Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Okt 2011

Mest energisnåla CPU:n

Halloj gottfolk, rent intressemässigt så letar jag efter dem tre mest energisnåla processorerna på dagens marknad. Kvittar märke årtal å sånt bara den är bättre än Intel Pentium 4 HT 650.

Extremt tacksam för svar, även om du inte kan nämna tre st!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Välj tre valfria Intel Atom eller AMD E-serie Fusion, så borde du komma ner till låg energiförbrukning...

Men det kanske inte var tanken eller??
Har du någon mer info över vad du skulle kunna tänka använda dessa processorer till?

Ok, så jag missförstod ditt inlägg något...
Som sagt nedan, vilken som helst borde fungera fint. Tror till och med att en ny processor som har en högre TDP rating skulle kunna vara mer energisnål, då de klarar av att göra samma uppgifter som din fast snabbare, och i och med att de är snabbare så använder de inte lika mycket energi.
Så varför inte en i7 3770K??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010

Intel Core i3 2100
Intel Pentium G630T Dual Core 2,3GHz Low Power
AMD A4 X2 3300 2,5Ghz FM1
Intel® Celeron® Processor G460 - Dock vetifan om Singel core med 1.8ghz är bättre men snål är den

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
http://localhost
Registrerad
Jan 2012

Skulle gissa på någon Atom processor.

MacBook Pro - 13" Retina - Mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Eftersom inget har specifierats så kör på nåt ARM eller MIPS baserat istället X86-arkitekturen är inte av sin natur så jäkla strömsnål!

Sen är frågan också, ska den alltid vara strömsnål? Eller dyger det bra att den bara skalar ner lågt när den idlar? Eller ska den lastas? Frågan är luddigt utformad, specifiera mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av MrTall:

Skulle gissa på någon Atom processor.

Men Atom säljs inte Separat längre eller ?

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Jimi84:

Eftersom inget har specifierats så kör på nåt ARM eller MIPS baserat istället X86-arkitekturen är inte av sin natur så jäkla strömsnål!

Sen är frågan också, ska den alltid vara strömsnål? Eller dyger det bra att den bara skalar ner lågt när den idlar? Eller ska den lastas? Frågan är luddigt utformad, specifiera mer.

Han skulle kunna köra Rasberry pi den är strömsnål men om den är bättre än Hans Pentium 1core 2 threads på 3.4 ghz vetifan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Kanske inte i linpack eller vad syftar du på rasperry klarar HD uppspelning vilket inte P4 gör? Hur mäter vi prestanda ? i FLOPS? eller AVX utnyttjande programkod?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Skall du leta efter energisnåla komponenter så skall man ju leta efter processorer som har bra prestanda/watt, inget annat.
En energisnål processor kan vara så långsam så att de använder mer energi för att göra en uppgift än en energi hungrig processor gör mycket effektivare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Frågan är ju om det är något rent teoretiskt eller om du letar efter något för en dator/server eller om du tänkt bygga något eget från grunden?

[ i5-6600K @ 4.5Ghz || Corsair H100i GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB @ 1150/1550 ]
13991 - Firestrike
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Ja, är du villig att skaffa moderkort och tillbehör så är finns det ju Xeons som är extremt strömsnåla

Xeon E3-1220Lv2 Sopar mattan med det mesta även om den är svår att få tag i

(http://ark.intel.com/products/65735/Intel-Xeon-Processor-E3-1...)

Vad hade du tänkt byta ut? Eller vad är tanken med detta?

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av CitroFrukten:

Men Atom säljs inte Separat längre eller ?

Jodå, det säljs atom bräder med d2700, n2600 eller n2800 fortfarande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Intel Atom eller AMD's motsvarande. Spana in den här siten så bör du hitta vad du söker:

http://www.cpu-world.com/

| Core i7 5930K | ASUS X99-DeLuxe/U3.1 | HyperX Predator 16GB 3000MHz CL15 | EVGA GTX 1080 FTW | Samsung SM951 M.2 PCI-e 256GB SSD | Sound Blaster Zx | Asus ROG Swift PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, är du villig att skaffa moderkort och tillbehör så är finns det ju Xeons som är extremt strömsnåla

Xeon E3-1220Lv2 Sopar mattan med det mesta även om den är svår att få tag i

(http://ark.intel.com/products/65735/Intel-Xeon-Processor-E3-1...)

Vad hade du tänkt byta ut? Eller vad är tanken med detta?

Nu har jag iofs inte testat v2 av dessa, men av E3-1220 och E3-1260L så drog 1260L mer ström när den pressades än den icke strömsnåla 1220 vid benchmark. Alla vet ju att det är samma kisel på dessa, det är bara skillnad på microkoden. Strömsnåla märkningar är bara lurendrejeri, de har lägre klockning, högre turbo lägen. Övrigt skalar de ner precis lika bra och lågt ner som icke strömsnåla varianter.
Så även där beror det på lasten, kommer du lasta med en tråd hela tiden?

Men visst E3v2 eller Ivy Bridge skulle nog också få min röst. En vanlig Sandy Bridge setup drar runt 30W när de idlar, antar ivy bridge ännu mindre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Okt 2011

Jag kör grabbarnas Tf2 server å sånt under lanet på en dator som vi skrafsat ihop med reservdelar å shit som skulle till tippen, men vi använder den så pass och det känns som vi börjar bli lite för många för att den ska hålla för oss alla.

Men värsta biten är att den ska vara igång 24/7 och just denne går väll på 110W TDP har jag för mig, så jag räknar att hela datorn i sig (grafikkortet går på cirka 30) skulle gå på 150W och på ett välldigt trevligt elavtal så blir det 120 kr.

Men energisnål brukar jag även förknippa med något kallare, så man slipper bry sig om att den börjar brinna. Så energisnål = 2 flugor i en smäll, såvida jag har alla hästar i stallet dvs.

Prestandamässigt lika bra eller bättre, energimässigt 110W eller mindre i TDP och själva processorn ska inte kosta över tusenlappen.
Den kör mestadels i 20% dessa dagar, med ungefär 6 timmars 100%

EDIT: Hittade denne för strax över tusenlappen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

En atom D525 är ca 30% snabbare än din Pentium 4 enligt Passmark, så ett moderkort med en sån borde fungera fint i så fall...

Går att få tag på rätt billigt också: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=419#rparams=l=s89331550