Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Oj, menade att spänningen endast går att höja i steg om .015 volt, så spänningen står på 1.415 i BIOS. Under belastning varierar den mellan 1.415 och ~1.430, och temperaturen ligger på 51-52 grader (max rekommenderad är 62).

Om jag var du så skulle jag höja spänningen ytterligare. Även fast spec säger 1,4V så är det väl känt att dessa processorer klarar hög spänning rätt bra.

Håll koll på tempen bara.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om jag var du så skulle jag höja spänningen ytterligare. Även fast spec säger 1,4V så är det väl känt att dessa processorer klarar hög spänning rätt bra.

Håll koll på tempen bara.

Så jag kan kräma på två steg till (upp till 1.430 volt) alltså? Känns dock lite mysko att den skulle klara en höjning på 600 MHz utan att röra spänningen, och sedan helt plötsligt behöva en höjning på .030 volt för att komma upp i 3,9 GHz.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Så jag kan kräma på två steg till (upp till 1.430 volt) alltså? Känns dock lite mysko att den skulle klara en höjning på 600 MHz utan att röra spänningen, och sedan helt plötsligt behöva en höjning på .030 volt för att komma upp i 3,9 GHz.

Ja, testa det.

Jo, men 1,4V är onödigt högt för stock.

Du har säkert en del att vinna i att peta på andra inställningar, läs lite om överklockning på Phenom II.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Ja, testa det.

Jo, men 1,4V är onödigt högt för stock.

Du har säkert en del att vinna i att peta på andra inställningar, läs lite om överklockning på Phenom II.

Körde Prime95 stabilt i 1h20m på 1,425 volt i 3,9 GHz, HT-link på 2,2 GHz. Fick den att starta på 4 GHz, men krashade ganska omedelbart när jag startat Prime95, dags för ytterligare en spänningshöjning?

Något som gör min förvirrad är dock att spänningsmätningarna visar olika i alla program. SpeedFan visar ~1,45 volt, CPU-Z ca 1,448 volt och Core Temp på 1,425 volt, så endast Core Temp överensstämmer med BIOS. Vilken ska jag tro på?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Körde Prime95 stabilt i 1h20m på 1,425 volt i 3,9 GHz, HT-link på 2,2 GHz. Fick den att starta på 4 GHz, men krashade ganska omedelbart när jag startat Prime95, dags för ytterligare en spänningshöjning?

Något som gör min förvirrad är dock att spänningsmätningarna visar olika i alla program. SpeedFan visar ~1,45 volt, CPU-Z ca 1,448 volt och Core Temp på 1,425 volt, så endast Core Temp överensstämmer med BIOS. Vilken ska jag tro på?

Om en spänningshöjning funkar så är ju det bra. Testa.

Spänningen kan variera lite med belastningen. Hittar du LLC eller dyl. i BIOS?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om en spänningshöjning funkar så är ju det bra. Testa.

Spänningen kan variera lite med belastningen. Hittar du LLC eller dyl. i BIOS?

Testade att höja ytterligare ett steg - 1,4375 volt fast fick återigen en krasch ganska snabbt. Vägrar helt enkelt köra igenom första testet i Prime95 stabilt på 4 GHz med dessa inställningar. Så vitt jag förstått är det i princip okej att höja till det blir stabilt; så länge som det inte går över 1,5 volt (som är AMDs högsta rekommenderade) ? Nästa steg skulle isåfall vara 1,45 volt.

Har inte sett något i stil med LLC i BIOS, ska ta en titt på det.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Testade att höja ytterligare ett steg - 1,4375 volt fast fick återigen en krasch ganska snabbt. Vägrar helt enkelt köra igenom första testet i Prime95 stabilt på 4 GHz med dessa inställningar. Så vitt jag förstått är det i princip okej att höja till det blir stabilt; så länge som det inte går över 1,5 volt (som är AMDs högsta rekommenderade) ? Nästa steg skulle isåfall vara 1,45 volt.

Har inte sett något i stil med LLC i BIOS, ska ta en titt på det.

Så länge du har koll på tempen så lär inte 1,5V vara ngt problem.

För snabbt stabilitets-/värmetest rekommenderar jag IntelBurnTest.

När det främst är CPUn du mixtrar med så kan det vara smart att välja "In-place large FFTs" i Prime95. Det bör generera fel fortare.

När du hittat inställningar du tror att du vill behålla ett tag så kör du "Blend" över natten typ.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Så länge du har koll på tempen så lär inte 1,5V vara ngt problem.

För snabbt stabilitets-/värmetest rekommenderar jag IntelBurnTest.

När det främst är CPUn du mixtrar med så kan det vara smart att välja "In-place large FFTs" i Prime95. Det bör generera fel fortare.

När du hittat inställningar du tror att du vill behålla ett tag så kör du "Blend" över natten typ.

Alright, får experimentera med spänningen och se om jag får den stabil. Ska även testa IntelBurnTest.

Ang. Prime95, det är In-place large FFTs jag har använt hela tiden när jag överklockat, och som du säger får jag fel rätt fort när jag dragit upp CPUn i 4 GHz.

Hur fungerar det egentligen att köra stresstest över natten, är det ingen big deal om den skulle krascha under tiden man sover om inställningarna nu skulle vara instabila? Tänkte att fel inställningar kan ju eventuellt skada komponenter, men vad jag förstått det som är det egentligen ingen fara så länge systemet inte pressas till max?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Alright, får experimentera med spänningen och se om jag får den stabil. Ska även testa IntelBurnTest.

Ang. Prime95, det är In-place large FFTs jag har använt hela tiden när jag överklockat, och som du säger får jag fel rätt fort när jag dragit upp CPUn i 4 GHz.

Hur fungerar det egentligen att köra stresstest över natten, är det ingen big deal om den skulle krascha under tiden man sover om inställningarna nu skulle vara instabila? Tänkte att fel inställningar kan ju eventuellt skada komponenter, men vad jag förstått det som är det egentligen ingen fara så länge systemet inte pressas till max?

Räkna med att det blir ngt varmare med IBT.

Så länge inte spänningen eller temperaturen är tokhög så är det lugnt.

Det blir inte mkt varmare över natten än vad det blir av 20minuter med IBT.

Hur varmt blir det på 1,4375V i 4GHz?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Räkna med att det blir ngt varmare med IBT.

Så länge inte spänningen eller temperaturen är tokhög så är det lugnt.

Det blir inte mkt varmare över natten än vad det blir av 20minuter med IBT.

Hur varmt blir det på 1,4375V i 4GHz?

Runt 51-53 grader, core 50-52, fast hinner dock inte se då den kraschar rätt fort.

Kör nu på 1,45 volt (1,48 enligt CPU-Z och SpeedFan) i 4 GHz och har hittils kört längre än tidigare. Temp är den samma.

Och jo, märkte att tempen steg i IBT, runt 54-55 grader, core 53-54. Kör på en Noctua NH-D14 med samtliga fläktar på max. Processorn utvecklar så mycket värme :L

EDIT: Där kraschade allt igen efter ~12 test i Prime95, tempen låg på ~53-54 grader, 1,45 volt. Processorn verkar inte alls hålla med om att 4 GHz är en bra frekvens.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk

Kan nu tillägga att jag införskaffat min en ny CPU och moderkort

Det blev till slut en i5:a istället, ansåg inte att hyperthreading var värt 900 kr extra. Dessutom märker jag i framförallt Sony Vegas att GPU-accelereringen minskar renderingstiderna rätt bra, och då med OpenCL på ett 5850. Blir till att skaffa ett nytt grafikkort sedan då.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.