Permalänk

Max multiplier på låst I7-3770?

Blev en lycklig vinnare utav en http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=578 här i veckan och tänkte eventuellt byta upp mig mot en i7-3770 utan K.

Jag är ingen överklockare som går högt utan föredrar bästa möjliga klock med standard spänning. Undrar om någon vet max multipliern på den olåsta i7-3770 och om det är värt att spara dem 300kr som skiljer ifrån K modellen.

AMD snubbar i hörnet kanske kan övertala mig att sälja brädan och vänta på en 8c Piledriver (Till bruk för 3d rendering)

Permalänk

nej snåla inte in på att köpa utan k stort nej av många andledningar, tex andahandvärdet sjunker enormont och du kan inte alls klocka upp den lika högt.

Permalänk
Medlem

34 som original, du kan inte ändra multipliern alls. (är jag 99% säker på)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

34 som original, du kan inte ändra multipliern alls. (är jag 99% säker på)

2600 kunde juh gå upp med 3-5x, undrar om IB versionen kan göra detsamma dessutom utan någon spänningsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

34 som original, du kan inte ändra multipliern alls. (är jag 99% säker på)

Men även icke-k processorn har väll Intels Turbo Boost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

2600 kunde juh gå upp med 3-5x, undrar om IB versionen kan göra detsamma dessutom utan någon spänningsökning.

Kan den väl ändå inte?

Skrivet av Rolfenstein:

Men även icke-k processorn har väll Intels Turbo Boost?

Korrekt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Kan den väl ändå inte?

Korrekt.

http://forums.ncix.com/forums/topic.php?id=2379685 dem säger att maxturbon är x42(4 kärnor x38) om det stämmer.

(på 5e Google Sidan fann jag en SweC tråd som sa samma sak)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

http://forums.ncix.com/forums/topic.php?id=2379685 dem säger att maxturbon är x42(4 kärnor x38) om det stämmer.

Ja, men det är ingenting du kan ändra. Imo =/= överklockning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av hjalmarrr:

nej snåla inte in på att köpa utan k stort nej av många andledningar, tex andahandvärdet sjunker enormont och du kan inte alls klocka upp den lika högt.

Okej, slipper tvivlet och lägger K på tanken då. Hoppas bara det inte blir någon jobbig vinst skatt när den skickas nästa vecka då den infon har inte dykit upp i min mail än.

Permalänk

Du kan lägga multin på 3.8GHz med den utan K... Det alla andra säger är fel!

Nu så är det ju mer värt att ta K modellen, ville bara förtydliga att den visste går att klocka upp med 4x!

Sedan är Ivy bridge ett par jävlar att överhetta efter 4.4GHz med vanliga torn kylare(efter ökad volt. Ivy bridge avskyr volt ökningar)

Skrivet av lorgix:

Jag har för mig att man kan höja turbomultipeln fyra steg över ordinarie maxvärde.

Tänk också på att 3770 har visst virtualiseringsstöd som 3770K inte har.

Detta bör du också ha i åtanke TS!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man kan höja turbomultipeln fyra steg över ordinarie maxvärde.

Tänk också på att 3770 har visst virtualiseringsstöd som 3770K inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag har för mig att man kan höja turbomultipeln fyra steg över ordinarie maxvärde.

Ja det går att peta upp den med fyra steg på icke-K modeller (dvs 400Mhz).

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag har för mig att man kan höja turbomultipeln fyra steg över ordinarie maxvärde.

Tänk också på att 3770 har visst virtualiseringsstöd som 3770K inte har.

Lol varför får inte K modellen det? Tror knappast jag har någon verklig användning för virtualiseringstöd(Om det gör någon skillnad för mig som använder både Windows och Ubuntu för enbart videoredigering)

Fin info