Permalänk
Avstängd

Öppen hårdvara och öppna system

x86 är inte en speciellt öppen plattform. Intel äger den och vill inte licensera ut den. Det är typ bara Intel, AMD och Via som har rättigheter att tillverka en x86 processor.

Jag tycker inte att x86 ska vara något som ägs av Intel. Jag tycker att det ska vara hanterat av en internationell icke-vinstdrivande organisation/kommitté som ISO eller nån grupp som heter typ x86 Foundation eller nåt.

Det är tråkigt att de är så få aktörer på x86 marknaden. Vemsomhelst borde kunna skaffa sig en licens till att tillverka x86 processorer.

På ARM marknaden verkar det se lite bättre ut då det där finns en uppsjö av tillverkare. Dock så är inte ARM arkitekturen heller royalty-fri.
Hur är det med IA-64, POWER, SPARC och MIPS? Är dom öppnare än x86 och kanske ARM må tro?

Jag tycker att det är tråkigt att man ska dras med x86 arkitekturen, alla tycks vara av åsikten att det är ful samt att alternativen är bättre.
Tråkigt att DEC's Alpha arkitektur är död, för som jag förstått så var det en väldigt bra arkitektur.
Itanium har kritiserats hårt för att suga, men jag tror att den dömts ut lite orättvist (pga av att processorn sög, dåligt stöd i kompilatorer, samt att puckat folk var besvikna på att x86-emulationen var långsammare än native riktiga x86 processorer), IA-64 arkitekturen är antagligen väldigt bra. IA-64 borde aldrig haft någon inbyggd legacy x86 emulator.

Jag vill ha ett öppet system byggd på öppen hårdvara med öppna principer, öppna protokoll och öppna specifikationer och standarder.
På 80-talet så byggde folk ofta ihop egna datorer innan marknaden för hemdatorer riktigt fanns. När de första hemdatorerna kommer så var de väldokumenterade och med följde tjocka böcker med flödesscheman, diagram, schematics, listor på kretsuppsättningar, pin outs, etc.
Sen kom dom stora företagen och låste in oss i stängda system där information hålls undan och hemlighålls.

Jag tycker att så mycket information som möjligt ska vara fritt tillgänglig för allmänheten. Jag tycker att interoperabilitet och standarder bör främjas.

Men tråkigt nog verkar det inte finnas så många desktop/laptop datorer med annat än x86 processorer. De datorer som finns är vanligtvis antingen dyra servrar eller underspeccade low-end datorer.

Nån som förstår?
Nån annan som är intresserade utav öppna system?
Nån som äger en dator byggd på ett öppet system?

Permalänk
Hedersmedlem

IA-64=Itanium=Intel. Power är väl IBM/Motorola. SPARC=SUN-Microsystems, men är ett konsortium idag. Mips=Mips som äger rättigheterna. Vi kan alltså konstatera att dessa inte är licensfria.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om man kommer på något eller liknande är det enligt mig självklart att det inte ska vara helt fritt, man måste få skörda frukten av sitt arbete. (Kanske inte riktigt hade med din fråga att göra, och är inte heller så insatt.)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

IA-64=Itanium=Intel.

Jo, men bara för att IA-32 (x86) inte är öppen så betyder det inte att IA-64 (Itanium) inte heller är det.

Skrivet av Jalle64:

Power är väl IBM/Motorola. SPARC=SUN-Microsystems, men är ett konsortium idag. Mips=Mips som äger rättigheterna. Vi kan alltså konstatera att dessa inte är licensfria.

Med i POWER så fanns Apple också.
Implementationer av SPARC tillverkas även av Fujitsu.
Även om någon implementation inte är licensfria så kan de ändå vara mer öppna än x86 som det inte ens tycks vara möjligt att skaffa en licens för även en aktör skulle vilja.

Skrivet av Rydisen:

Om man kommer på något eller liknande är det enligt mig självklart att det inte ska vara helt fritt, man måste få skörda frukten av sitt arbete. (Kanske inte riktigt hade med din fråga att göra, och är inte heller så insatt.)

Sammarbete är bra. En standard kan ju tas fram tillsammans.
Tänk om TCP/IP, HTTP/FTP, HTML/CSS/JavaScript inte var licensfria, då skulle inte Internet och webben vara det de är idag, om det ens skulle existera.
Dom kan skörda frukten av sitt arbete genom att marknadsföra och ta betalt för sin implementation, men det underliggande protokollet bör vara öppet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Jo, men bara för att IA-32 (x86) inte är öppen så betyder det inte att IA-64 (Itanium) inte heller är det.

Med i POWER så fanns Apple också.
Implementationer av SPARC tillverkas även av Fujitsu.
Även om någon implementation inte är licensfria så kan de ändå vara mer öppna än x86 som det inte ens tycks vara möjligt att skaffa en licens för även en aktör skulle vilja.

Sammarbete är bra. En standard kan ju tas fram tillsammans.
Tänk om TCP/IP, HTTP/FTP, HTML/CSS/JavaScript inte var licensfria, då skulle inte Internet och webben vara det de är idag, om det ens skulle existera.
Dom kan skörda frukten av sitt arbete genom att marknadsföra och ta betalt för sin implementation, men det underliggande protokollet bör vara öppet.

Så du menar att de som tillverkat x86 skulle göra ett öppet system iom IA-64... njae tror inte det. Men det är ju inte stängt då det ju är fullt möjligt att betala royaltyn för det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Så du menar att de som tillverkat x86 skulle göra ett öppet system iom IA-64... njae tror inte det. Men det är ju inte stängt då det ju är fullt möjligt att betala royaltyn för det.

Ja, tiderna har ändrats.
På 70-talet så kunde Intel göra success med IA-32 (x86) då ARM, POWER, SPARC, MIPS, Alpha, etc inte fanns.
Då fanns inga konkurrerande arkitetkurer (förrutom möjligvis VAX som var ännu mer åldrat).

Ska man släppa en artitektur idag, så bör man nog släppa en som är så öppen som möjligt och försöka få med så många anhängare som möjlig som stödjer plattforrmen.