förbrukar 95% gb ram precis efter en nyinstallation av OS?
- Är det någon inställning som jag missat, målet är att denna server ska få använde sig av upp till 6 GB minne och får gärna släppa minnet om det är så att det inte behövs så att andra maskiner kan använde sig av det istället.

Tack i förhand!

Trevliga hälsningar,
Mikael

Mazariner är najs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Dec 2009

Har du satt 6Gb minne som static i minneshanteraren?
Om du sätter den som dynamic... ser du någon skillnad?

CPU I5 2500K@4,6Ghz |EVGA GTX 1060 SC 11209p 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 120GB |CorsAir 650W | Samsung 24" @1920*1200 | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Aug 2004

som jag uppfattar det så kör du dynamic memory. då säger du t.ex. att virt#1 ska starta på 1gb men får gå upp till 6gb.
så din virt#1 startar upp på 1gb, använder kanske 95% av minnet, får då mer minne,typ +20%, sen när den börjar gå upp mot fullt så får den 20% till osv osv.. så fortsätter den ändå tills den gräns du satt, alltså 6gb.

kolla i taskmanager på din virt#1 så ser du hur mycket minne din maskin har.

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Det var dynamic memory som spökade med minnet, fast jag kommer nog låta det stå på så använder inte maskinen mer vad den behöver, dock märker jag fryslagg på några sekunder hos virt#1 när hyper-v började dedikera mer minne åt den.

Ni ska ha ett stort tack för er hjälp!

Mazariner är najs.