Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2011

Antenner till mITX

Tjenare
Håller på att sätta ihop en mini-ITX dator och jag har märkt att det finns två moderkort jag är intresserade över. ASRock Z77E-ITX och Asus P8Z77-I Deluxe. Hade gärna velat använda mig av det inbyggda trådlösa nätverket, men antennerna som följer med är stora/fula. Finns det någon möjlighet att byta ut dessa antenner till något lite smidigare/snyggare? Tack för tips!
MVH / Emil

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svärje
Registrerad
Mar 2010

Valfri antenn med RP-SMA-kontakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Nu är jag osäker på vilken antenn kontakt det är på de moderkorten, kan vara SMA eller RP-SMA. Vilket som så är det bara att köpa en antenn med rätt kontakt så funkar det. Gjorde det själv för en tid sedan när jag tappat bort en antenn, så fick jag en bunt att välja ur av en bekant som jobbar inom antenn industrin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av AlbertMwugabi:

Nu är jag osäker på vilken antenn kontakt det är på de moderkorten, kan vara SMA eller RP-SMA. Vilket som så är det bara att köpa en antenn med rätt kontakt så funkar det. Gjorde det själv för en tid sedan när jag tappat bort en antenn, så fick jag en bunt att välja ur av en bekant som jobbar inom antenn industrin.

jasså så det funkar med lite vad som helst alltså får kika runt lite o se om jag hittar något bra! Tack

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burträsk
Registrerad
Jun 2009

Nej det fungerar inte med vad som helst, antennen måste vara anpassad till den frekvensen som nätverkskortet använder är den inte de kommer det att fungera dåligt och i värsta fall förstöra sändaren på nätverkskortet.

MVH Peter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av BTLulle:

Nej det fungerar inte med vad som helst, antennen måste vara anpassad till den frekvensen som nätverkskortet använder är den inte de kommer det att fungera dåligt och i värsta fall förstöra sändaren på nätverkskortet.

MVH Peter

aha bra att veta. Du har möjligtvis inget tips på en bra antenn som skulle funka till något av mobos?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burträsk
Registrerad
Jun 2009

Tyvärr inte, du får kolla vilket band som det ligger på, normalt är det väll 2,4ghz eller 5ghz om jag kommer ihåg rätt

MVH Peter