Permalänk
Medlem

i5 2500K - Turbo / Speedstep

Hej Sweclockers!

Jag startar med att säga att min dator står i sign om någon undrar över det!

Sedan till problemet,

Sedan jag började spela Diablo 3 har jag tyckt att det börjat lagga ovanligt ibland såsom att jag gått ner till 40 fps vilket inte bör hända med datorn jag har då Diablo egentligen inte är särskilt krävande.

Jag tänkte då efter ett tag när jag hade läst en del som haft problem med Speedstep. Att den har klockat ner sig och sedan stannat på 1.6 GHz (som den klockar ner sig till vid behov).

Jag drog då igång cpu-z och såg då att den stod på 1.6 GHz. Självklart tänkte jag att den hade klockat ner sig då jag endast hade Chrome uppe.

Jag startade då diablo 3 och började spela lite och tabbade sedan ner och kikade på frekvensen, den hade då klockat upp sig till 3.3 GHz. Jag testade flera spel och spelade några minuter och tabbade sedan ner för att kika.

Den steg _Aldrig_ över 3.3 GHz. 9/10 gånger stod den på 3299 MHz. Detta tycker jag är aningen märkligt eftersom den ska ha en turbo till 3.7 GHz.

Är det så att jag har problem med Turbon?

Ni med liknande problem och en lösning får gärna skriva här, även om ni kanske hört talat om något så får ni mer än gärna skriva!

Tack på förhand,

Linus!

Edit: http://i.imgur.com/YSddD.png (Såhär ser det ut när jag spelar spel.)

Edit2: Att påpeka är att jag endast känner att det laggar i Diablo 3 och inte andra spel jag spelar såsom WoW, BF3 samt SC2.

Permalänk
Medlem

Ladda ner OCCT och kör ett test för att stressa cpu och kika vad OCCT (och CPU-Z) visar för hastighet, då kan du konstatera om du har problem med turbon eller inte.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Ladda ner OCCT och kör ett test för att stressa cpu och kika vad OCCT (och CPU-Z) visar för hastighet, då kan du konstatera om du har problem med turbon eller inte.

Det har jag verkligen inte tänkt på! Tusen tack

Edit: Nu förstår jag att man bör testa ett tag, men jag tycker dock att processorn ska stiga över 3.3 GHz under 5 minuter vilket inte händer.

Jag anar något fel någonstans! Nu blir det google för att leta upp ett svar!

Om någon där ute vet vad jag bör göra så tipsa mig gärna!

Permalänk
Medlem

För att lösa problemet satte jag endast manuellt på x37 @ 100MHz istället för x33.

Detta löste problemet och jag kan bara anta att temperaturerna bör vara bra med tanke på att det är tänkt att den ska kunnas köra i 3.7 GHz.

Permalänk
Medlem

Byt kylare om du inte har gjort det och du kan köra den i x47 istället utan problem.
Extremt lätt att klocka denna processorn.