Permalänk

Max Vcore för Ramminne ?

Har överklockat min CPU till 4GHz och skulle nu gå på minnena.
Vad är max med volt man kan ge dessa ?
Chansar på att 1.6 vore nästan på gränsen men vill få det bekräftat.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du kyler dom med. Testa dig fram

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Beror på vad du kyler dom med. Testa dig fram

Jag kyler dom med luften i chassit.
Men vadå testa dej fram ?
Vill ju ha ett tak så jag inte bränner minnena.
Visst är det bara MHz:en man ändrar på när man klockar minnen eller ändrar man timings och allt de andra också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Beror på vad du kyler dom med. Testa dig fram

Ganska farlig vägledning där just när det gäller minnen.

När det t.ex gäller nyare intel processorer så kan hög minnesspänning vara direkt skadligt för processorn, även om man har temperaturerna under kontroll.
om man bortser från sådant så skulle jag vara ganska säker på +0.2 v över spec för minnena är ok.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Ganska farlig vägledning där just när det gäller minnen.

När det t.ex gäller nyare intel processorer så kan hög minnesspänning vara direkt skadligt för processorn, även om man har temperaturerna under kontroll.
om man bortser från sådant så skulle jag vara ganska säker på +0.2 v över spec för minnena är ok.

Gäller det AMD med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Gäller det AMD med ?

tyvär har jag inte så mycket erfarenhet av AMD plattformar, är inte bombis på hur det står till med minneskontrollers och cpu's.
men jag har för mig att intel's krångel inte ska återfinnas på amd sidan.

Som sagt kan jag ha fel, bättre att någon med mer erfarenhet svarar på frågan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Utan att krångla till det så kan jag säga att 1,65V är en spänning du utan vidare kan mata din RAM med.

Höj frekvensen bara. Möjligen kan du testa att sänka CL ett steg.

Vill du göra ngt mer avancerat bör du läsa på.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Beror på vad du kyler dom med. Testa dig fram

Mycket dåligt råd. För mycket spänning på RAM kan både medföra överhettning av själva minnet men också att processorns minneskontroller steks. NEJ, jag "testar" sig inte fram på samma sätt med minnen.

Permalänk

skulle säga skippa minnena om du inte vet vad du håller på med ger ändå marginell prestanda boost.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows